Illustrasjonsfoto: Orkla
Illustrasjonsfoto: Orkla

Gode nyheter for høna

Orkla fortsetter arbeidet med å sikre god dyrevelferd. I god dialog med dyrevernorganisasjoner har Orkla utarbeidet nye kriterier for innkjøp av egg og meieriråvarer.

Publisert

Som en ledende matprodusent ønsker Orkla å utgjøre en forskjell ved å sørge for dyrenes velferd, heter de i en pressemelding.

– Vi jobber for at alle våre råvarer skal være fra bærekraftige kilder. De nye kriteriene for dyrevelferd ved innkjøp av meieriråvarer og egg er et steg på denne reisen, sier Orklas direktør for bærekraft, Ellen Behrens.

Høna får større muligheter

I de nye kriteriene ligger det blant annet at Orklas selskaper skal produsere med egg fra burfrie høns.

– Dette er noe Orkla Foods Norge og Orkla Foods Sverige har praktisert over lengre tid – men med 108 fabrikker i 20 ulike land, er dette godt nytt for høna i enda flere land, forteller Ellen Behrens.

Med de nye dyrevelferdskriteriene for egg sikres det at høna får større mulighet for å utøve en naturlig adferd gjennom ulike former for miljøberikning som for eksempel muligheten for støvbading.

God dialog med dyrevernorganisasjoner

De nye kriteriene for meieriråvarer innebærer blant annet mer friluft for melkekyrne og bedøvning ved inngrep som f.eks. avhorning.

– Dette kan synes som en selvfølge i de nordiske landene, men i andre deler av verden kan praksis være annerledes. Derfor er dette viktig å fokusere på, forteller Behrens.

I utarbeidelsen av kriteriesettene har Orkla hatt en god dialog med dyrevernorganisasjoner både internasjonalt og i Norge.

Prisverdig

– For oss er det positivt at Orkla velger å være åpne i en prosess som dette, og at de setter fokus på et så viktig område som dyrevelferd er noe vi synes er prisverdig, sier faglig leder i Dyrevernalliansen, Marianne Kulø.

De nye kriteriene for innkjøp av egg og meieriråvarer, er en del av Orklas totale arbeid med dyrevelferd.

– Vi har nå satt spesifikke krav for de viktigste animalske produktene som vi kjøper inn. Som et neste skritt vil vi se nærmere på dyrevelferdskriterier for fjørfe – der vi vil fortsette den gode dialogen med dyrevernorganisasjoner både i Norge og internasjonalt, sier Ellen Behrens.

Orkla

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer til dagligvarehandel, storhusholdning, faghandel, apotek og bakerimarkedet. Norden, Baltikum og utvalgte land i Sentral-Europa er våre hovedmarkeder.

I tillegg har Orkla sterke posisjoner innenfor utvalgte produktgrupper i India.

Orklas merkevarevirksomhet består av forretningsområdene Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Care og Orkla Food Ingredients.

Selskapet har i tillegg virksomhet som er organisert under forretningsområdet Orkla Investments, som består av investeringen i Jotun (42,6 % eierandel), i tillegg til Hydro Power og finansielle eiendeler.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca