Styremøte i Norway Home Of Skiing på Beitostølen 16. januar 2024. Fra venstre Atle Hovi, (direktør, Beitostølen Resort), Marius Arnesen («Resort Manager», Norefjell), Roger Espeli (direktør Geilogruppen) og Trevor De Villies (daglig leder Norway Home Of Skiing).
Styremøte i Norway Home Of Skiing på Beitostølen 16. januar 2024. Fra venstre Atle Hovi, (direktør, Beitostølen Resort), Marius Arnesen («Resort Manager», Norefjell), Roger Espeli (direktør Geilogruppen) og Trevor De Villies (daglig leder Norway Home Of Skiing).

Ny vintercharter fra Storbritannia verdt titalls millioner kroner

En ny vintercharter fra Storbritannia skal være verdt titalls millioner for Geilo, Beitostølen og Norefjell.

– Vi blikker inn i ei framtid som virkelig kan bli eventyrlig for Geilo, Beitostølen og Norefjell. Med dagens charter fra London Gatwick, som flyr inn skiglade engelskmenn hver uke, og neste vinters nye charter fra Manchester, betyr dette mye, ikke bare for oss, men for hele næringen og arbeidsplassene på våre destinasjoner, sier Roger Espeli (direktør i Geilogruppen), Atle Hovi (direktør, Beitostølen Resort) og Marius Arnesen («Resort Manager», Norefjell).

Les også: Ny flyrute skal skape et reiselivseventyr i Finnmark (januar 2024)

Verdt mange titalls millioner

Selskapene Espeli, Hovi og Arnesen representerer, vil omsette titalls millioner kroner både denne og neste års vintersesong.

For Geilo og Beitostølen snakker vi 16 millioner kroner hver i inntekter på de britiske charterturistene neste vintersesong, for selskapene som står bak chartersatsingen. I tillegg kommer betydelige synergieffekter for hele næringen på både Beitostølen, Geilo og Norefjell.

Nytt for Norefjell

Norefjell.

Geilo og Beitostølen har solid historikk på det britiske markedet. For Norefjell er Storbritannia et nytt marked.

– Vårt hotell Norefjell Ski og Spa, samt Norefjell Skisenter, er et produkt som åpenbart passer engelskmennene veldig bra. Selv om vi ikke har vær så lenge i dette markedet, er tilbakemeldingene fra engelskmennene veldig gode. Det er moro og oppmuntrende for oss at vårt produkt slår så godt an i det britiske markedet, sier Marius Arnesen.

Også fra Manchester

Trevor De Villiers er engelskmannen som leder arbeidet i Norway Home Of Skiing (NHOS), fra sin base i London. 

– Det er veldig gledelig at vi dag kan meddele at vi fra neste vintersesong, får ukentlige charterfly fra Manchester til Norge og Gardermoen, i tillegg til charterflyene vi allerede har fra London Gatwick denne vinteren. Det betyr at vi kan tilby skireiser til våre norske fjelldestinasjoner fra midt- og nord-regionene i Storbritannia. Publikum i denne viktige og folkerike regionen av Storbritannia, slipper dermed å reise til London for å fly fra Gatwick, sier De Villiers.

I vinter er det Geilo, Beitostølen og Norefjell som deltar i arbeidet og finansieringen av charteren fra London Gatwick. Neste vinter, med Manchester i tillegg, regner man med at også flere fjelldestinasjoner ønsker å være med.

Geilo og Beitostølen

Da det norske langrennslandslaget spurte her om året, hvilken destinasjon i Norge som er den beste for langrenn, ble Beitostølen den suverene vinneren. Det 320 kilometer omfattende løypesystemet rundt Beitostølen, er berømt både i og utenfor Norge.
Skieldorado oppunder Bitihorn ved Beitostølen.

– For Geilo og Beitostølen er ikke vertskap for britiske skiturister noe nytt. På 80- og 90-tallet hadde Geilo egen flyplass på Dagali, og i nyere tid har Geilo og Beitostølen samhandlet om chartertrafikk fra Storbritannia til Leirin, flyplassen i Valdres, forteller Roger Espeli og Atle Hovi, henholdsvis styreleder og nestleder i Norway Home Of Skiing (NHOS).

Geilo og Beitostølen har mange fellesnevnere. Om destinasjonenes attraksjonskraft i det britiske markedet sier Espeli og Hovi:

– Våre destinasjoner er kompakte destinasjoner. Vi har rik kompetanse på skiinstruksjon, godt utvalg av skiutleie, hoteller, restauranter og massevis av aktiviteter, og ikke minst et sentrum med de butikker man kan ønske seg. Vi er med andre ord veldig godt vinterskodd for den type skiferie engelskmennene etterspør og ønsker.

Dobler antall britiske gjester neste vinter

Det er Visit Geilo, SkiGeilo og Geilogruppen som samarbeider om finansieringen av charteropplegget på Geilo. På Beitostølen er det fyrtårnselskapet Beitostølen Resort som alene står for finansieringen, og på Norefjell er det Norefjell Resort.

En samlet næring på destinasjonene høster gevinster av dette arbeidet. For Beitostølen Resort betyr satsingen inntekter på åtte millioner denne vinteren, et beløp som dobles til 16 millioner neste vintersesong. De samme inntektene har nevnte selskaper på Geilo.

– At vi dobler antall britiske gjester neste vinter er svært gode nyheter for hele næringa på våre destinasjoner. De bor i sju døgn, leier ski, kjøper heiskort, skiskole, aktiviteter, spiser på restauranter og handler i butikker. De fleste gjestene er nybegynnere og er derfor veldig godt fornøyd med alpinbakkene, og de uttrykker alltid begeistring for naturen, standarden der de bor, og synes de får mye for pengene. Og det gjør de jo. Dagens valutakurs er veldig gunstig for både engelskmenn og turister fra euro-land.  Gjester på ukesopphold, som bruker hele destinasjonen, er gull verd. Det gir oss jevn vekst og bidrar også til å sikre viktige og gode arbeidsplasser, og er dermed et sentralt bidrag til skatteinngangen i kommunen, av stor betydning for samfunnsbyggingen i våre kommuner, understreker Espeli, Hovi og Arnesen.

Investert store summer i skianlegg og infrastrukturutvikling

– Jevn uketrafikk vintertid bygger våre destinasjoner mer bærekraftig, til glede også for våre norske gjester, som nyter helger og ferier hos oss. Vi kommer til å satse mer på dette, for markedet er utvilsomt stort. Klimaendringene, som skaper problem for mange vintersportdestinasjoner sør i Europa, betyr at skiturister i stadig større omfang vil søke seg til våre destinasjoner, som ligger høyt til fjells nord i Europa, fortsetter Espeli, Hovi og Arnesen.

– Både på Geilo og Beitostølen er det investert store summer i skianlegg og infrastrukturutvikling de siste årene. Nå skal økning av antall gjestedøgn, og dermed også omsetning, materialiseres og nytes. Regjeringens markering av reiselivet som én av Norges viktigste eksportnæringer, gir håp om support også fra det offentlige, for å kunne hente ut potensialet vi vet er der ute i store verden.

Reiselivsnæringen behøver vekst, og særlig fjellregionen. Vi er allerede i samhandling med Avinor, som har internasjonal trafikk, spesielt inn mot vinterhalvåret som satsningsområde. Dette kan bli et eventyr, med fine synergieffekter for flere bransjer og destinasjoner, sier Roger Espeli, Atle Hovi og Marius Arnesen.

Ruteutvikling

– Vintersesongen har tradisjonelt mindre trafikk og lavere etterspørsel for Oslo lufthavns del. Vi i Avinor legger derfor ned betydelige ressurser i ruteutvikling, for å bygge opp vintertrafikken sammen med destinasjonsselskapene og skistedene. I år noterer vi med stor glede suksessen med dedikerte skiturister fra London Gatwick til Oslo Lufthavn. Samarbeidet med NHOS og fjelldestinasjonene har vært en kjempesuksess. Med enda en rute fra Manchester neste vintersesong, blir bredden enda større, og vi ser med stor optimisme på andre ruteforslag vi jobber med for de kommende vintersesongene, sier ruteutviklingssjef i Avinor, Martin Langaas.

Etterspørsel

Trevor de Villiers, daglig leder i Norway Home Of Skiing (NHOS), selskapet som ble etablert for å få på plass internasjonale charterankomster til Leirin i Valdres.

I dag ligger denne flyplassen brakk, og NHOS og Villiers har derfor jobbet aktivt i markedet for å bygge opp chartertrafikk til fjelldestinasjonene, med ankomst Gardermoen.

 – At vi fra neste vintersesong får ukentlige charterfly fra Manchester til Norge og Gardermoen, i tillegg til charterflyene vi har fra Gatwick/London denne vinteren, er veldig gledelig for destinasjonene. Det betyr at vi kan tilby skireiser til våre norske fjelldestinasjoner fra midt- og nord-regionene i Storbritannia. Publikum i denne viktige og folkerike regionen av Storbritannia slipper dermed å reise til London for å fly fra Gatwick. At vi har fått dette på plass, er på grunn av den store etterspørselen vi ser det er for norske skidestinasjoner blant britiske forbrukere denne vinteren. Det betyr at vi fra 15. desember i år, vil vi ha to ukentlige flyvninger med skiturister til Gardermoen fra Storbritannia, eksklusivt for våre skidestinasjoner, fra både London Gatwick og Manchester, sier  Trevor de Villiers.

Boing 737-fly

– Skituristene kommer med Boing 737-fly med en kapasitet på 200 passasjerer pr fly pr uke, totalt 400 turister ukentlig, som fordeles på våre NHOS-destinasjoner. Vi setter også opp ekstra fly denne vinteren, som illustrerer den sterke etterspørselen. Veksten er virkelig oppmuntrende, og er en erkjennelse av at våre vintersport-destinasjoner er like etterspurt som våre viktigste konkurrenter i Mellom-Europa, sier Trevor De Villiers.

– En verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme

7. september i fjor proklamerte næringsminister Jan Christian Vestre følgende:

– Reiseliv er Norges femte største eksportnæring. Det er økt etterspørsel etter bærekraftige reisemål og autentiske opplevelser. Norge kan bli en verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme. Fra regjeringens side ønsker vi å bidra til å utvikle en mer konkurransedyktig og lønnsom reiselivsnæring, som skaper helårs arbeidsplasser over hele landet.

– Denne klare beskjeden fra statsråden er virkelig hånd i hanske for oss og våre satsinger, sier Roger Espeli, Atle Hovi og Marius Arnesen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS