Culina lever for å levere kjøkken og serveringsutstyr. Her har de fått inn en container med nytt porselen, og kolleksjonsansvarlig Ole Terje Søbye er fornøyd. (Foto: Culina)
Culina lever for å levere kjøkken og serveringsutstyr. Her har de fått inn en container med nytt porselen, og kolleksjonsansvarlig Ole Terje Søbye er fornøyd. (Foto: Culina)

Innkjøpspraksis som miljøfaktor

Culina ønsker å øke søkelyset på innkjøpspraksis hos sine kunder. En god innkjøpspraksis gir både god økonomi og bedre miljø.

Publisert

– I Culina lever vi av – og for – å levere varer og kunnskap til våre kunder. Bærekraft og miljø har vært målsatt i vår forretningsplan i 20 år, og vi ser kontinuerlig etter forbedringsområder, sier Kathrine Starheim hos Culina.

Culinas innkjøpssjef Jan Olof Sundblom har kontroll på våre innkjøp og jobber etter strenge praksiser. (Foto: Culina)
Culinas innkjøpssjef Jan Olof Sundblom har kontroll på våre innkjøp og jobber etter strenge praksiser. (Foto: Culina)

Kontroll på egne innkjøp

– Med en profesjonell og erfaren innkjøpsavdeling har vi etablert fornuftige innkjøpspraksiser, der vårt mål er å etterlate så lite miljøavtrykk som mulig. Vi planlegger lang tid i forveien, varer som kjøpes inn fra Østen bestilles med masterordre, og vi sørger for å frakte så lite luft som mulig. Vi fører regnskap over våre CO2-utslipp sammen med våre transportører, og vi stiller strenge krav til fabrikker og leverandører vi handler med. Denne praksisen har vi fulgt i en årrekke, og nå er vi på et nivå der vi ikke kan gjøre stort mer før nyere og mer miljøvennlig teknologi (for eksempel når det gjelder sjøtransport) blir tilgjengelig. Men med en verden som preges av menneskers miljøavtrykk i en rasende fart ønsker vi ikke å sitte på gjerdet og vente på teknologien, melder Starheim.

Kontroll på egen utkjøring

Det går veldig mange små ordre ut fra Culina daglig. Ofte ser de at samme kunde bestiller en like liten ordre uka etter. Ved å samle kjøpet kan man spare både tid, penger og miljø. (Foto: Culina)
Det går veldig mange små ordre ut fra Culina daglig. Ofte ser de at samme kunde bestiller en like liten ordre uka etter. Ved å samle kjøpet kan man spare både tid, penger og miljø. (Foto: Culina)

Culina har strenge krav til seg selv når det gjelder sortering av avfall, bruk av emballasje og selskapet kjører elektriske trucker på lageret.

– Vi har målsatt Co2-utslipp på våre vareleveringer ut til kunde, og vi har målsatt sorteringsgrad på eget avfall i samarbeid med Franzefoss. Og det hører til historien at vi har måloppnåelse på disse punktene alle år vi har hatt dette på agendaen.

Ustrukturerte bestillinger

Hun fortsetter:

– Der vi ser at vi mister kontrollen, er når det gjelder innkjøpspraksisen kundene våre følger. Det finnes noen særdeles strukturerte og flinke innkjøpere og bestillere, men generelt er horeca en typisk impulsiv bransje der gjennomføring trumfer planlegging i mange tilfeller. Og ofte er det akutte situasjoner utenfor egen kontroll som dukker opp, da må man bare fikse. Service ligger godt etablert i ryggraden, så man sier «ja!» - og ordner på sekundet, uten å tenke så mye på hva det koster i kroner, og sjelden hva det koster i miljø. En annen faktor er at bransjen er preget av mange ansatte, arbeid utenfor «kontortid» og mye av aktiviteten er væravhengig. Det vi ser og stusser over er antall ganger et sted kan bestille fra oss på en måned. Vi selger ikke ferskvare, så vi er strengt tatt ikke en leverandør man trenger å bestille fra mange ganger i uken eller måneden. Alle bestillinger mottas med takk, men vi ser at dette er et område vi kan påvirke til det bedre.

Motivere til større og samlede bestillinger

Culina forsøker alltid å belønne og motivere til større og samlede innkjøp, og gjøre det mindre attraktivt å bestille lite. Det kan gjøres ved fraktfrie-grenser eller ved ekstra ordrerabatter.

– Vi har også småordretillegg i noen tilfeller. Det er ikke for å tvinge kunder til å handle mer enn de trenger, men for å forsøke å motivere til å handle det de trenger på en gang. Det hender vi får ordre på én saks, da skal denne ordren først gjennom systemene, så skal den plukkes, pakkes og sendes ut - og leveres med løftelem til sluttkunden. Det hører med til vår servicegrad å akseptere slike ordre, men det er klart det ikke er bra. Det blir en veldig dyr saks, som setter et altfor stort miljøavtrykk. Men det å få kommunisert dette til kundene er en evigvarende jobb. Vi møter sterk konkurranse, og blir sammenlignet på pris. Da er det viktig å få fortalt kundene historien om oss, så de forstår at fraktfri-grensen eller småordretillegget er satt med en god grunn.

Gode innkjøp er god økonomi - og godt miljø

At gode innkjøp er god økonomi er ingen hemmelighet. Culina har samarbeid med de fleste innkjøpsgrupperingene i Norge, og felles for alle er målet om gode innkjøp. De fleste innkjøpsgrupperingene har investert i gode innkjøpsportaler, og forhandler frem gode avtaler med leverandører som tilbyr alt man trenger når man lager og serverer mat og drikke, fra strøm og kassasystemer til frukt, grønt og kaffekopper.

– Som en aktør med lang erfaring i bransjen er vi overrasket over at det finnes så mange som er medlem av en slik gruppering, som ikke handler på avtalene, og ikke benytter seg av innkjøpsportalene. Her er det store summer å spare, og man kan redusere transportutslipp, emballasje og annet som påvirker miljøet direkte, sier Starheim.

Snakk med leverandørene dine

– Har du lyst å finne ut hva du kan gjøre for å bedre egen innkjøpspraksis er vårt råd å snakke med leverandørene dine, og om du er medlem av en innkjøpsgruppering – ta kontakt med din kontakt der. Til sammen har Culina mye informasjon om smarte innkjøp, som kan gi deg verdifull hjelp til å få mer strukturerte, lønnsomme og mer miljøvennlige innkjøp, melder Starheim.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca