Ledere av de to foreningene, Gunnar Bakke i BKLF og Espen Wasenius i NKL. (Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Vest Vind Media)

NKL og BKLF med landslags- og rekrutteringssamarbeid

Norske Kokkers Landsforening (NKL) har inngått samarbeidsavtale med Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF). Avtalen har to hovedformål, fokus på rekruttering til restaurant og matfag VG1 og samarbeid mellom landslagene i NKL og BKLF.

Publisert

Kokkelandslagene og baker- og konditorlandslaget har inngått samarbeidsavtale. Samarbeidet skal gjøre begge lag bedre, samt at begge parter tror det kan øke rekrutteringen til matfagene.

Alle lagene- kokkene, bakerne og konditorene har ferdigheter som de andre lagene gjerne skulle hatt litt av, og med denne samarbeidsavtalen ligger det til rette for synergier mellom lagene.

Samarbeidet på landslagsnivå har allerede startet i det små.

Sikre rekrutteringen

– Dette er et strategisk samarbeid for å holde fagmiljøene levende samt at vi kan sikre rekrutteringen til matfagene fremover. For baker- og konditorlandslagets del så tror jeg vi kan lære mye om hvordan kokkelandslaget er organisert og hvordan de trener, evaluerer og justerer før konkurranser. Dessuten kan vi lære en god del om smak, sier Gunnar Bakke til Bakeri.net.

Konditorer på kokkelandslaget?

– For kokkenes del, foruten at dette samarbeidet er viktig for å rekruttere fremtidenes fagarbeidere, så vet vi at fremtidige konkurranser vil ha elementer av sjokolade og skulpturer, sier daglig leder i NKL, Espen A. Wasenius.

– Vi ønsker å få tilført denne kompetansen fra BKL. Dessuten ser vi ikke bort fra at vi i fremtiden kan bruke konditorer på kokkelandslaget. Flere av kokkenes konkurranser legger vekt på dessert, petit fours og sjokolade. Kanskje vi kan se på en mulighet for å utveksle deltagere på landslagene på sikt, sier han videre.

Holde matfamilien samlet

– Dette er jo nært beslektede fag og jeg tror det er viktig at vi klarer å holde matfamilien samlet. Deltakerne på landslagene er fagfolk som brenner for faget, og de kan bidra til å synliggjøre matfagene for ungdom og kanskje øke rekrutteringen, sier Bakke.

– Det er deltakerne på landslagene som er de beste ambassadørene for matfagene. Dette er folk som er faglig på topp i bransjen, og de gjør en viktig jobb for sine bransjer. Nå skal vi samarbeide for å styrke posisjonen til landslagene i enda større grad, og bli enda mer synlig for omverden, sier Wasenius.

Les mer om samarbeidet på Bakeri.net

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS