Illustrasjonsfoto: Up Norway
Illustrasjonsfoto: Up Norway

Lanserer Norges mest bærekraftige reise

Up Norway og The Discovery Route lanserer Norges mest bærekraftige reise. – Nå er tiden for å posisjonere Norge som verdens mest bærekraftige reisemål, mener Torunn Tronsvang hos Up Norway.

Publisert

I mai utlyste reiseselskapet Up Norway muligheten for en dedikert person å bli med på å utvikle Norges mest bærekraftige reise.

Fikk oppdraget

Ina Vikøren fikk oppdraget. Her er hun på traktorsafari med Åkrafjorden Opplevingar til Eikemo. (Foto: Fredrik Bye, Up Norway)
Ina Vikøren fikk oppdraget. Her er hun på traktorsafari med Åkrafjorden Opplevingar til Eikemo. (Foto: Fredrik Bye, Up Norway)

Ina Vikøren, «Sustainability manager» for Telia, ble valgt til oppdraget. Sammen med et filmteam reiste Vikøren i juni på Thomas Cook’s historiske Discovery Route mellom Bergen og Stavanger for å møte lokale reiselivstilbydere. Sammen utforsket de hvordan en reise på The Discovery Route skulle bli et ledende eksempel på en reise til det beste for både mennesket og naturen nå og i fremtiden.

Nå kan Up Norway sammen med aktørene i The Discovery Route stolt presentere en helt ny og fremtidsrettet reiseopplevelse på The Discovery Route som utfordrer forståelsen av bærekraftsbegrepet.

Reisen er illustrert i tekst her og med video her. I denne videoen beskriver Ina Vikøren oppdraget.

Norge - et av verdens mest bærekraftige reisemål

Harald Alvavoll viser hvorfor norsk sider er verdens beste. (Foto: Up Norway)
Harald Alvavoll viser hvorfor norsk sider er verdens beste. (Foto: Up Norway)

– Et økende antall reisende fra utlandet som har etterspurt kvalitet og bærekraft, har hevet kvaliteten og mangfoldet på tilbudet i Norge radikalt de siste årene, sier daglig leder for Up Norway, Torunn Tronsvang:

– Vi forventer at krav fra reisende vil akselerere i etterdønningene av korona. Bærekraft blir hygienefaktor, og regenerativ turisme vil stå i fokus; et helhetsperspektiv på et levesett som kombinerer menneskelig velvære med velvære i hele økosystemet hvor mennesket lever. Det er ingen tvil om at etterspørsel fremover vil være etter reisemål som tilbyr storslagen natur med god plass, trygghet i form av et godt helsesystem og sunn politisk styring, samt en destinasjon som tar bærekraft på alvor. Norge er i en unik posisjon til å ta et verdensansvar. Gjennom et egnet politisk rammeverk og en dristig reiselivsstrategi, kan vi posisjonere Norge som en inspirasjonskilde for et regenerativt levesett, tiltrekke nettopp den type reisende vi ønsker til landet vårt, og sende de hjem med sunn inspirasjon. Hvis vi tør.

Få frem den egentlige verdien av turisme

Gunhild fra Energihotellet i dialog med arkitekt Tai Grung, datter til originalarkitekt Geir Grung. (Foto: Up Norway)
Gunhild fra Energihotellet i dialog med arkitekt Tai Grung, datter til originalarkitekt Geir Grung. (Foto: Up Norway)

Bjørn Moe, styreleder i Discovery Route og eier av Mo Laksegard, en populær aktør på The Discovery Route, er svært fornøyd med resultatet:

– Fortsatt er det mange som ikke forstår reiselivets verdikjede og omfanget av næringens verdiskaping; både økonomisk og samfunnsmessig. Dersom Energihotellet får besøkende, så fortsetter de å kjøpe kjøtt av den lokale sauebonden og gir oppdrag til den lokale jenta som synger kvad til gjester i en biltunnel. Dersom Åkrafjorden Opplevingar lykkes med sin traktorsafari til Eikemo kan de fire innbyggerne der få fortsette å drive geitemelkproduksjon og invitere gjester til en smak av det gode liv.

– Vi langs The Discovery Route ønsket å gå sammen om å få frem den egentlige verdien av turisme gjennom opplevelser i verdensklasse som både gleder og inspirerer. Dette er vi overbeviste om at vi får til for både nordmenn og internasjonale gjester på The Discovery Route, sier Moe i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca