Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Honningcentralen vant gull i internasjonal honningkåring

Norskprodusert honning er i verdensklasse. I sommer fikk norsk lynghonning og norske skogsbærhonning gullmerke i London Honey Awards.

Publisert

Målet med London Honey Awards er å løfte frem kvalitetshonning, spre informasjon om naturproduktet, skape stolthet blant alle som jobber med honning og å inspirere til nye måter å bruke honning på.

Det er den norske lynghonningen og den norske skogsbærhonningen som begge fikk gullmerke ved årets kåring.

Verdensklasse

− Nok en gang har vi vist at norsk honning er i verdensklasse, jubler salgs- og markedssjef i Honningcentralen, Knut Tisthal.

– Vi er veldig stolte av honningen vår og birøkterne våre. Norske birøktere og bier gjør en fantastisk jobb for et like fantastisk naturprodukt, fortsetter han.

Honning i mange varianter

Honning er så mangt. Honningen kan ha ulik smak, farge og konsistens avhengig av hvilke planter nektaren er hentet fra, hvor i landet bikuben står og når honningen høstes. Dette gir oss ulike typer honning, slik som vinnerne våre, lynghonningen og skogsbærhonningen. I tillegg gjør biene en livsviktig jobb med å pollinere planter. Når en forbruker i Norge kjøper norsk honning, støtter vedkommende oppom den viktige polineringsjobben av norsk landbruk.

Les mer om London Honey Awards her

Honningcentralen

Honningcentralen ble stiftet i 1927, og er et andelslag eid av ca. 1400 birøktere fra hele landet. Andelseierne teller både næringsbirøktere og hobbybirøktere.

Honningcentralen tar imot honning fra andelseierne (og andre birøktere), og står for kvalitetskontroll, tapping, markedsføring og salg av honningen. Mesteparten av honningen blir tappet i forbrukerpakninger som selges i norske butikker. «Den oransje blikkboksen» er Honningscentralens mest kjente produkt. Den er en ikonisk merkevare som har vært omtrent uforandret siden starten i 1927.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca