Referansegruppen for BitihornGruppen: Fra venstre Terje Fahre (Beitostølen Invest), Pål Andvord (Barcraft), Atle Hovi (Beitostølen Resort), Berit Müller (Jotunstogo) og Bjarne Budal (leder for foreningen Beitostølen Utvikling). (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Referansegruppen for BitihornGruppen: Fra venstre Terje Fahre (Beitostølen Invest), Pål Andvord (Barcraft), Atle Hovi (Beitostølen Resort), Berit Müller (Jotunstogo) og Bjarne Budal (leder for foreningen Beitostølen Utvikling). (Foto: DestinasjonsKirurgene)

BitihornGruppen; ny satsting på Beitostølen

Besøksnæringen på Beitostølen ligger ikke på latsiden. Etter tøffe koronauker, er BitihornGruppen etablert som en ny offensiv satsting.

Publisert

Store og små selskaper satser sammen, med mål om å ta en voksen andel av den norske ferietrafikken.

«Nå skal kassa-apparatene plystre i fjellandsbyen igjen», heter det i en pressemelding.

– Her er det lett å holde avstand

– Ambisjonene er friske, og de er ikke ubegrunnet. Beitostølen har et fantastisk sommerprodukt. Folk vil ha gode og ekte naturopplevelser, ja mer enn noen gang i dag, og vi har hele menyen av storslått natur og spennende aktiviteter. Og; apropos holde god avstand, så får du ikke mere tumleplass i Norge enn det vi har i fjellet, uttaler Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene, som har fått oppdraget med å bygge stadig sterkere posisjon for Beitostølen, denne gang med et kobbel av bedrifter som satser sammen.

Initiativ fra Beitostølen Invest

Initiativet til denne nye samarbeidskonstellasjonen kom fra daglig leder i Beitostølen Invest, Terje Fahre.

Dette i forlengningen av at en gruppe ledere i næringen har arbeidet sammen fra første koronamøte med kommuneledelsen 11. mars, der nedstengningen på Beitostølen ble klubbet. Etter den tid har de hatt en rekke møter og kreative dialoger.

– Vi har fantastiske muligheter på Beitostølen, og vi har store ambisjoner framover. Da er det viktig at vi samler troppene, for her er vi mange som har felles mål om en rivende utvikling de kommende årene. Den satsingen vi nå har fått på plass, og som i første omgang skal gå ut året, har jeg stor tro på, sier Fahre.

Styrke fellesskapet og muligheter

Beitostølen byr på mange fargerike «jordbæropplevelser», og er destinasjonen i fjellet som virkelig kan skilte med både eventyr og opplevelser på selve Beitostølen, om du vil gå opp på 2000-meters toppene, eller ta mere bedagelige turer i Jotunheimen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Beitostølen byr på mange fargerike «jordbæropplevelser», og er destinasjonen i fjellet som virkelig kan skilte med både eventyr og opplevelser på selve Beitostølen, om du vil gå opp på 2000-meters toppene, eller ta mere bedagelige turer i Jotunheimen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Bjarne Budal, leder for foreningen Beitostølen Utvikling, har deltatt i prosessen, sammen med blant andre daglig leder i Barcraft, Pål Andvord, som også sitter i BU-styret.

– Det har vært en veldig tøff koronaperiode for hele næringen på Beitostølen. Med denne offensiven håper vi at bedriftene i besøksnæringen, som jo er de aller fleste på Beitostølen, får fart på omsetningen igjen. Det er viktig og nødvendig, og derfor satser vi sammen nå. Honnør til næringsaktørene som investerer i dette viktige arbeidet, og så er det fint å konstatere at vi også har et godt samarbeid med Øystre Slidre kommune, som bidrar konstruktivt. Det styrker både fellesskapet og dermed mulighetene, understreker Bjarne Budal.

Beitostølen Resort er fyrtårnsbedriften på Beitostølen. Brødrene Atle og Bjørnar Hovi, som eier selskapet, har også deltatt i arbeidet med den nye offensiven i fjellandsbyen:

– Jo flere som er med, desto sterkere muskler får vi

– Jo flere som er med, desto sterkere muskler får vi, desto større kraft i kommunikasjonen utad blir det, og nå har vi fått et veldig bra opplegg på plass, sier Atle Hovi.

– Beitostølen har et solid utgangspunkt foran sommeren, også fordi destinasjonen allerede har en sterk posisjon i det norske markedet, et faktum som forsterkes av at vi ikke er like avhengig av utenlandske turister som en rekke andre destinasjoner. I 2019 utgjorde utenlandske gjestedøgn kun 21 prosent av totalen. Med stengte grenser inn i til Norge, bortsett fra Danmark, betyr dette at Beitostølen er i en gunstig sits i forhold til andre destinasjoner med hovedandelen utenlandske gjester, påpeker Bjørn B Jacobsen.

«SommerÅpningsWeekend»

DestinasjonsKirurgene har fått oppdraget med å bygge stadig sterkere posisjon for Beitostølen, denne gang med hele næringen på lag. Prosjektleder er Tone Greni og prosjektansvarlig Bjørn B Jacobsen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
DestinasjonsKirurgene har fått oppdraget med å bygge stadig sterkere posisjon for Beitostølen, denne gang med hele næringen på lag. Prosjektleder er Tone Greni og prosjektansvarlig Bjørn B Jacobsen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

BitihornGruppen har en referansegruppe som skal jobbe sammen med DestinasjonsKirurgene. I denne gruppa sitter Bjarne Budal, Pål Andvord, Berit Müller (Jotunstogo) og Atle Hovi.

– Om hva som skal skje framover kommer vi nærmere tilbake til. Nå fyrer vi i første omgang opp markedskanonene mot den norske sommertrafikken, og så inviterer vi til en «SommerÅpningsWeekend» på Beitostølen helgen 19. til 21. juni med aktiviteter, åpning av nye Beitostølen Velkomsenter og tilbud i butikkene. Men, alt dette kommer vi nærmere tilbake til, sier Bjørn B Jacobsen, som sammen med prosjektleder Tone Greni i DestinasjonsKirurgene skal lede arbeidet med BitihornGruppen.

BitihornGruppen

BitihornGruppen er en sammenslutning av selskaper innen besøksnæringen på Beitostølen, bestående av både de store virksomhetene, samt floraen av mindre selskaper.

Den overgripende målsettingen for gruppen er kort og godt å videreutvikle Beitostølen som en suksessrik helårsdestinasjon.

Beitostølen-selskapet DestinasjonsKirurgene (med strategisjef Bjørn B Jacobsen og prosjektleder Tone Greni) har oppdraget som strategisk og operativt ansvarlig for BitihornGruppen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca