SIAL: Vindu mot morgendagens matbransje

Rundt 10 prosent av alle innovasjoner på verdens matvaremarkeder er lansert på SIAL Paris siden messen startet opp for 54 år siden.

Publisert

I år igjen tar den internasjonale fagmessen, som arrangeres fra 21. til 25 oktober på Paris Nord Villepinte, mål av seg til å bli det største fremtidslaboratoriet på «Planeten Mat»: Mange tusen nyheter vil bli presentert for eksperter fra alle verdens hjørner.

«Utstillere og besøkende vil rykke frem et skritt foran utviklingen – SIAL viser vei inn i fremtiden», heter det i en pressemelding.

Før en innovasjon er klar for markedene har ideen vært gjennom stadier av planlegging, prøving og feiling og serier av vitenskapelige tester.

Ut av disse gåtefulle prosessene kommer til slutt det noen har drømt om, trodd på og arbeidet med, nemlig nye konsepter og produkter som i sin tur vil finne en naturlig plass på hyllene i forretninger og supermarkeder verden over.

Planeten Mats hemmeligheter

#SIALFUTURELAB

Hele prosessen vil komme til uttrykk i SIALs Future Lab, selve nervesenteret på messen. «Vi ønsket å ta et skritt videre fra SIALs tradisjonelle innovasjons-konkurranse, og forklare historien og forhistorien til nyskapningene på den internasjonale matvaresektoren», sier Nicolas Trentesaux, SIALs nettverksdirektør. #SIALFUTURELAB åpner et vindu mot fremtiden og blir en plattform der drøm og virkelighet smelter sammen. Området blir å finne like innenfor inngangen til Hall 6.

#SIALFOODLAB

#SIALFOODLAB blir forum for morgendagens utfordringer, for eksempel hvilke proteiner det blir påkrevet å utvikle og satse på for å kunne brødfø en verdensbefolkning på 8.6 milliarder mennesker i 2030. Noen går inn for kjøtt produsert med utgangspunkt i stamceller, mens andre ser for seg nye grønnsaker og andre vegetabilske løsninger. Utfordringene med å utvikle nye proteinkilder vil uansett gi støtet til mange banebrytende innovasjoner. Andre temaer på #SIALFOODLAB, er hvordan kunstig intelligens står i ferd med å revolusjonere matvarer og produksjon i årene som ligger foran oss.

#SIALRISINGSTARTUP

#SIALRISINGSTARTUP er arena for innovative europeiske start-ups. Rundt 50 foretak i startfasen blir representert på messen, der det blir rettet søkelys på de forskjellige grunnideene, initiativtakernes visjoner, planer, produkter, metoder og andre utfordringer. Deltakerne er valgt ut på basis av dristighet og nyskapende evner. I samarbeid med et nettverk av universiteter vil de få maksimal eksponering i sitt avgjørende stadium, nemlig lanseringen. #SIALRISINGSTARTUP blir Europas første forum for fremtidsanalyser øremerket for foretak i oppstartingsfasen. De nye aktørene får møte erfarne entreprenører, investorer, potensielle kunder og media.

#SIALVRAB

#SIALVRAB er stedet der den virtuelle virkeligheten møter Planeten Mat. Dette er den tredje dimensjonen av Virtual Reality Lab. Her får deltakerne innsikt i hvordan den nye teknologien vil revolusjonere vår daglige diett, i restauranter, på arbeidsplassen og i hjemmene. #SIALVRLAB omfatter fire virtuelle reality-show.

Les mer på Sial.fr

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

SIAL i tall (2016)

● 7020 utstillere, hvorav 85 prosent internasjonale

● Utstillere fra 109 land

● Mer enn 155 700 besøkende, hvorav 70 prosent internasjonale fra 194 land

● 2188 innovative produkter presentert gjennom SIAL Innovation 2016

● 2685 journalister