Ruinart med fremtidens champagne-innpakning

Champagnehuset Ruinart lanserer et miljøvennlig alternativ til den tradisjonelle gaveesken. Den nye «second skin»-esken er et resultat av mange års forskning.

Publisert

Den består av 100 % naturlige trefibre og reduserer CO2-utslipp med 60 prosent, sammenlignet med tidligere innpakninger.

To år med forskning og utvikling

Etter to år med forskning og utvikling, og syv prototyper senere, ble den endelige versjonen av second skin-gaveesken til. Formålet er å kunne gjenbruke materialer og redusere avfall, uten å gå på kompromiss av opplevelsen og smaken av champagnen. Og endelig, kan Maison Ruinart avsløre resultatet av den nye gaveesken.

Designet er inspisert av måten Maître d'hôtels på elegant vis svøper champagneflasken i en hvit og delikat serviett. Overflatens tekstur på sin side refererer til den historiske vinkjelleren hos Ruinart i Reims. Eskens utvikling skjedde dog ikke uten utfordringer for champagnehuset. Den første utfordringen var å lage en eske ugjennomtrengelig for lys, noe som kunne skapt forandringer i vinen - særlig i klare glassflasker. Den andre utfordringen handlet om å beskytte vinen med en bærekraftig eske, hele veien frem til smaking. Samtidig skulle den tåle å bli flyttet på, bli brukt i servicesammenheng og komme i kontakt med vann, uten å miste kvaliteten. Resultatet viser at second skin-gaveesken kan oppbevares i kjølen, og at den opprettholder sin integritet, selv etter flere timer på is.

Second skin-esken er helt fri for plastikk og lim. Den er skåret i ett stykke som smykker seg perfekt rundt flasken, med en elegant finish og referanser til Ruinart-arven. Esken er montert for hånd i det unike Champagne-området, og går hånd-i-hånd sammen med flasken, akkurat som et second skin.

En global tilnærming til bærekraft

Bærekraft er ikke et nytt fenomen for Ruinart. Hos det nesten 300 år gamle champagnehuset har den bærekraftige produksjonstilnærmingen dominert dagsordenen, og for ti år siden besluttet Ruinart at bærekraft skulle inngå i alle ledd av deres arbeid: Alt fra produksjon og transport, til emballasje og kreative samarbeid med kunstnere. I 2015 lanserte Maison Ruinart en helt ny og lettere gaveeske som veide 50 gram mindre og sparte mer enn 200 tonn papir. Samme år ble alle former for plastemballasje fjernet, og 26 tonn plastikk var eliminert. I dag resirkuleres 98.7% av alt avfall hos Maison Ruinart i Reims, mens det samme gjelder for 100% av alle biprodukter fra vinprosessen.

– Klimaforandringer skjer allerede ute på vinmarkene. Champagne-området er kilden til vår høye vinkvalitet, og vi har et ansvar for å beskytte og bevare det naturlige miljøet, sier Frederic Panaïotis, kjellermester hos Maison Ruinart.

Lanseringen av second skin-gaveesken er det nyeste initiativet til Ruinart, hvor målet er å skape et bærekraftig alternativ til hele vinindustrien, samtidig som champagnehuset gjør både forbrukere og produsenter mer miljøbevisste. Ruinart ønsker å skape dialog med et bredere publikum, og støtte opp under utviklingen for en mer bærekraftig industri- og forbrukeratferd. Ruinart Blanc de Blancs second skin er tilgjengelig i løpet av november 2020 i Vinmonopolets bestillingsutvalg.

Ruinart Blanc de Blancs second skin

Pris: 735 kroner (Vinmonopolet)

Varenr.: 3381001 (Vinmonopolet)

Volum: 750 ml

Alkoholprosent: 12,5 %

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca