Trøndersk VM-jubel til tross: Det ble for svak hotellbooking og negativ meromsetning for Trondheim by
Trøndersk VM-jubel til tross: Det ble for svak hotellbooking og negativ meromsetning for Trondheim by

Ikke bare gull i Trondheim

Trøndersk VM-jubel til tross: Det ble for svak hotellbooking og negativ meromsetning for Trondheim by

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Trøndersk jubelbrus i et tilnærmet norsk-svensk mesterskap; hva sitter Trondheim by igjen med etter VM? 

Få tilreisende gjester, svikt i salget av hotellrom, og dermed negativ meromsetning i byen. Hva blir arven etter VM?

Publikumssuksess, men ingen stor meromsetning

Den norske dominansen trigger ikke akkurat tiden internasjonale publikums- og medieinteressen.
Den norske dominansen trigger ikke akkurat tiden internasjonale publikums- og medieinteressen.

Tragisk nok vil hoppskandalen dessverre bli en del av arven etter ski-VM i Trondheim. Et fryktelig slag for VM-arrangøren, for Trondheim og for hele skiverdenen. Hva gjør sponsorene nå? Vil de eksponeres med et lag som jukser? Hva med den nye Adidas-avtalen, og hvordan blir det i Holmenkollen til helga?

Men, la oss se nærmere på ski-VM. Hvordan ble det? Joda, en definitiv arrangements- og publikumsmessig suksess. Ja, til og med hakket bedre enn VM i Oslo i 2011. Likevel; Trondheim og Oslo deler en felles virkelighet: Verdiskapningen og den alltid forskutterte meromsetningen for besøksindustrien og handelsstanden, som alltid «hypes» i forkant, kom ikke. Heller ikke denne gang.

Med et beleggsnitt snitt på 79 prosent, og enkelt dager nede i 66 prosent, med veldig mange forhåndsreserverte rom som ikke ble solgt, ga ikke ski-VM helt den uttellingen hotellbransjen ønsket.

1000 usolgte rom ved VM-start

Så vet vi, at da VM startet, hadde Connections, Sandefjord-selskapet som hadde oppdraget med å reservere og selge hotellsenger under VM, fortsatt 1000 usolgte rom, som er veldig mye for en by med rundt 4600 hotellrom.

Så ble noen flere rom solgt etter VM-start, men det ble likevel rundt 800 tomme forhåndsreserverte hotellrom, bekrefter Connctions-sjef Marianne Reistveit.

Negativ meromsetning

Adresseavisen presenterte daglige omsetningstall fra BankAxept under VM. Et strålende initiativ, som viste all kortbruk i byen med BankAxept-kort, altså ikke utenlandske kredittkort. På denne måten fikk vi visualisert om VM-arrangementet gav Trondheim by meromsetning eller ikke.

Oppsiktsvekkende nok, uteble ikke bare meromsetningen under VM-dagene, den ble til og med negativ, altså lavere kortbruk og omsetning i Trondheim, enn samme periode i fjor. Sist fredag var eksempelvis omsetningen i byen ned 9,70 prosent i forhold til samme dag i fjor. Omsetningen var negativ også lørdag, tross jubalong og festligheter. Omsetningstallene for hele VM endte på minus 2,77 prosent.

Upresise tall

Tallene illustrerer bildet vi ofte hører fra arrangører av mesterskap og festivaler, når de måler verdiskapningen, basert på antall solgte billetter, og så glemmer de hvem som er fastboende og hvem som er tilreisende. 

Eier og daglig leder av Connections, Marianne Reistveit, og hennes prosjektleder for hotellbookingen i ski-VM, Linda Vavik, i VM-anlegget i Granåsen.
Eier og daglig leder av Connections, Marianne Reistveit, og hennes prosjektleder for hotellbookingen i ski-VM, Linda Vavik, i VM-anlegget i Granåsen.

Ski-VM ble i aller høyeste grad et trøndersk mesterskap på tribunene, med et publikum som sov hjemme, spiste hjemme, og konsumerte som de ellers ville gjort. Da uteblir naturlig nok meromsetningen.

Dårlig internasjonalt salg av hotellrom

Da VM startet meldte Connections om langt svakere tall enn forventet, og dårlig internasjonalt salg. Kun noen få svensker hadde booket hotell, sa eier og daglig leder av Connections, Marianne Reistveit like etter VM-start.

Connections hadde reservert 24 av byens hoteller. Kun seks av disse var fullbooket da VM startet. 1000 av byens rundt 4600 hotellrom var altså ikke solgt.

– Det er Connections som må ta regningen og vi snakker flere millioner kroner. Grunnen til at vi nå står i denne situasjonen er flere, blant annet at vi ikke kom ut med salg til publikum tidsnok. Så var det vel ingen som trodde at hoteller midt i Trondheim sentrum ikke skulle være utsolgt under VM, sa Marianne Reistveit på VMs første dag.

Se egen rammesak med intervju med Reistveit nederst

Oppblåste estimater

Johannes Høsflot Klæbo overbeviste og vant seks gullmedaljer i ski-VM i Trondheim, men besøksindustrien opplevde ikke samme gullrush, skriver Bjørn B. Jacobsen i denne kommentaren.
Johannes Høsflot Klæbo overbeviste og vant seks gullmedaljer i ski-VM i Trondheim, men besøksindustrien opplevde ikke samme gullrush, skriver Bjørn B. Jacobsen i denne kommentaren.

Ski-VM kostet Trondheim kommune 1,2 milliarder kroner. I 2011 kostet VM Oslo kommune 1,8 milliarder. HSH sa i en pressemelding i forkant av VM, at mesterskapet ville gi næringslivet en meromsetning tilsvarende 1,45 milliarder, og en «formidabel markedsføringseffekt».

En Menon-rapport i etterkant detroniserte HSHs tall fullstendig. Meromsetningen for hotell og restaurant ble 234 millioner kroner, i tillegg til 62 millioner på varehandel og 12 millioner på transport, til sammen 308 millioner kroner. Det er mer enn 1,1 milliarder kroner mindre enn HSHs elleville estimat på 1,45 milliarder.

Det er alltid store ord om og rundt mega-events i Norge, fra arrangører, fra ordførere, fra statsråder og bransjeorganisasjoner. Det forskutteres gjerne kolossal meromsetning, forsterket posisjon og et omdømme til himmels for arrangørbyen.

Hva får Trondheim tilbake for milliardkostnadene?

Ski-VM kostet altså en økonomisk presset Trondheim kommune 1,2 milliarder. Hva får byen tilbake? Det er kardinal-spørsmålet, alltid: Hva genererer store begivenheter utover øyeblikkets begeistring og trøndersk jubel? Sannheten er at veldig få arrangørbyer bygger de nødvendige rammene rundt begivenheten, fordi produksjonene for lengst har sprengt budsjettene.

Likevel snakkes det høylytt om betydningen for byen, om øket turisme, hva dette betyr for byens attraksjonsnivå og omdømme, gjerne oppsummert i stereotypiens mor; «sette byen på kartet».

SVT viste junior-VM i skiskyting

Trondheim er ikke og blir heller ikke en metropol for vintersport-turisme. Et VM der Norge og Sverige dominerte gullrushet til de milde grader, skaper heller ikke den store internasjonale medie-eksponeringen. Da Jonna Sundling gikk inn til Sveriges første gull, viste SVT junior-VM i skiskyting. Heller ikke kommersielle TV4 viste VM fra Trondheim. I Sverige var det Viaplay som senket TV-tallene, slik Viaplay langt på vei har herjet med norske TV-sofaer denne vinteren, med skisport bak betalingsmur.

Vil omverdenen huske Trondheim?

Kan du navnet på de tre seneste ski-VM destinasjonene, og har disse tre VM-arrangementene utløst din reiselyst, at dit vil du gjerne reise?

En grei øvelse for alle som elsker å bruke stereotypien «sette byen på kartet».

For ordens skyld: Seefeld i Østerrike i 2019, Oberstdorf i Tyskland i 2021, og i Planica i Slovenia i 2023. (I 2027 er det Falun i Sverige, og i 2029 Lahti i Finland)

Norge snakker, Danmark handler

Stoltenberg2-regjeringen skrev i Stortingsmelding 26 i 2011, basert på erfaringene fra ski-VM i Oslo i 2011:

«I et videre perspektiv vil internasjonale idrettsarrangementer kunne ha stor betydning for næringsutvikling både lokalt, regionalt og nasjonalt avhengig av størrelsen på begivenheten».

Siden 2008 har Sport Event Denmark (SED) støttet over 400 internasjonale gjennomførte sportsevents i mer enn 60 danske byer. SED lander 80 prosent av de bud de legger inn på events og konferanser. I Norge snakker vi mye og handler lite.

Innovasjon Norge fikk regjeringens oppdrag med å ta tak i den såkalte arrangementsturismen, men vi står likevel altfor mye på stedet hvil, når vi ser hva de får til i Danmark. Selvfølgelig burde vi hatt et toneangivende nasjonalt kunnskaps- og kompetanseorgan, som var på banen når store begivenheter er på dagsorden, enten det er ski-VM eller store kulturevents. Hvorfor snakker ikke både kulturministeren og næringsministeren høylytt om denne tematikken? Et ski-VM i Trondheim skal selvfølgelig skape meromsetning for hele byen!

Rockefansen fyller hotellene i Trondheim

Ski-VM ble først og fremst en manifestering av Trondheim som en solid arrangørby av store begivenheter.

At store begivenheter trekker folk i Trondheim, i Bergen, i Oslo eller Göteborg for del, er verken nytt eller oppsiktsvekkende. Springsteen, Metallica og Robbie Williams står for de største publikumsskarene i Granåsen. Springsteen trakk 35.000 mennesker i 2016, Robbie Williams 34.500 i 2017, og Metallica spilte for 38.000 i 2018. 2. juli i år spiller Gunns ´N Roses i Granåsen. Rockefansen fyller hotellene i Trondheim, og skaper sånn større merverdi for besøksindustrien i Trondheim enn ski-VM.

Trondheim som vertskap for mega-events er derfor den primære beholdningen etter ski-VM.

Se på Göteborg

Göteborg er ikke bare Nordens største mega-event-by, med Ullevi som tar 70 000 mennesker. Byen er også ledende innovatør på offensiv utvikling og satsing på store begivenheter. Konsertene i 2023 på Ullevi, med flere konsertkvelder med både Metallica, Springsteen og Coldplay, gav byen en dokumentert meromsetning på 1,3 milliarder SEK. Hele 700 000 publikummere sørget for fulle hoteller og høy omsetning for hele besøksindustrien. Du får ikke bedre illustrasjon på hvor viktig store begivenheter er for byer, når det satses riktig.

Glem ny norsk OL-prosess

Så blir det alltid OL-snakk når vi har store mesterskap i Norge. En ny norsk OL-søknad er pr i dag er helt urealistisk, ja av mange grunner. Et IOC og også FIS som lefler med Russland, i tillegg til OL-prosjekter som fortsatt koster altfor mye, tross IOCs lovnader om nedskalerte leker, er politisk dødfødt å skulle vurdere i Norge nå, med den kostnadskarusellen vi har i dag.

Selv om sommer-OL er mye større enn vinterlekene, sier det sitt om den iboende gigantomanien, når åpningsseremonien for sommer-OL i Paris alene kostet 1,5 milliarder kroner. Her om dagen kom meldingen om at lekene i Los Angeles i 2028 hadde sikret seg sponsoravtaler tilsvarende 12 milliarder kroner. Sa noen nedskalerte leker?

NRK best på sport, TV2 best på afterski

Så skal det sies avslutningsvis, at Norges Skiforbund og FIS skal prise seg lykkelig over at VM ble vist på NRK, verdensmestere på TV-produksjoner av vintersport.

TV2 tok over de siste to dagene, men var utvilsomt best på afterski, ja til og med uten splittbilder, der de banket NRK på kveldsunderholdningen i Trondheim.

Forestillingene på det Reitan-eide Nye Hjorten Teater, med en stadig mer allsidig, munter og TV-profesjonell Petter Northug jr., sammen med Marius Skjælbæk, Helene Olafsen og gjester, var en frisk satsing.

Uansett virkelighet og hoppskandale: Trondheim har all mulig grunn til å være stolte av VM-arrangementet. Så kan vi håpe, atter en gang, at vi i Norge blir flinkere til å bruke store begivenheter til å skape verdier også utenfor arenaene. Når det gjelder den urovekkende labre internasjonale interessen, er det viktig at VM på ski nordiske grener i årene framover, blir et reelt VM, og ikke et NM med svenske innslag.

– Vi lander på beina

Det sier Marianne Reistveit, eier og daglig leder av Connections, i dag.

– Vi lander på beina takket være at vi også hadde ansvaret for den «obligatoriske» overnattingen, det vil si VM-familien inklusiv media og sponsorer. Ser vi på publikumstrafikken gir tallene derimot et stort minus. Vi hadde ledige rom under hele VM-perioden. Været hjalp heller ikke til med tanke på ekstra besøk. Det tok seg riktignok opp utover VM-perioden og siste helgen hadde vi få ledige rom. Vi tenker vel også at det meste av markedsføringen ble myntet på trøndere; «lei ut huset ditt under VM», markedsføring av Finn.no og Airbnb gjennom VM-organisasjonen og denne type forhold.

 – Mitt inntrykk er at de etablerte restaurantene og overnattingsstedene fikk mindre trykk både fordi det ble etablert telt med bevertning både i Granåsen og i sentrum, samt at mange overnattet privat. I tillegg har vel skisporten generelt fått mindre fokus på grunn av TV-rettighetene og det faktum at det er et mesterskap med norsk/svensk dominans.

– Jeg har dessverre ikke noe eksakt antall usolgte rom, men tipper det dreier seg om 700-800 rom fordelt på flere hoteller og netter, sier Connections-eier Marianne Reistveit til Horeca/Horecanytt.no i dag.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS