Foto: Nøgne Ø.
Foto: Nøgne Ø.

Knallresultat til tross for flom

2015-regnskapet til Nøgne Ø. viser igjen økning og en omsetning på 61 millioner kroner. Det til tross for oversvømmelse og et mye større tilbud av godt øl fra stadig flere bryggerier.

Publisert
Nøgne Ø med nok en veldig bra resultat. (Foto: Foto: Nøgne Ø)
Nøgne Ø med nok en veldig bra resultat. (Foto: Foto: Nøgne Ø)

Nøgne Ø er kåret til Gaselle-bedrift for åttende gang på rad av Dagens Næringsliv. I 2015 produserte Nøgne Ø 1,7 millioner liter øl og sake.

Dette utgjør en produksjonsøkning på 10 % sammenlignet med 2014.

Nye bryggerilokaler for Nøgne Ø på gang. (Foto: Nøgne Ø)
Nye bryggerilokaler for Nøgne Ø på gang. (Foto: Nøgne Ø)

Nye produksjonslokaler

Nøgne Ø har kjøpt Gamle Rygene Kraftstasjon og er nå herre i eget hus og bygger nye produksjonslokaler for å kunne tilpasse den gamle kraftstasjonen til økte aktiviteter for å kunne ta imot større mengder besøkende til bryggeriet og tilrettelegge for arrangementer av variert karakter. Den totale rammen for utvidelsen er 25 millioner kroner.

Les også: Nøgne Ø bygger nytt bryggeri

Kapasitetsøkningen de neste år vil løses ved at det leies kapasitet hos Christiansasnds Bryggeri og andre. I eget hus blir det innovasjon og spesialprodukter som blir hovedfokus.

«Regnskapet for 2015 er gjort opp med et overskudd på 15 404 251 millioner kroner. Det har vært en del ekstraordinære utfordringer med flom og oversvømmelse som gav et avbrudd i produksjonen og en del følgeskader som har satt oss noe tilbake i forhold til planlagt produksjon. Styre og daglig leder er godt fornøyd med status for virksomheten ved utgangen av 2015», heter det i en pressemelding fra bryggeriet.

Alkoholfritt alternativ

Foto: Nøgne Ø.
Foto: Nøgne Ø.

I 2015 lanserte Nøgne Ø det alkoholfrie ølet Inferial Stout som det første alkoholfrie alternativ fra et mikrobryggeri. 2015 var det første året der bryggeriet leverte øl på boks, og 2016 vil bli året hvor Nøgne Ø lanserer boks i større omfang.

«Nøgne Ø er fortsatt alene om sakebrygging i Europa. Årets lansering av «sparkling sake» har gitt oss oppmerksomhet og flere priser internasjonalt. I 2015 ble det totalt lansert 28 nye produkter fra Nøgne Ø. Vi fortsetter det utstrakte samarbeidet vi har med andre bryggerier om nye produkter og erfaringsutveksling. I 2016 vil vi bygge videre på suksessen vi har opplevd med fatmodnede produkter som vil bli enda større del av vår totale produksjon», heter det i pressemeldingen.

Øl i vinden

2016 fikk en god start med nyheten om at Nøgne Ø for 10. året på rad ble stemt inn på Ratebeers liste over de 100 beste bryggeriene i verden.

Les også: Nøgne Ø. i verdenstoppen

Saken fortsetter under bildet

Økningen i antall bryggerier har fortsatt, og den store økningen i antall produkter fra mange nye bryggerier gjør det trangere i hyllene både på dagligvare og på Vinmonopolet. Den økende interessen for øl generelt og for hjemmebrygging spesielt gjør at kunnskapsnivået omkring øl og ølkultur fortsatt vokser, og det nye salgssegmentet øker i volum på bekostning av de tradisjonelle øltyper.

«Det blir derfor fortsatt stort fokus på nyheter og innovasjon fra Nøgne Ø. De mange nyetableringene og publikums umettelige tørst etter nyheter gjør at de etablerte bryggeriene må jobbe hardere for å opprettholde markedsandelene. Kompromissløs kvalitet og attraktive produkter er Nøgne Øs styrke - middelmådige produkter får kort levetid», skrives det i meldingen fra Nøgne Ø.

Les mer på Nogne-o.com

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)