Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

Nye ideer for fremtidens reiseliv

Norges Forskningsråd har invitert Beitostølen Resort, som eneste destinasjon på Østlandet, til idélab, som starter i dag. Her skal nye ideer for fremtidens reiseliv opp på bordet.

Publisert
Akebane på Beitostølen. (Foto: Arkiv)

Beitostølen Resort, med Atle Hovi i spissen, og er eneste selskap fra hotellbransjen.

Rundt 100 virksomheter og personer søkte om å få delta. Blant disse har Forskningsrådet silet ut 30 deltakere fra næringsliv, akademia, offentlig sektor og organisasjoner.

Les også: Signerte historisk Kina-avtale

Starter i dag

Tirsdag morgen starter konferansen på plass på Quality Hotel Olavsgaard, og statssekretær Lars Jakob Hiim i kommunal og moderniseringsdepartementet åpner «idélaben».

Deltakerne kommer fra vidt forskjellige miljøer som for eksempel Kulinarisk Akademi, Nordlandsforskning, Møreforskning og Vestlandsforskning, til Norsk Institutt for luftforskning, Lofoten Mat, Høgskolen i Sørøst-Norge, Transportøkonomisk Institutt, Nord Norsk Reiseliv, Norsk Hotellfagskole, Vest-Agder fylkeskommune, og lille Træna kommune på Helgeland, for å nevne noen av de 30 deltakerne.

– Jeg ser fram til å delta med muligheten som ligger i å utvikle nye reiselivsprodukter, uttaler Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

Les også: Beitostølen, «Årets Innovative produktutvikler»

Fremtidens reiseliv

Tema er Fremtidens reiseliv; bærekraftig og lønnsomt. Deltakerne skal arbeide sammen gjennom tre intensive dager, for å identifisere nye og grensesprengende ideer for morgendagens reiseliv, og så vil de beste ideene kunne realiseres gjennom finansiering fra Forskningsrådet.

Utgangspunktet er å samle mennesker, fagkunnskap og kompetanse på tvers av næringer. Erfaringene viser at det ofte vokser fram nye ideer når mennesker med ulik bakgrunn jobber sammen i settinger som dette. I Forskningsrådets utvelgelse er det derfor lagt vekt på bakgrunn, erfaring, kompetanse og geografi, samt gruppens sammensetning som helhet.

Full fart i alpinanlegget på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

– Dette er veldig spennende! Jeg ser fram til å delta, med muligheten som ligger i å utvikle nye reiselivsprodukter. Vårt søkelys i Beitostølen Resort er hele tiden å kunne identifisere og utvikle nye, bærekraftige opplevelser og aktiviteter i alpinanleggene, også sommertid, sier Atle Hovi.

Les også: Fjellpizzaen selger godt på Beitostølen

Utvikling av nye opplevelser

– I Norge har vi over 200 alpinanlegg som kan øke sin sommertrafikk i anleggene, hvis de utvikler attraktive opplevelser. Utvikling av nye opplevelser og aktiviteter har også et eksportpotensial. Hvor mange alpinanlegg rundt om i verden er det ikke som vil ha nytte av større sommertrafikk? Jeg tror denne type jobbing på tvers av bransjegrenser, og sammen med akademikere og forskningsmiljøer, kan gi oss nye impulser og dermed muligheten til å kunne utvikle nye produkter, påpeker Atle Hovi.

Søknadene til Idélab ble vurdert av et eksternt panel av mentorer, som består av erfarne personer fra næringsliv og akademia i Norge, Danmark og Finland.

Mentorene vil også være til stede på idélaben, og bidra med faglige råd underveis. Til slutt innstiller mentorene prosjekter til finansiering.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS