Bjørnar (til venstre) og Atle Hovi kan smile bredt - Beitostølen bare øker sammenlignet med mange andre fjelldestinasjoner. (Foto: Morten Holt)

Beitostølen holder dampen oppe

De offisielle gjestedøgnstallene for årets fem første måneder er klare, og viser store variasjoner for fjelldestinasjonene. Men Beitostølen bare øker.

Publisert

Beitostølen, er ifølge statistikken, den eneste av de store destinasjonene i Oppland og Hallingdal med plusstall i årets fem første måneder.

Dette viser de ferske gjestedøgnstallene fra Statistisk Sentralbyrå, for perioden januar og ut mai måned, som viser veldig varierende tall for de typiske fjelldestinasjonene, mens Beitostølen holder dampen oppe, og fortsetter å øke.

– Vi går mot ny rekordsommer i år igjen, sier en meget sommerglad Atle Hovi, direktør ved Beitostølen Resort, i en pressemelding.

Han fortsetter: – Dette er selvsagt veldig gledelige og inspirerende tall. SSB-tallene måler ut mai måned, og her på huset konstaterer vi en kraftig økning i besøket også i juni, hvor veksten kommer fra de internasjonale markedene. Den gunstige kronekursen taler til vår fordel.

Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

Inne i høysesongen

– Juli er måneden med flest gjester hos oss totalt sett, og da kommer hordene av folk som går Besseggen, og stadig flere norske gjester som prioriterer en aktiv ferie med opplevelser i fjellet.

– Alt ligger vel til rette for høy trafikk også i august, med flere arrangementer stor aktivitet rundt Beitostølen. Både SSB-tallene og veksten vi selv noterer at vi har på våre virksomheter, bekrefter den gode trenden; det blir bare mer og mer populært å feriere i fjellet.

– Vi har satset målbevisst på sommersesongen, med nye aktiviteter i vår sommerpark, der vi utnytter alpinanlegget i Beitostølen sentrum til fulle. Både for vår egen og for kommunens verdiskapning er det verdifullt at vi har så sterk sommertrafikk, som betyr at alle våre ansatte er fulltidsansatt hele året. Dette skaper trygghet, kontinuitet og kvalitet i vårt viktige og prioriterte serviceprodukt, sier Atle Hovi.

De profilerte destinasjonene i Oppland:

Lillehammer; 151.877 gjestedøgn, minus 2.489, minus 1,6 prosent

Øystre Slidre/Beitostølen; 111.772, pluss 1.301, pluss 1,2 prosent

Øyer/Hafjell; 74.377, minus 7.137, minus 8,8 prosent

Nord-Aurdal; 53.534, minus 15.190, minus 22,1 prosent

Ringebu/Kvitfjell; 41.865, minus 7.272, minus 14,8 prosent

Andre kjente fjelldestinasjoner:

Hemsedal; 262.612, minus 43.351, minus 14,2 prosent

Hol/Geilo; 204.099, minus 8.001, minus 3,8 prosent

Gol; 117.838, minus 31.658, minus 21,2 prosent

Oppdal; 63.205, minus 12.766, minus 16,8 prosent

Regioner:

Gudbrandsdal; 527.583, minus 63.578, minus 10,8 prosent

Valdres; 188.970, minus 11.621, minus 5,8 prosent

Hallingdal; 635.322, minus 82.929, minus 11,5 prosent

Beitostølen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Fylker:

Buskerud; 941.728, minus 118.154, minus 11,1 prosent

Oppland 800.345, minus 83.918, minus 9,5 prosent

Hedmark; 430.294, minus 35.171, minus 7,6 prosent

Oppland er Norges fjerde største reiselivsfylke ut mai i år, etter Oslo, Hordaland og Buskerud. Hedmark er på 10.plass.Tallene for årets sommer foreligger i oktober.

– Befester posisjonen

– Øystre Slidre/Beitostølen hadde en knallsterk leveranse i årets fem første måneder i fjor, med en økning på hele 18,8 prosent ut mai måned. Bare det å unngå tilbakegang i år, og ikke bare opprettholde denne posisjonen, men til og med øke ytterligere, mens samtlige av de større destinasjonene i Oppland og også i Hallingdal taper til dels betydelig i denne perioden fra januar og ut mai i år; er litt av en prestasjon. Igjen befester Beitostølen sin sterke posisjon i markedet, sier Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene.

– Det er mye snakk om valutakurser, både det faktum at euroen koster 10 kroner, som betyr at ferien i Spania er dyrere enn noen gang, men som også betyr at Norge er rimeligere for utlendingene, som får mye for pengene. Den norske krona har svekket seg 25 prosent de siste fem årene. Når utlandet er dyrere, benytter stadig flere nordmenn anledningen til å oppdage eget land, og du finner jo ikke mer helseriktig trend enn at folk i hopetall drar til fjells. Av kolossal betydning for verdiskapningen og samfunnsbyggingen i fjellet, og av betydning for folkehelsa og folk flest, at de snører på seg sporty utstyr og vandrer innover fjellheimen på de mange turstiene, ikke minst rundt Beitostølen der turalternativene er mange og gode, kommenterer Jacobsen.

Britene kommer

Apropos chartersatsingen ved Leirin er det interessant å konstatere at Beitostølen har 7042 britiske gjestedøgn i denne perioden, som er pluss 2358, som betyr en økning fra samme periode i fjor på hele 50,3 prosent. Beitostølen er Norges sjette største destinasjon på britiske gjester i denne perioden.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS