Illustrasjonsfoto: QuickOrder

Ny utfordring: Mangel på arbeidskraft

Samtidig som restaurantene endelig åpner igjen, møter bransjen på enda en utfordring: Mangel på arbeidskraft.

Restauranter over hele landet har endelig åpnet igjen og ønsker hundretusenvis av gjester velkommen daglig.

Omsetningen til restauranter, kafeer og barer endelig har skutt i været etter en vanskelig periode, men nå står restauranteiere overfor en ny utfordring nå som koronarestriksjonene stadig lettes på.

Kamp om arbeidstakerne

Bransjen opplever en mangel på arbeidskraft, og alle sloss nå over de få søkerne som finnes. Dette resulterer i begrensede åpningstider og mange barer ser seg nødt til å avvise ordre når de får for mye å gjøre. I tillegg kan restauranteiere bli tvunget til å betale nesten dobbel lønn for å få nok folk på jobb.

Hvorfor er det så vanskelig å finne bemanning til restaurantbransjen nå?

#1 Uerfarne søkere

En av hovedgrunnene til mangelen på personell, er at mange som tidligere har jobbet i bransjen, har funnet seg andre jobber under nedstengingen. En god del erfarne servitører, bartendere og kokker har nå beveget seg videre fra restaurantjobber. Det betyr i praksis at de fleste som nå søker seg inn i disse jobbene har allerede manglende erfaring, og for å gjøre det enda vanskeligere finnes det heller ikke nok folk til å gi de opplæring.

#2 Covid-19 genererte nye arbeidsplasser

Pandemien har skapt nye arbeidsplasser. For eksempel har alle typer netthandel eksplodert under nedstengingene, selv dagligvarehandel er nå tilgjengelig på nett. For å håndtere økt etterspørsel har mange blitt ansatt for å utføre diverse leveranse tjenester.

Et annet eksempel er COVID-19 testsentre. Hundrevis av slike sentre har blitt åpnet for offentligheten, noe som har ført til en stor øking av nye arbeidsplasser som ofte tilbyr høyere lønn enn mange restauranter og barer kan tilby.

#3 Utvidede tiltak for arbeidsledige

Tiltakene staten har iverksatt for arbeidsledige i denne perioden påvirker også arbeidsmarkedet. Mange mottar nå flere goder enn vanlig for en utvidet periode. Noen av de arbeidsledige mottar de samme, eller bedre goder sammenlignet med en jobb i restaurantbransjen, og har derfor ikke nødvendigvis dårlig tid med å komme seg tilbake i jobb.

#4 Feriesesongen

Sommersesongen påvirker også mengden jobbsøkende. Etter korona har mange hoteller og feriedestinasjoner senket prisene for å sikre seg bookinger. Reisebyråer tilbyr billige ferier og flere er mer interessert i å feriere i utlandet enn å jobbe denne sommeren.

Så hvordan håndterer du mangelen på arbeidskraft best mulig?

Først og fremst, husk å ta godt vare på teamet du allerede har. Disse menneskene jobber sannsynligvis overtid og tar ekstra skift slik at restauranten din kan opprettholde sin daglige drift. Pass på å anerkjenne innsatsen deres, og tilby støtte på alle måter du kan.

Videre bør du utnytte deg av teknologi. Restauranten din trenger ikke 15 servitører som løper imellom bord for å ta ordre. Det den trenger er et online bestillingssystem som lar gjestene dine bestille på egen hånd via telefonen sin. Dette vil frigjøre mye av tiden til servitørene dine, og vil forhindre at ordre blir lagt feil grunnet stress.

Et online bestillingssystem strømlinjeformer måten dere jobber på og vil gjøre det mye enklere å håndtere en travel kveld, selv med redusert bemanning. Dette betyr at du kan fokusere på å ansette folk som står bak baren og på kjøkkenet, og kun trenger et par servitører som bringer bestillingene til gjestene.

Pressemelding fra Quick Order

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS