Tine ruller ut en fullskala test av nytt og forbedret pappbeger i butikker i hele Norge. (Foto: Tine)
Tine ruller ut en fullskala test av nytt og forbedret pappbeger i butikker i hele Norge. (Foto: Tine)

Tine fortsetter kampen mot unødvendig plast

Tine gir seg ikke og fortsetter kampen mot unødvendig plast. Nå lanserer selskapet en ny og bedre versjon av pappbegeret som ble introdusert for det norske folk i fjor.

Publisert

Nå rulles det nye pappbegeret ut i butikker i hele Norge, i første omgang på Tine økologisk rømme og Tine seterrømme. Målet er fortsatt det samme: Å redusere Tines plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år.

Resultatet fra testen i fjor var klokkeklar: det norske folk ønsker mer miljøvennlig emballasje, og kjøpte mer rømme fra Tine enn noen gang før. Dessverre viste det seg at enkelte av begrene ikke var solide nok, derfor gikk Tine tilbake til rømme på plastbeger.Nå er justeringene gjort, og Tine ruller ut en fullskala test av deres nye pappbeger.

– Vi gleder oss til å introdusere det norske folk for det nye og enda bedre pappbegeret. Vi er stolte av å lansere et beger som er både funksjonelt og miljøvennlig, sier leder for bærekraft i Tine, Bjørn Malm.

En lærerik reise har gitt resultater

Forrige testperiode ga mye verdifull læring, ikke minst takket være tett dialog med forbrukerne. Etter måneder med utvikling og nøye testing sammen med sin emballasjeleverandør har Tine nå kommet opp med et nytt pappbeger.

– Pappbegeret er et godt eksempel på hva slags nybrottsarbeid dette emballasjeskiftet representerer. Vi må tørre å invitere det norske folk med på reisen mot flere miljøvennlige løsninger, fortsetter Malm.

Det nye begeret består også av et plastlokk som er laget av nesten 80 % resirkulert plast. I tråd med Tine sin ambisjon om at all deres emballasje skal være basert på fornybare eller resirkulerte råvarer innen 2023.

– Nå håper vi norske forbrukere nok en gang vil bli med oss og teste pappbegeret, slik at vi sammen finner en løsning som gjør det enklere for folk flest å ta gode miljøvalg, sier Malm.

Vil bytte ut 50 millioner begre

I første omgang lanserer Tine det nye pappbegeret som en test på deres økologiske rømme i alle kjeder. I tillegg vil pappbegeret være tilgjengelig på Tines Seterrømme i Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra i Oslo i opptil 5 uker.

–Vi kommer til å fortsette kampen mot å redusere bruk av unødvendig plast. Å teste ut og lansere emballasje som tar hensyn til klima og miljø, og bidra til å redusere Tines klimaavtrykk er en viktig del av vårt samfunnsansvar, sier bærekraftsjefen.

Det langsiktige målet er fortsatt å gå fra plast til papp på over 50 millioner begre som Tine produserer årlig. Lykkes de vil Tine redusere sitt plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca