Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Velkjente trakter overgår nye opplevelser

Den globale koronapandemien har bragt med seg et fundamentalt skifte i vår tilnærming til reise, og en ny verden former seg med nye reisevaner og preferanser.

Publisert

I en ny verdensomspennende studie har Hotels.com avdekket fem nye trender som former reiselivet etter pandemien, mens reisende i Norge og resten av verden gjør seg klare til å dra på ferie mot slutten av sommersesongen.

1) Stengte grenser, vandrende fantasi

Stengte grenser, vandrende fantasi og fremveksten av den forsiktig optimistiske reisende Mens pandemien begrenser ferieplanene er det en ting som er sikkert – reisende er #ThirstyForTravel. 90 % av respondentene i Norge innrømmer at de ser frem til å reise igjen. I gjennomsnitt har også den globale reisende drømt om å reise – fire ganger daglig under nedstengingen! #SuiteDreams

Mens ønsket om å reise fremdeles står sterkt, har holdningene endret seg. 49 % av nordmenn innrømmer at de ville vært nervøse for å reise, selv om reiserådene endret seg og restriksjonene ble fjernet. Faktisk vil over halvparten av norske reisende kreve beroligelse fra lokale og helsemyndigheter før de reiser igjen – 57 % vil føle seg beroliget først når myndighetene bekrefter at det er trygt å reise igjen, og 18 % ville følt seg mest komfortable med å reise igjen først i det en kur eller vaksine har blitt utviklet.

Norske reisende planlegger heller ikke å pakke lett. Å vedlikeholde personlig hygiene og sikkerhet blir førsteprioritet på ferie, med håndsprit (58 %), reiseforsikringsdokumenter (56%), desinfiserende våtservietter (38 %), og ansiktsmasker (26 %) på toppen av listen over nødvendigheter. Hansker (16 %), så vel som mat og snacks hjemmefra (15 %) har blitt flyttet ned på listen over prioriteringer.

2) Gjenoppleve gamle minner

Å gjenoppleve gamle minner, det kjente over det ukjente Når det kommer til å reise etter pandemien, så er det det velkjente som gjør oss komfortable. Hele 33 % av nordmenn ønsker å gjenoppleve sine tidligere favorittsteder, og 30 % ønsker å utforske mer i sitt eget land, fremfor å besøke sine drømmedestinasjoner (25 %), eller å oppdage nye steder å dra til (12 %).

De norske destinasjonene med flest søk i denne perioden inkluderer Lofoten (24 %), Bergen (23 %) og Trondheim (21 %). En av trendene som har blitt introdusert med sosial distansering er at flere søker etter mindre tettbygde strøk og bortgjemte destinasjoner.

3) Ferie for mage, sinn og sjel

Den globale pandemien har også banet vei for en ny generasjon med reisende – Generasjon O – også kjent som «Generasjon Opplyst», en ny bølge reisende som ønsker å bedre sin mentale og fysiske velferd gjennom reise. På verdensbasis er det 86 % av reisende som tror en postpandemi-reise kan være en stress-fjerner som kan berike både kropp, sinn og sjel. Å føle seg avslappet og fri fra stress (47 %) topper listen over hva disse norske «Generasjon O»-reisende ser frem til i sin ferie etter pandemien.

Når det kommer til å reise for egen velferd, handler det ikke bare om massasjer eller yoga lenger. Å spise god mat (58 %) spiller også en viktig rolle i å pleie sjelen på reise. Denne troen utvides også til opplevelsen av oppholdet, hvor 57 % av norske reisende mener at en god hotellbuffet er nøkkelen til en god opplevelse. Dette er ranket som nummer én på listen over fasiliteter for å forbedre den personlige velferden. Andre viktige fasiliteter inkluderer et svømmebasseng (46 %), og sanitærstasjoner som lett tilgjengelig desinfiseringsmiddel (41 %), som kom henholdsvis andre og tredjeplass.

4) Mer strand, mindre bekymringer

Trenden om å ønske en retrett fra mas og tjas blir også reflektert i hvilke typer opphold som vil gjøre norske reisende mest avslappet. Luksuriøse 5-stjernershoteller (49 %), strandresort (48 %) og leieenheter (23 %) har vokst frem som favorittvalgene som gjør norske reisende mest avslappet.

Når 32 % av norske reisende svarer at de nå ønsker å aktivt unngå folkehav når de skal reise igjen, kommer det ikke som noen overraskelse at folketomme strender appellerer til den forsiktige reisende.

5. Tid til familien og reiselysten

Det viser seg at romantiske utflukter (25 %) må stille seg bak familiereiser (38 %), og det kan se ut til at pandimen har minnet oss på viktighet av familien i denne perioden. En av toppmotivatorene for reise – 38 % av norske respondenter svarer at de vil reise igjen for å tilbringe mer tid med familie og venner de ikke har sett på en stund. En ferie med familien (33 %) eller partneren (32 %) er også det første nordmenn planlegger å bruke tid på når ting går tilbake til normalen. Heller enn en stor kveld ute med venner (11 %) eller shopping (11 %). Med vandrelysten så inngrodd i dagens generasjon, kommer det ikke som noen overraskelse at det er higen etter et sceneskifte (32 %) og muligheten til å gjøre det meste ut av egen frihet etter pandemien (33 %) som er de høyeste motivatorene for norske reisende.

Hjelpe til med å planlegge neste reise

– Når verden tilpasser seg den nye normalen, ser vi i Hotels.com at folk i hele verden virkelig har savnet muligheten for å reise. Vi har sett på Instagram-poster og kommentarer hvor reisende er ivrige etter å revitalisere sin vandrelyst, forteller VP for Hotels.com Brand, Josh Belkin.

– Vi ønsker derfor å hjelpe til med å planlegge neste reise ved å tilby et bredt spekter av opphold som passer deg, uansett destinasjon eller behov. Vi elsker å reise, og sammen med våre kunder kan vi ikke vente til vi kommer oss tilbake til å utforske verden. Vårt fokus har, og vil alltid være, å forsikre oss at våre kunder kan finne det beste stedet for opphold, og at de skal føle seg trygge på sitt valg, sier Belkin.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca