SIAL setter bærekraft på menyen

Allerede før korona-krisen hadde økt bevissthet blant forbrukerne og en kraftig global befolkningsøkning ført til viktige endringer i matvareindustrien.

Helse, kunnskap, miljøhensyn og realistiske priser er noen av spørsmålene som nå presser seg enda sterkere frem som følge av pandemien. Det har aldri vært så viktig å sikre utviklingen som nå. SIAL tar sikte på å samle aktører fra hele den globale matvarenæringen og fremme nye løsninger for produksjon av sunne, nyttige, miljøvennlige og tilgjengelige næringsmidler.

Under SIAL Paris 2020 blir det lansert et dagsaktuelt og samlende tema som ligger til grunn for givende og inspirerende diskusjoner: #OwnTheChange

Nytenking og erkjennelse av sosialt og globalt ansvar

Nicolas Trentesaux, direktør for SIALs nettverk. (Foto: SIAL)

I en tid som preges av nytenking og erkjennelse av sosialt og globalt ansvar, forsøker SIAL Paris å samle aktørene i den internasjonale matvare-næringen rundt de store forandringene som pågår i bransjen. Vi vil alltid trenge mat på bordet, men utviklingen i dag er mer utfordrende enn noen gang. Frem til 2030 vil klodens befolkning ha økt fra 7.6 til 8,6 milliarder mennesker, ifølge FN (2017).

Befolkningsveksten medfører gigantiske utfordringer for hele bransjen når det gjelder tilbudet av næringsmidler. Det er klart viktigere å sikre at alle har nok mat enn å få frem nye oppfinnelser. Men samtidig må det tas hensyn til nye faktorer og forhold, ikke minst behovet for å øke produksjonen og samtidig redusere all forurensning, utforske nye råvarer og ressurser, og innfri kravene til økt innsikt i hvordan det skjer.

– Vi må finne og utvikle nye innfallsvinkler uten å glemme mennesker og miljø. Derfor oppfordrer SIAL Paris aktørene innen næringsmiddel-bransjen til å ta styring over utviklingen og finne og fremme felles løsninger for fremtiden. Vårt forhold til matvare-produksjon er i forandring, og vi må ta nye beslutninger, sier Nicolas Trentesaux, direktør for SIALs nettverk.

Snarest en revurdering av metoder

– Vi kan ikke vente lenger. Vi må snarest revurdere jordbruket og våre metoder for fremstilling og distribusjon av produkter for å kunne tilby forbrukerne en meningsfull opplevelse. For oss på SIAL har forretningsmessige resultater bare verdi hvis de samtidig bidrar til bedre helse, renere miljø og bedre samfunn under ett. Vår rolle er å forstå, analysere og oppmuntre til forandring ved å utstyre våre utstillere og besøkende i frontlinjen med det verktøy som kreves for å skape fremtidens løsninger, sier Trentesaux.

SIAL engasjerer seg

– Vi er både gründere og samarbeidspartnere i det omfattende initiativet ‘Hvordan skal alle kunne spise bedre?’ gjennom programmet Make.org og andre organisasjoner. Målet er å spre gode idéer på et bredt og internasjonalt plan, bygge en vei fremover gjennom felles dugnad i den globale nærings-middelindustrien og å virkeliggjøre felles visjoner, sier Trentesaux.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS