Sommerstemning på Beitostølen med fulle hus og mye folk. Det fine med Beitostølen er at du kan parkere bilen, og så er det stort sett 100 eller 200 meter til hotellene, butikkene og restaurantene. Trolig Norges mest miljøvennlige fjelldestinasjon i så måte, og behagelig for alle besøkende, at det er så korte avstander til alt. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Sommerstemning på Beitostølen med fulle hus og mye folk. Det fine med Beitostølen er at du kan parkere bilen, og så er det stort sett 100 eller 200 meter til hotellene, butikkene og restaurantene. Trolig Norges mest miljøvennlige fjelldestinasjon i så måte, og behagelig for alle besøkende, at det er så korte avstander til alt. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Øystre Slidre og Beitostølen fortsetter fremgangen

Øystre Slidre med sin flaggskip-destinasjon Beitostølen, manifesterer sin posisjon som helårsdestinasjon. For også ut juli er det ingen av landets største reiselivskommuner som øker mer enn akkurat Beitostølen.

Publisert
Stor stemning på Beitostølen i sommer, som her utenfor Sporten Beitostølen under Trollrock-helga, med fulle hus overalt. Det skjer noe på Beitostølen hele tida, hele året. (Foto: DestinasjonsKIrurgene)
Stor stemning på Beitostølen i sommer, som her utenfor Sporten Beitostølen under Trollrock-helga, med fulle hus overalt. Det skjer noe på Beitostølen hele tida, hele året. (Foto: DestinasjonsKIrurgene)

– En økning på 20,4 prosent ut juli er bare helt fantastisk. Vi hadde et overskudd på 2,4 millioner i juli alene, sier direktør en svært fornøyd direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi i en pressemelding.

To sentrale skikkelser på Beitostølen, som jubler over den sterke trafikkveksten; direktør Atle Hovi (t.v) og PR-strateg Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene; tospannet som jobber tett sammen om nye ideér, innovasjon, produktutvikling, PR, og markedsføring av Fjellandsbyen. Her sammen med Hilde Lyrån, som i likhet med de fleste stortrivdes på Beitostølen, da hun var der nesten hele juli med en stor norsk filmproduksjon, i forbindelse med en ny spillefilm som har premiere til våren. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
To sentrale skikkelser på Beitostølen, som jubler over den sterke trafikkveksten; direktør Atle Hovi (t.v) og PR-strateg Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene; tospannet som jobber tett sammen om nye ideér, innovasjon, produktutvikling, PR, og markedsføring av Fjellandsbyen. Her sammen med Hilde Lyrån, som i likhet med de fleste stortrivdes på Beitostølen, da hun var der nesten hele juli med en stor norsk filmproduksjon, i forbindelse med en ny spillefilm som har premiere til våren. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Må klype seg i armen

Utsikt mot majestetiske Bitihorn. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Utsikt mot majestetiske Bitihorn. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Når resultatene er så gode og økningen så gedigen, er det viktig å være klar over at vi hadde knalltall også i fjor. At vi fortsetter å øke, og med slike tall, ja man må virkelig klype seg i armen. I juli hadde vi omsetningsøkning på 20 prosent, fra 8,1 millioner i fjor til 9,8 millioner i år, som ga et overskudd i juli på 2.4 millioner kroner. Var det noen som sa at det ikke er mulig å tjene penger i fjellet på sommeren? spør Atle Hovi.

Fersk SSB-statistikk

Det er Statistisk Sentralbyrå (SSB) som utarbeider den offisielle gjestedøgnstatistikken for reiselivs-Norge, som pr i dag foreligger med tall fra januar og ut juli.

Beitostølen er gjenstand for stor interesse både fra publikum og fra mediene. Her er det TV2s sommerprogram som er på besøk i forbindelse med filminnspillingen i juli, og intervjuer Janne Formoe og Hilde Lyrån, som spiller sentrale roller i filmen, sammen med barna. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Beitostølen er gjenstand for stor interesse både fra publikum og fra mediene. Her er det TV2s sommerprogram som er på besøk i forbindelse med filminnspillingen i juli, og intervjuer Janne Formoe og Hilde Lyrån, som spiller sentrale roller i filmen, sammen med barna. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Øystre Slidre/Beitostølen har tronet på «øker mest»-toppen av Norges største destinasjoner i hele år, med stadig sterkere prestasjon utover året, og topper altså ut juli med formidable +20,4 prosent.

Tromsø lå lenge like bak Beitostølen, men er nå på tredje plass med +12,8 prosent, etter Bærum, som med stor trafikk til Fornebu-hotellene, øker med +17,7 prosent, og har andreplassen på listen.

Et illustrerende bilde av trafikkveksten til Beitostølen, med smekkfull parkering på den store P-plassen på baksiden av Radisson Blu Beitostølen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Et illustrerende bilde av trafikkveksten til Beitostølen, med smekkfull parkering på den store P-plassen på baksiden av Radisson Blu Beitostølen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Sterk prestasjon i tøft marked

Bjørn B Jacobsen, PR-ansvarlig hos Beitostølen Resort, følger utviklingen i reiselivs-Norge tett:

– Det er interessant å konstatere at Øystre Slidre/Beitostølen også scorer høyt på volum gjestedøgn, med 28 194 flere døgn enn samme periode i fjor, som til og med er bedre enn Norges største vintersportkommune Hemsedal, som har +27.986 og øker med 8,9 prosent. Norge som nasjon øker med 4,2 prosent, og destinasjonene som er relevant for oss å sammenligne med, ligger mellom tre og ni prosents økning. Når fjellandsbyen smeller til med +20,4, er det en meget sterk prestasjon i dagens tøffe marked. Dette betyr at vi jobber strategisk riktig, og det betyr at økningen er god butikk for hele næringen på Beitostølen, som er strålende, mener Jacobsen.

Disse øker mest

Topp 10 «øker mest»-listen over hvilke av Norges største reiselivskommuner som øker mest i prosent perioden januar og ut juli 2016:

1) Øystre Slidre/Beitostølen +20,4

2) Bærum +17,7

3) Tromsø +12,8

4) Voss +10,3

5) Hemsedal +8,9

6) Trysil +7,8

7) Stryn +7,3

8) Hol/Geilo +4,8

9) Lillehammer +3,0

10) Oslo og Larvik +2,0

(Kilde SSB)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her