Fra de nye sykkelløypene på Beitostølen med Bitihorn i bakgrunnen. (Foto: DestinasjonsKirurgene
Fra de nye sykkelløypene på Beitostølen med Bitihorn i bakgrunnen. (Foto: DestinasjonsKirurgene

Det svinger på Beitostølen

Det har vært en svingende god sommer på Beitostølen. Nå ventes det stor trafikk også utover høsten.

Publisert

– Juli fjor var veldig bra. At vi likevel øker med 12,1 prosent i juli i år, er fantastisk bra og av kolossal betydning for næringslivet på Beitostølen, som jubler etter en kanonsommer, sier prosjektansvarlig for BitihornGruppen, Bjørn B Jacobsen.

Økte mest

Foto: DestinasjonsKirurgene
Foto: DestinasjonsKirurgene

Beitostølen legger nok en gang en meget sterk prestasjon for dagen. Fjellandsbyen økte mest av samtlige destinasjoner i Innlandet, viser Statistisk Sentralbyrås ferske gjestedøgnstall for juli måned.

Beitostølen/Øystre Slidre ligger kloss opptil 50 000 kommersielle gjestedøgn i juli måned, som en økning på 5354 gjestedøgn fra juli i fjor, og altså opp 12,1 prosent.

Som nummer to på øker-mest-lista, kommer Hafjell/Øyer med en økning på 10,2 prosent, Sjusjøen/Ringsaker med +7,9 prosent, Lillehammer med +6,6 prosent og Kvitfjell/Ringebu med +4,2 prosent.

– Hemsedal og Trysil er store vinterstid, men i juli måned er Beitostølen 31 000 gjestedøgn større enn Hemsedal og over 23 000 gjestedøgn større enn Trysil, litt over 12 000 gjestedøgn større enn Sjusjøen/Ringsaker, og over 31 000 gjestedøgn større enn Kvitfjell/Ringebu, forteller SSB-tallene, melder Jacobsen.

Nesten utelukkende nordmenn

Fra de nye sykkelløpene rundt Beitostølen, som stadig bygges ut i idylliske omgivelser 1000 meter over havet. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Fra de nye sykkelløpene rundt Beitostølen, som stadig bygges ut i idylliske omgivelser 1000 meter over havet. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Tallene for Lillehammer, Innlandets største destinasjon, illustrerer hvilken betydning den norske turisttrafikken har hatt i sommer. Av de 115 000 gjestedøgnene på Lillehammer i juli, var hele 112 000 norske. Kun 2871 gjestedøgn var utenlandske, mens Beitostølen med sine nær 50 000 gjestedøgn, hadde kun 1287 utenlandske. De fleste av disse, både for Lillehammer og Beitostølens del, var danske gjester.

– I tillegg til de kommersielle gjestedøgnene kommer hyttefolkets enorme volum. Det har vi ingen målinger på, men det er 4200 hytter på Beitostølen og i Øystre Slidre, og vi har sett hvor stor trafikk det har vært og fortsatt er på hyttene. Dette er ekstremt viktig, fordi hyttefolket er selve fundamentet for Beitostølens høye kommersielle servicetilbud, sier Bjørn B Jacobsen, og fortsetter:

– Fra vi onsdag 11. mars, da vi klubbet nedstengning av Beitostølen, og fram til dag, har kommunikasjonen med omverden vært fundamentert på to begrep; «offensiv» og «positiv». Vi har spilt på lag med både hyttefolket og omverden for øvrig, og det er ikke tvil om at strategien har vært fungert veldig bra, og bidratt til mye fin goodwill for Beitostølen.

Tror på en god høst

Direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi, har også tro på en god høst. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi, har også tro på en god høst. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Atle Hovi, direktør for fyrtårnselskapet Beitostølen Resort, er alltid et godt barometer for utviklingen på Beitostølen. Med sine 2600 kommersielle senger, følger han besøks- og bookingsituasjonen fra dag til dag.

– At vi øker med 12,1 prosent i juli, når vi vet hvor gode juli-tallene har vært de siste årene, ja det er bare å bukke dypt. En fantastisk gave vi får fra markedet i denne tøffe koronatiden. Inspirerende å konstatere at vi jobber riktig mot markedet, sier han.

Trafikken fortsatt god, og om utsiktene for høsten og høstferien sier Hovi:

– Vi har fin etterspørsel framover. Ikke minst for begge høstferie-ukene som er uke 40 og 41. Tidligere har uke 40 stått for den store trafikken, men med økt etterspørsel for uke 41, høstferien for Innlandet og Vestlandet, har vi for vår del utvidet åpningsperioden av «Sommerparken» i alpinanlegget i sentrum med en uke, fram til 10. oktober.

– Det ser med andre ord veldig bra ut. Vi forventer godt besøk av både barnefamilier og andre. En fin trend vi ser utover høsten, er det økede antall spreke seniorer som ønsker fine opplevelser i fjellet. Dette bidrar til at særlig midtukedagene fylles opp, sammen med at helgene også fylles mer og mer opp. At vi ser lyst på høsten, ja det hersker det ingen tvil om, konkluderer direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca