Farris Bad. (Foto: Morten Holt)
Farris Bad. (Foto: Morten Holt)

Het VM-fest på Farris Bad

I helgen samles 33 av verdens beste badstue-mestere til en siste kvalifisering til VM i showaufguss.

Publisert
Eventbadstuen på Farris Bad. (Foto: Dag Nordsveen)
Eventbadstuen på Farris Bad. (Foto: Dag Nordsveen)

Badstue har blitt «big business» og det er få steder i Nord-Europa den er større enn på Farris Bad. Spa-hotellet i Larvik har i flere år hatt en ledende posisjon innen wellness og badstue, en posisjon som ble enda sterkere da eier Stein Erik Hagen investerte 15 millioner kroner og fikk bygd «den største teaterbadstuen nord for Berlin» før årsskiftet.

– Vi er trendsetteren på dette området i Norge, og opplever nå en enorm etterspørsel etter våre tjenester og tilbud. En VM-konkurranse ville ikke vært mulig uten den nye badstuen, sier kommersiell direktør på Farris Bad, Magnus Kristiansen, i en pressemelding.

Farris Bad. (Foto: Morten Holt)
Farris Bad. (Foto: Morten Holt)

– En stor anerkjennelse

VM-konkurransen Kristiansen snakker om arrangeres denne helgen. Lørdag og søndag skal 33 av verdens beste badstuemestere kjempe om heder og ære på hotellet, i det som blir første gang Norge arrangerer en internasjonal kvalifiseringsrunde til «VM i showaufguss». Ikke rart direktøren blir litt stolt når han skal fortelle mer om den hete nyheten.

– Farris Bad er eneste sted i Norden med kapasitet til å gjennomføre noe slikt, og det er en stor anerkjennelse at Farris Bad har fått anledning til å huse et så prestisjetungt arrangement allerede første året etter at vi åpnet vår nye, store event-sauna, sier Kristiansen.

13 nasjonaliteter

Helgens arrangement har fått navnet «Relegation», og er en omkamp i nedrykksstriden, rettere sagt for deltakere som ble nummer to i sine respektive lands nasjonale finaler. Vinnerne gikk direkte til VM i showaufguss, som holdes fra 16. – 22. september i Nederland. Der skal 24 lag og 72 deltakere kjempe om VM-titlene.

Til den internasjonale VM-omkampen i Larvik kommer det deltakere fra 13 land for å kjempe om de fire siste VM-plassene. Hit kommer også en jury bestående av ti spesialister innen sitt felt, som skal evaluere deltakerne. Det skal kåres vinner både i individuell konkurranse og i lag.

Farris Bad. (Foto: Morten Holt)
Farris Bad. (Foto: Morten Holt)

– Som et skuespill

Det er kanskje ikke viden kjent hva showaufguss er, så vi lar den fremste eksperten ved Farris Bad gi en rask innføring.

Lasse Eriksen, Farris Bads egen, fag- og utviklingsansvarlig for spa-delen. (Foto: Farris Bad)
Lasse Eriksen, Farris Bads egen, fag- og utviklingsansvarlig for spa-delen. (Foto: Farris Bad)

– En showaufguss er et rituale hvor aufgussmesteren fremfører et tematisert show i en stor badstue. Aufgusseren skal gjennom et 15 minutter langt program, formidle en historie ved å bruke musikk, dufter (oljer), kostymer og rekvisitter, nærmest som et skuespill i et teater. Deltageren vil bli bedømt ut fra profesjonalitet, måten varmen fordeles i badstuen, teknisk fremførelse gjennom bruk av håndkleteknikker, dramaturgi og innlevelse. I lagkonkurransene vil også synkronisering bedømmes, forteller Lasse Eriksen, Farris Bads egen, fag- og utviklingsansvarlig for spa-delen. Han sitter for øvrig i fagjuryen under helgens konkurranser, i tillegg til å være styremedlem i det internasjonale badstueforbudet (ISA).

– Europa ser til oss

De som tåler heten best tar turen til Farris Bad i helgen. (Foto: Morten Holt)
De som tåler heten best tar turen til Farris Bad i helgen. (Foto: Morten Holt)

Selvsagt er det en stor ære å kunne ønske noen av verdens beste badstu-mestere til Larvik, men sett med hotell-øyne tror Kristiansen et slikt arrangement kan gi en god effekt i det europeiske wellness-markedet.

– Vi har alltid sett til Europa når vi skal utvikle oss, nå titter Europa litt tilbake. Det er spennende. Vi mener dette vil bidra til å posisjonere oss som et ledende spa i det europeiske markedet. Når den internasjonale eliten besøker Farris Bad, får vi en litt større prikk på det europeiske wellness-kartet, og det åpner opp dører til wellness-interessert kundegruppe internasjonalt, forteller Magnus Kristiansen begeistret.

Kjendisene viser vei

Og skal vi ha tro på at internasjonale trender får fotfeste også i vår del av Europa også, så går Farris Bad gode tider i møte. Wellness og bruk av badstue er en sterkt voksende trend internasjonalt, ifølge Global Wellness Report. Og som mye annet er det drevet frem av et ønske om en sunnere og mer harmonisk livsstil, blant innflytelsesrike designere, modeller og Hollywood-stjerner.

– I fagmiljøet brukes begreper som «sauna reinvented» - badstue som ny trend, gjenoppdaget og gjenoppstått i nye former. I blogger og sosiale medier beskriver kjendiser som Gwyneth Paltrow og Lady Gaga hvordan de bruker infrarøde badstuer til restitusjon, anti aging, avslapning og meditasjon. I Norge har badstue-trenden nærmest eksplodert de siste tre årene, med en sterkt voksende interesse i befolkningen, også her blant norske trendsettere, bloggere og influencere. Etableringen av The Well, etableringen av Nordens største badstue på Farris Bad og de nye frittstående badstuene i Oslo-fjorden som KOK, Salt og Oslo Sauna Rafts, har i høy grad bidratt til dette, sier Eriksen.

Medisinske fordeler

Én ting er hva kjendisene sier. Noe helt annet er det å få støtte fra forskning.

– Badstue er bra - overraskende bra. Det viser ny forskning på området, gløder det fra Eriksen.

Han viser til rapporten «People use sauna for well-being, but it´s medical benefits are not widely understood».

– Det forskes mye mer på badstue nå, enn noen gang tidligere, og i det internasjonale badstueforbundet jobber vi med hvordan denne forskningen kan brukes. Med den utviklingen som skjer på området og et sterkt økende tilbud av ny teknologi og nye tjenester, oppstår stadig nye problemstillinger som krever at det settes en standard på området, sier Eriksen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca