Thon Hotels er kåret til hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i Norge. (Foto: Thon Hotels)
Thon Hotels er kåret til hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i Norge. (Foto: Thon Hotels)

Kåret til hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i Norge

Thon Hotels er bransjevinner i «Sustainable Brand Index» 2020.

Publisert Sist oppdatert

– Vi topper listen over hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i årets Sustainable Brand Index. Dette er vi svært glad for og viser at det gode arbeidet vi gjør blir verdsatt og lagt merke til, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Thon Hotels har over 70 hoteller i Norge og har de siste årene hatt et stort søkelys på blant annet avfall og matsvinn, energi, etiske krav til leverandører og inkluderende arbeidsliv.

Jobber systematisk med bærekraft

Olav Thon Gruppens bærkraftsrådgiver, Anders N. Rylander, er glad for den gode nyheten:

– Vi jobber systematisk med bærekraft, og det føles godt at forbrukerne gjenkjenner og anerkjenner dette arbeidet. Dette skal vi bruke som inspirasjon og motivasjon til å utvikle bærekraftsarbeidet vårt videre.

Gründeren av Sustainable Brand Index, Erik Elvingsson Hedén, sier:

– Thon Hotels tar over førsteplassen i hotellbransjen i år. Det kommer blant annet av at kundene er veldig positive til Thon Hotels sitt arbeid med sosialt ansvar, både lokalt engasjement og det at det tilbys sunnere mat og drikke. Også innen miljøområdet har forbrukerne lagt merke til jobben som er blitt gjort for å redusere matsvinn og for å effektivisere ressurshåndtering som for eksempel ved tøyvask.

Siden 2012 har Olav Thon Gruppen og Thon Hotels vært en del av FN-initiativet Global Compact som jobber med blant annet menneskerettigheter, anti-korrupsjon og miljø.

Miljøfyrtårnsertifisert

Alle egeneide Thon-hoteller er Miljøfyrtårnsertifisert og har ansatte som jobber kontinuerlig med å redusere energiforbruk og matsvinn.

Som en av Norges største hotellkjeder er Thon Hotels en døråpner til arbeidslivet for mange uten utdannelse eller arbeidserfaring. Inkludering, mangfold og videreutvikling av unge talenter i reiselivsbransjen er viktige fokusområder. Thon Hotels samarbeider med Ringer i Vannet, Pøbelprosjektet og NAV.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca