Stian Stegen Hagen (29) tok over driften av Peppes på Beitostølen i 2013, og sørger for fortsatt meget god drift av restauranten i fjellandsbyen. (Foto: Morten Holt)

Fjellpizzaen selger godt på Beitostølen

Landets høyest beliggende Peppes, lokalisert 900 meter over havet på Beitostølen, er også én av restaurantene i kjeden som driver det aller best.

Publisert
Peppes Pizza på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

Peppes Pizza på Beitostølen leverer gode resultater år etter år. I 2015 ble den sågar kåret til «Årets Peppes-restaurant» – for god drift og særdeles god kundebehandling.

Øyvind Westbyn (30 %, fra venstre), Stian Stegen Hagen (40 %) og Harald Westbyn (30 %) eier driftsselskapet Beitostølen Pizza. (Foto: Morten Holt)

Overtok i september 2013

Stian Stegen Hagen (29) overtok driften av restauranten i september 2013, og har videreført den gode driften som Kristin Grønolen hadde sørget for de første 18 årene.

– Jeg hadde arbeidet i Peppes Pizza i 10 år, og da det søkt etter ny driver av stedet, tok jeg med meg familien og flyttet til Beitostølen, sier Stegen Hagen, som opprinnelig kommer fra Tyristrand.

Bojan Mrdak fra Montenegro og Louise Thomasson fra Sverige i serveringen er representanter for den internasjonale arbeidsstokken i bedriften. (Foto: Morten Holt)

Siden han overtok, har omsetningen ligget på 13-14 millioner kroner. 15-20 prosent av den blir igjen bunnlinjen, og 2015 var det beste året så langt.

Søkelys på personalkostnadene

– Jeg visste at jeg overtok en veldrevet restaurant, så det var bare å fortsette det gode arbeidet. Etter at jeg overtok, har jeg hatt veldig fokus på personalkostnadene. Nå ligger de på rundt 30 prosent, som er bra, sier 29-åringen, som selv tar aktiv del i arbeidsturnusen.

Peppes på Beitostølen er landets høyest beliggende Peppes-restaurant. (Foto: Morten Holt)

Av de snaut 20 ansatte, er det foruten nordmenn en internasjonal stab. Her finner du både svensker, slovakere, montenegrinere, dansker, polakker, kroater i arbeidsstokken.

– Men det er viktig at alle i serveringen snakker og forstår norsk, presiserer Stegen Hagen.

Omsatte for 3,3 millioner i juli i fjor

Med rundt 300 fastboende på Beitostølen sier det seg selv, at kundegrunnlaget ikke er nok i lokalbefolkningen. Men så er det også slik at innbyggertallet mangedobles svært ofte på destinasjonen oppunder Jotunheimen.

Radovan Liska (til venstre) fra Slovakia og Kim Røyseth (til høyre) fra Valdres bidrar på kjøkkenet. Her sammen med innehaver Stian Stegen Hagen. (Foto: Morten Holt)

Og de som kommer til Beitostølen, går gjerne ut og spiser. Det drar Peppes på Beitostølen store fordeler av.

– I juli, som er høysesong her oppe, omsatte vi i fjor for 3,3 millioner kroner! kommenterer han fornøyd.

Mai, november og desember er de månedene det er minst gjester i fjellrestauranten.

Trivelig interiør hos Peppes Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

Bruker dødtiden til å renovere

– Selv om trafikken i løpet av året blir jevnere og jevnere, er det i perioder naturlig nok veldig stille her oppe, men da bruker vi tiden til å renovere og pusse opp, forteller Stegen Hagen, og forklarer. – Det er ikke alltid like enkelt å sette opp vaktlister og ansette folk. Gjennom hele påsken kan vi for eksempel ha behov for 10-12 servitører og 6-7 i kjøkkenet. Tirsdagen etter påske har vi kanskje behov for 2-3 av dem.

– Jeg synes samarbeidet mellom alle reiselivsbedriftene på Beitostølen er veldig bra, og bidrar til stadig utvikling. Det skapes alltid noe nytt her, og det er arrangementer året rundt. Det gir en positiv effekt for alle oss som driver næring her, forklarer Stegen Hagen, og legger til:

– Vi trekker nok ingen hit bare fordi vi er en Peppes på fjellet, men når folk kommer hit; så er alltid Peppes et godt alternativ for dem som skal ut å spise.

Får konkurranse

Denne sommeren har også Pizzabakeren etablert seg på Beitostølen. Selvfølgelig liker ikke Stegen Hagen det, men den konkurransen skal vi takle, sier han.

– Så langt har vi bare hatt restaurantdrift og take-away, men vi må nå også vurdere om vi skal begynne med utkjøring, noe vi ikke har hatt tidligere, sier Peppes-innhaveren, som legger til:

Men det viktigste er å satse på kvalitet, både når det gjelder mat, drikke og service. Vi skal alltid levere 100 prosent. Da kommer kundene tilbake, sier Stian Stegen Hagen.

Les mye mer om Peppes Pizza på Beitostølen i magasinet Horeca, der bedriften er typebedrift (nummer 5 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS