Vingården til Halldis Nedrebø og Bjørn Bergum på Slinde i Sogn. (Foto: Bjørn Bergum, arkiv)

Norsk Vinskue arrangeres for tredje gang

Norske Druedyrkere arrangerer Norsk Vinskue helgen 23.  og 24. august. Det skjer på Haula vingård – innerst i Hjørundfjorden på Sunnmøre. Norsk Vinskue er en konkurranse der norske produsenter kan få bedømt sin vin på en profesjonell måte.

Publisert

I år deltar over 20 produsenter med drøyt 30 viner. Dette er en dobling fra i fjor. Vinene skal bedømmes av et dommerpanel bestående av fire uavhengige dommere.

Bjørn Bergum og Halldis Nedrebø med prisen for 2018. (Foto: Bjørn Bergum, arkiv)

90 medlemmer

Norsk Vinskue er en årlig møtearena for foreningens medlemmer, og her møtes små hobbydyrkere og mer etablerte norske vinprodusenter for å diskutere faglige utfordringer og utvikle en næring i vekst.

Foreningen har hatt en fin utvikling i antall medlemmer de siste årene, og har i dag nærmere 90 medlemmer. Foreningen ble i år medlem av Hanen, næringsorganisasjonen for gardsmat og bygdeturisme i Norge, for å styrke arbeidet for å utvikle norsk vinproduksjon.

Fem kommersielle vingårder i Norge

Norsk Vinskue arrangeres på gården til Nina Viddal, som har bakgrunn fra Vinmonopolet og hotell- og restaurantbransjen. Hun ønsker å skape en vingård ut av den 400 år gamle gården hun har overtatt. Hun, som flere av medlemmene, selger en opplevelse av vinen på gården, mens andre selger også til lokale restauranter. Ennå er det bare Egge gård og Norsk Vin AS som har flaskene på Vinmonopolet.

Styreleder i Norske Druedyrkere og vinbonde Erik Lindås fra Skudeneset Gaard i Søgne i Vest Agder, driver én av fem kommersielle vingårder i Norge.

– Eventyrlig vekst de siste årene

Om utviklingen i norsk vinproduksjon, sier Lindås:

– Selv om vi fremdeles er en liten bransje har det vært en eventyrlig vekst i både antall vinstokker, og kommersielle vingårder de siste årene. Kvaliteten på vinen er også stigende og i fjor delte vi ut to gullmedaljer. Foreløpig er det et beskjedent volum, kanskje 2-3000 liter/år kommersielt produsert, men det er mange i startgropa, så dette vil nok ta seg opp de neste fem årene. Noen av våre medlemmer satser utelukkende på produksjon av vin for salg gjennom Vinmonopolet og restauranter, mens andre satser på å servere vinen som en opplevelse. Interessen er stor både fra nordmenn og utenlandske turister.

Les en stor artikkel om norske vinprodusenter i magasinet Horeca (nummer 7 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS