Harahorn Gin. (Foto: Det Norske Brenneri)
Harahorn Gin. (Foto: Det Norske Brenneri)

Harahorn er «Årets Gin» 2019 i USA

Harahorn Gin vant en gullmedalje og ble kåret til «Gin of The Year» da USA Spirits Ratings ble arrangert i San Francisco i sommer.

Publisert

Harahorn Small Batch Gin fra Det Norske Brenneri i Grimstad fortsetter å høste medaljer. USA Spirits Ratings har bedømt produktet, og dette fant sted i San Francisco i slutten av juli i år, men er først nå blitt publisert.

Den norske ginen oppnådde hele 94 av 100 mulige poeng. For å motta denne utmerkelsen måtte Harahorn Gin score høyt på tre forskjellige kriterier: Kvalitet, verdi og presentasjon.

Gin i verdenstoppen

– Dette er selvsagt stort for oss. Harahorn Gin har høstet mange internasjonale medaljer, og denne rangeres blant de største. Det viser at vi kan lage produkter som hevder seg helt i verdenstoppen, sier eksportansvarlig i Det Norske Brenneri, Jarle Nereng, i en pressemelding.

– Vi satser stort i USA, og Harahorn er nå til salgs i cirka 25 stater, sier han.

Tre faktorer

Til forskjell fra andre internasjonale brennevinkonkurranser, som kun bedømmer produktene ut fra smak eller kvalitet, ser «USA Spirits Ratings» på tre faktorer: Kvalitet, verdi og presentasjon i en blindsmaking gjort av et panel med høyt profilerte dommere.

* Kvalitet refererer til farge, lukt, smak, fylde og ettersmak.

* Verdi vurderer prisen på produktet opp mot kvaliteten på produktet.

* Presentasjon ser på hvordan produktet fremstår som merkevare, med hovedvekt på hvordan produktet appellerer til en gitt kundegruppe. Dette inkluderer design av etikett, farge på flaske, form på flaske og kork. Dette kriteriet sier noe om hvordan produktet vil bli oppfattet når det står på en barhylle sammen med mange andre brennevinprodukter.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca