Over 10 000 eiere av et Givn-gavekort vil finne veien til en restaurant fordi de har fått et gavekort på matopplevelser i 2024.
Over 10 000 eiere av et Givn-gavekort vil finne veien til en restaurant fordi de har fått et gavekort på matopplevelser i 2024.

Norsk startup vil få flere til å spise ute

Betalte ut 6,6 millioner til norske restauranter i 2023. Sikter på dobling i år. Det norske scale-up selskapet Givn er mest kjent som teknisk leverandør av gavekort-løsning for restauranter. Her er de størst i Norge målt i antall restauranter.

Men de siste to årene er det selskapets plattformgavekort, der mottaker finner sin lokale favoritt-restaurant, som har vokst mest. Dette alene ga utbetalinger på 6,6 millioner til norske restauranter i 2023.

Bruker mer enn gavekortets verdi

– Vi har skreddersydd en gavekortløsning spesielt for restauranter. Ved å supplere med plattformgavekortet gir vi restaurantene som bruker Givn flere gjester, og folk som er ute etter en gave får et lokalt og bærekraftig alternativ! sier markedssjef og partner hos Givn, Erlend Solum Ledang.

I en fersk undersøkelse blant gjester som har innløst et plattformgavekort fra Givn kom det frem at mer enn 50 % aldri hadde vært på den aktuelle restauranten tidligere. Hvert bord med en gavekort-gjest besto av hele 2,6 gjester i snitt. 7 av 10 restaurantbesøk ender opp med at gjestene bruker mer enn gavekortets verdi.

– Det er jo veldig hyggelig for både gavekort-mottaker og restaurantene det, sier Erlend Solum Ledang.

– En gave til «den som har alt»

Som et eksempel viser et brukercase fra restauranten Kanpai i Oslo at ett gavekort à 500 kroner til én person førte til en bordsetning på fem personer og en totalregning på 4453 kroner.

– Hver dag jobber vi i Givn for å fasilitere en bedre gavekort-hverdag for restaurantene, vi håndterer support og har automatisert de tidkrevende prosessene slik at restaurantene kan fokusere på selve matopplevelsene de tilbyr gjestene sine. På den andre siden har vi løst gaveutfordringen for kjøper som er ute etter en gave til «den som har alt». Gavekortet vårt blir faktisk brukt og kommer med praktiske funksjoner som påminnelser, digitalt register og forlengelsesgaranti. Dette fører til at lokale matopplevelser i Norge (red. som er en del av Givn) får flere gjester og økt omsetning,  sier Erlend Solum Ledang.

500 restauranter som kunder

Selskapet har allerede fått 500 restauranter som kunder. I 2024 forventer de gjennom sitt plattformgavekort å bidra med over 13 millioner i ren gavekort-omsetning til restaurantene på plattformen. Dette kommer i tillegg til restaurantenes salg av gavekort i egne kanaler.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS