Markeds- og innovasjonsdirektør, Aina Hagen (til venstre) og digital- og PR-ansvarlig, Torunn Smedal Kallmyr hos Lantmännen Unibake setter søkelyset på bærekraft. Her med noen av produktene som ble lansert nå i høst. (Foto: Morten Holt)

Sunnere og mer bærekraftig

Det blir mindre og mer miljøvennlig emballasje, det blir grovere produkter, og saltmengden er redusert.

Publisert

– I løpet av inneværende år har vi snudd litt på steinene, hatt samtaler internt, snakket med kundene, og «funnet oss selv». Vi har en erklært målsetting om å redusere matsvinn med 50 prosent, og vi skal skape sunnere og grovere produkter med mindre salt og færre konserveringsmidler og tilsetningsstoffer, forteller digital- og PR-ansvarlig hos Lantmännen Unibake i Norge, Torunn Smedal Kallmyr.

Hatting er Lantmännen Unibakes sterkeste merkevare. (Foto: Morten Holt)

Den sterkeste merkevaren, danske Hatting, som ble etablert så tidlig som i 1947, skulle de fleste være kjent med.

Emballasje

Mindre emballasje har stått på dagsorden for selskapet i lengre tid. Hatting-produktene har redusert plastemballasjen med 1,7 tonn. Neste trinn er å gjennomgå resten av produktene mot både dagligvare og storhusholdning, samt fylle bedre i kartongene.

– Da reduseres både plast og fraktutslipp. Det er viktig å ikke transportere luft! påpeker Smedal Kallmyr.

Hun forteller også at de fleste kundene etterspør såkalte miksbokser (se egen sak om produkter), som fører til mindre matsvinn. – Miksboksene gjør hverdagen enklere og mer fleksibel, og mange varianter i samme eske gir mangfold og sparer plass i fryseren, legger hun til.

Les også: Satser enda mer på Langhus.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS