5)	Ruteutviklingssjef i Avinor, Martin Langaas, er begeistret for charterprosjektet Beitostølen, Geilo og Norefjell deltar i. – Dette er derfor kun starten på et nytt vintereventyr, sier han.
5) Ruteutviklingssjef i Avinor, Martin Langaas, er begeistret for charterprosjektet Beitostølen, Geilo og Norefjell deltar i. – Dette er derfor kun starten på et nytt vintereventyr, sier han.

– Starten på et nytt vintereventyr

Et charterfly med skiturister fra Storbritannia, på vei til vinterdestinasjoner i Norge, landet på Gardermoen i søndag 17. desember.

Avinors sjef for uteutvikling Martin Langaas (t.v), salgssjef Ellen Frankrig Johansen og direktør Atle Hovi fra Beitostølen Resort, var alle ute på rullebanen på Gardermoen, og tok imot de første britiske skituristene som kom med et stort TUI-fly søndag formiddag.
Avinors sjef for uteutvikling Martin Langaas (t.v), salgssjef Ellen Frankrig Johansen og direktør Atle Hovi fra Beitostølen Resort, var alle ute på rullebanen på Gardermoen, og tok imot de første britiske skituristene som kom med et stort TUI-fly søndag formiddag.

– Dette er kun starten på et nytt vintereventyr for en norsk reiselivsmerkevare med stor kredibilitet når vi snakker vinter og vinteropplevelser. Vi ser frem til å samarbeide videre med Beitostølen, sier ruteutviklingssjef hos Avinor, Martin Langaas.

Norway Home Of Skiing

Han var sammen med Atle Hovi og salgssjef Ellen Frankrig Johansen fra Beitostølen Resort, i velkomstkomiteen på Gardermoen søndag formiddag.

De var utstyrt med norske flagg, ballonger og cupcakes, da TUI-flyet med 189 skiturister landet med forventningsfulle og vintersugne engelskmenn.

40 prosent av passasjerene, 76 i antall, dro videre med buss til Beitostølen. De øvrige fordeles mellom Geilo og Norefjell, de to andre destinasjonene som deltar i Norway Home Of Skiing-samarbeidet. Det er som tidligere den britiske turoperatøren Crystal Ski som selger ski- og vinteropplevelser til Beitostølen, i England.

Beitostølen får høy score av britene

Det var litt 17.mai-stemning på rullebanen på Gardermoen søndag formiddag, da salgssjef Ellen Frankrig Johansen og direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort, kunne hilse britiske skiturister velkommen til 7 dagers juleopphold på Beitostølen.
Det var litt 17.mai-stemning på rullebanen på Gardermoen søndag formiddag, da salgssjef Ellen Frankrig Johansen og direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort, kunne hilse britiske skiturister velkommen til 7 dagers juleopphold på Beitostølen.

– Vi får britiske skiturister til Beitostølen med charter hver uke i 11 uker framover. På kostnadssiden betaler vi 420 000 kroner for årets vintersesong. Dette er imidlertid en god investering, all den tid vi forventer en omsetning på rundt åtte millioner, vel å merke om vi kan ligge på en snittandel på 63 nye gjester pr uke. Med 76 gjester allerede på første fly ser dette veldig bra ut, sier Atle Hovi.

At Beitostølen er en populær destinasjon blant britiske skiturister, vet man av erfaringene fra tidligere år, da skituristene landet på Leirin, den nedlagte flyplassen i Valdres. Gjesteundersøkelser blant engelskmennene fra disse årene gav Beitostølen høye score på trivsels- og produktparameterne.

Gunstig valutasituasjon

Britiske charterturister som kommer på sju dagers opphold på Beitostølen, med nye grupper hver uke i 11 uker framover, er en verdifull investering for Beitostølen Resort og hele destinasjonen, sier direktør Atle Hovi.
Britiske charterturister som kommer på sju dagers opphold på Beitostølen, med nye grupper hver uke i 11 uker framover, er en verdifull investering for Beitostølen Resort og hele destinasjonen, sier direktør Atle Hovi.

De britiske gjestene er verdifulle og populære gjester for hele Beitostølen. De er på destinasjonen i sju døgn. Kjøper heiskort, skiutleie, skiskole, aktiviteter, handler på butikkene, spiser på restaurantene og besøker bar og pub.

– Engelskmennene legger igjen mye penger når de først reiser på skiferie, så dette er gull verdt for oss og for hele Beitostølen. Valutasituasjonen er som kjent veldig gunstig for utenlandske gjester som kommer til Norge, enten de veksler inn euro eller britiske pund. For 100 pund får skituristene fra Storbritannia rundt 1340 kroner i dag, sier Atle Hovi.

Velkjent og velrenommert vinternasjon

– Avinor har en tydelig strategi om å utvikle nye destinasjoner og ruter basert på vinterturisme, samtidig som vi erkjenner at våre naboland enn så lenge har vært dyktigere på å kapitalisere interessen for Nord-Europa og vinter, enn det vi har vært i Norge. Men, nå satser vi, og vi ser et betydelig potensial for at Norge skal kunne ta et sterkere eierskap til denne trenden, sier Martin Langaas hos Avinor.

– Norge er en velkjent og velrenommert vinternasjon. Dette er derfor kun starten på et nytt vintereventyr for en norsk reiselivsmerkevare med stor kredibilitet når vi snakker vinter og vinteropplevelser. Vi gjør denne satsingen sammen med flyselskapene og skidestinasjonene, og vi gir dette høy prioritet i vårt ruteutviklingsarbeid fremover, fortsetter han.

– Dette betyr at vi ser frem til å samarbeide videre med Beitostølen og Norway Home Of Skiing, med en klar overbevisning om at flyvningen fra London i dag kun er starten på et nytt vintereventyr for både Beitostølen og norsk reiseliv, sier Langaas.

Satsingsområde

Næringsminister Jan Christian Vestre deklarerte for ei stund siden at reiseliv er én av fem eksportnæringer regjeringen vi satse på framover. Både dette faktum og det Avinor-sjefen sier, er naturlig nok musikk i Atle Hovis ører.

– At Beitostølen er en attraktiv destinasjon, også med betydelig internasjonalt potensial, har jeg aldri vært i tvil om. Ikke bare er vi en kompakt destinasjon med alt av kommersiell service og opplevelser på en armlengdes avstand. Vi er også et snøsikkert reisemål. Med klimautviklingen vi har sett de senere år, der destinasjoner nedover i Europa sliter med sitt vinterprodukt fordi det er for varmt, er det til vår fordel at vi ligger lengst nord i Europa, og på 900 meters høyde. Selv om vi skal ha stor respekt for klimaendringene, må vi likevel kunne si at dette faktum er ekstremt viktig for vinterproduktet Beitostølen. Jeg er ikke i tvil om at vi har mye å hente på det internasjonale marked, og at vi nå har etablert samarbeid med Avinor, er både gledelig og viktig for Beitostølen, fastslår Atle Hovi.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS