Nå kommer julesnøen i fjellet, og 15 000 gjester kommer til Radisson Blu Beitostølen og de andre overnattingsstedene og hyttene på Beitostølen i jule- og nyttårshelga.

Beitostølen øker mest av alle

Beitostølen øker mest av alle de store fjell- og friluftsdestinasjonene i 2016: – Et eventyrlig år, sier en strålende fornøyd Atle Hovi.

Publisert
Champagne-år for Atle Hovi & co på Beitostølen.

Beitostølen Resort dundrer inn i 2017 med rekordtall i både omsetning og antall gjester.

«Beitostølen har øket mest av de største destinasjonene i Norge gjennom hele året, og på siste statistikkmåling fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) troner Fjellandsbyen på topp med hele 21,0 prosents økning fra fjoråret, som også var et år med sterke tall», heter det i en pressemelding.

– 2016 har vært et eventyr, stråler Atle Hovi, direktør på Beitostølen Resort, som han også eier sammen med broder Bjørnar.

Se komplett statistikk for de store fjell- og friluftskommunene lengre ned i saken

Øker mye

Atle Hovi i ikoniske Carnaby Street i London. Nå satser Beitostølen offensivt internasjonalt, som en av Europas mest snøsikre destinasjoner i årene framover, ifølge prognosene fra klimaforskerne.

– Når Beitostølen øker med 41 033 flere gjestedøgn enn ut oktober i fjor, som er siste gjestedøgnsmåling fra SSB, øker Fjellandsbyen med sine 351 fastboende, mer enn eksempelvis både hele region Lofoten (seks kommuner), og hele Helgeland (18 kommuner). De øker mer enn Hemsedal, Trysil, Geilo og Lillehammer, både i volum gjestedøgn og prosentvis økning, melder Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene AS.

Søkelys på alle de fire årstidene

– Vi jobber en hel del med identifiseringen av nye muligheter. «Location Beitostølen» er en av flere viktige satsinger, der vi går inn i joint-ventures med filmproduksjonsselskaper, sier Bjørn B Jacobsen, her sammen med skuespiller Hilde Lyrån under en filminnspilling på Beitostølen i sommer

Dette viser at Beitostølen har lykkes i å bygge en solid posisjon i markedet som den store helårsdestinasjonen i fjellet. Høy trafikk til alle årstider har tidligere vært en utfordring for fjelldestinasjonene, som har hatt mange gjester vintertid, men om sommeren har det vært forholdsvis stille. Beitostølen har knekt koden. Atle Hovi forklarer:

– For oss har det vært viktig å fokusere på hele året, ikke kun på sesongene. I stedet for å sitte å se på alpinbakkene som ligger brakk sommertid, har vi kontinuerlig fokus på idé- og innovasjonsutvikling. Derfor har vi i dag høy aktivitet i alpinbakkene også sommertid, med bil- og bob-bane og mye annet moro i vår sommerpark. I tillegg er det i dag store og små arrangementer på Beitostølen hele året.

Atle Hovi og Bjørn B Jacobsen på studietur i Østerrike, der fjelldestinasjonene selv på 1200 meters høyde sliter med klimaendringene og milde vintre. Et faktum som vil slå positivt ut for Beitostølen, som klimaforskerne sier blir en av Europas mest snøsikre regioner i årene framover.

Markedsføring

Så har vi et fantastisk naturbasert opplevelsesprodukt til alle årstider, som ligger i bunnen, enten du vil opp på 2000-meterstopper sommer som vinter, eller bare vil rusle i fjellet. Men, vi vet jo alle, at det hjelper ikke hvor mye vi har, hvis ingen vet om oss; hvis vi ikke klarer å bryte den massive lydmuren i markedet, sier Hovi, og fortsetter:

– Derfor har det å bygge kjennskap, kunnskap og posisjon i markedet vært et prioritert satsingsområde siden høsten 2012, da vi inngikk samarbeid med PR-strateg Bjørn B Jacobsen. Han identifiserte rask et såpass stort mulighetsrom at han likegodt etablerte selskapet DestinasjonsKirurgene på Beitostølen. I dag kan vi bokføre rekordtall over hele linja. At dette har vært et morsomt og inspirerende løp, ja det er mildt sagt.

Tøft, strukturert og målrettet løp på PR og markedsføring

Selve varemerket for Beitostølen: Det er ikke mange som tilbyr et strøkent løypesystem på 1000 meters høyde, som her på toppen av alpinbakken, på vei inn i Jotunheimen.

Smiler gjør også den PR-strategen som leverer skreddersøm til reiselivsindustrien:

– Tallene er såpass sterke at man kunne sagt at dette vet vi ikke helt hvordan vi skal forklare, hvorfor Beitostølen øker så mye, og så mye mer enn alle andre, når vi vet at vær, snøforhold og sommeren stort sett har vært like bra for alle de store fritids- og fjelldestinasjonene. Men, vi sier ikke det. For oss er ikke dette noe hokus pokus. Vi har kjørt et tøft, strukturert og målrettet løp på PR og markedsføring, som har øket i styrke etter at vi startet stormløpet høsten 2012. Og; det er viktig å understreke at produkt, utvikling, PR og markedsføring; alt dette må henge sammen. Vi har utviklet ideer og identifisert nye satsingsområder på Beitostølen. Omelett uten egg eller smørbrød uten pålegg er ikke noe særlig; alle ingrediensene må være med. Bordet må være dekket og innbydende. Orkestrering er stikkordet jeg torgfører i alle sammenhenger. Vi tenker og agerer 360 grader, sier Jacobsen.

Har kjørt PR-løpet

Monica Mæland er regjeringens reiselivsminister, og har selvsagt besøkt Beitostølen, der hun som alle andre frydet seg over både forholdene og turen i preppemaskinen med Bjørnar Hovi. På nyåret kommer Mæland med regjeringens reiselivsmelding.

– Akkurat som i toppidretten er det selvsagt veldig artig når vi også i reiselivet ser at mål og mening materialiserer seg i sterke resultat og topp-plasseringer. Alle vi vil jo hoppe bakken ned, og det gjør man ikke hvis ikke utøveren er komplett, sier Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene, som har utviklet og kjørt PR-løpet for Beitostølen Resort.

Han har utviklet strategier og prosjekt for både Olympiatoppen og Mercedes-Benz Norge. I dag er det Beitostølen som hopper bakken ned, kammer hjem gull og skinner som ei stjerne i norsk reiseliv.

Atle Hovi og politikeren Rigmor Aasrud; Beitostølen sørger også for mye goodwill i politikkens sentrale korridorer.

Lille Beitostølen får det til

Når Beitostølen øker med 21,0 prosent, varierer økning eller tilbakegang i besøkstallene på øvrige fjell- og fritidsdestinasjoner fra minus til plusstall som ligger mellom +2,4 og +10,2 prosent.

I volum gjestedøgn er det bare store kommuner som Oslo, Tromsø og Bærum som har høyere volumøkning enn Beitostølens 41 033, og da er det greit å vite at Beitostølen med sine 351 fastboende er 658 000 innbyggere færre enn Oslo, at Tromsø huser 72 000 innbyggere og i Bærum bor det 113 000 personer.

Kontrastene er med andre ord like fargerike som de er imponerende.

Service- og opplevelsesprodukt

Bjørn B Jacobsen understreker at for utviklingen av reiselivsindustrien i Norge, er det interessant og viktig lærdom at det er mulig å bygge sterk helårsturisme så lenge ide- og produktutvikling, innovasjonsevne, PR og kommunikasjonen med omverdenen ikke bare går hånd i hånd, men er offensiv, sterk og målrettet.

– Og så klart; et premium service- og opplevelsesprodukt må ligge i bunnen, understreker PR-strategen.

Får det til – også i oktober

Ser vi på tallene for oktober måned isolert sett, som er interessant fordi oktober tradisjonelt sett har vært en verken eller-måned, er Beitostølen Norges niende største destinasjon i volum, med en økning på 36,1 prosent. Lillehammer på 8. og Gol på 7. plass er eksempelvis større i volum gjestedøgn, men har tilbakegang på henholdsvis -19,9 og -21,2 prosent i oktober.

Dette illustrerer variablene blant fjell- og friluftsdestinasjonene, særlig knyttet til årstidene. Så skal det sies at Lillehammer, som er største volumdestinasjonen i Innlandet, er på plussiden med +3,5 prosent ut oktober, året sett under ett.

Helårssatsing gir resultater

De største norske destinasjonene som Bergen (nummer 2) og Ullensaker/Gardermoen (nummer 3), har minustall for oktober, mens Oslo (nummer 1) øker med 7,7 prosent. Vintergiganten Hemsedal hadde 5984 gjestedøgn og minus 0,1 prosent i oktober, mens Beitostølen hadde 17 513 døgn og pluss 36,1 prosent, som illustrerer Beitostølens suksess i fjellet som helårsdestinasjon, mens Hemsedal og Skistar primært har fokus på vinter og heiskortsalg.

Også de kjente Oppland-destinasjonene Hafjell og Kvitfjell har minustall i oktober. Hafjell/Øyer med totalt 9558 døgn har minus 20,8 prosent. Kvitfjell/Ringebu har 3938 døgn og minus 47,1 prosent. Norge som nasjon øker med 1,6 prosent i oktober og med 4,9 prosent så langt i år (januar-oktober)

Sterk forvinter

«Tallene for november og desember foreligger ikke fra SSB før utpå nyåret, men begge disse blir sterke måneder for Beitostølen, det er det ingen tvil om. Det er ikke veldig lenge siden fjellhotellene hadde magert julebesøk, hvis de I det hele tatt var åpne.

– Nå går det mot fulle hus på Beitostølen i jule- og nyttårshelga, på både Radisson Blu Beitostølen og Scandic Bergo Hotell. Aldri før har bookingen før jul vært så sterk såpass tidlig som i år, og nå daler også julesnøen ned, melder Atle Hovi fra Fjellandsbyen.

Statistikk fjell- og friluftskommuner januar-oktober 2016

Statistisk Sentralbyrås tall for gjestedøgnstatistikken for trafikkutviklingen i fjell- og friluftskommunene med mer enn 100 000 gjestedøgn i perioden januar og ut oktober 2016. Kommunenavnene i parentes:

1) Beitostølen (Øystre Slidre): + 21,0 pst + 41.033 gjestedøgn

2) Røros + 10, 6 pst + 11.666

3) Voss: +10,2 pst + 25.925

4) Trysil: + 9,7 pst + 19.925

5) Nord-Aurdal: + 9,5 pst + 20.449

6) Lom + 8,7 pst + 15.204

7) Geilo (Hol): + 7,8 pst + 35.071

8) Hemsedal: + 7,3 pst + 25.834

9) Sjusjøen (Ringsaker): + 5,1 pst + 8.831

10) Kvitfjell (Ringebu) + 3,7 pst + 3.896

11) Lillehammer: + 3,5 pst + 14.797

12) Hafjell (Øyer): + 2,4 pst + 4.797

13) Stryn: + 1,6 pst + 4.059

14) Oppdal: - 1,2 pst - 2.269

15) Dovre - 5,6 pst - 7.092

16) Gol: - 5,6 pst - 20.291

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS