Mange drar til England for å se på fotball. Her fra Anfield. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Sport tar oss verden rundt

Vi får ikke nok av sport. Sju av ti (69 prosent) europeere oppgir i en ny undersøkelse at de har foretatt en reise for å oppleve en sportsbegivenhet.

Publisert

Nær halvparten (46 prosent) av disse har faktisk reist til et annet land for å få tilfredsstilt sportshungeren sin.

Denne uken slipper Hotels.com sin ferske undersøkelse som tar for seg reisevaner i sportssegmentet. Funnene viser blant annet at nordmenn er blant nasjonalitetene i Europa som er mest beredt på å reise for sportsinteressens skyld – mer enn våre svenske og danske naboer. 75 prosent av oss oppgir at vi er villige til å reise for å oppleve sportsbegivenheter (mot Russland, Spania og Tyrkia på topp med 80 prosent).

Sports Travel Scorecard

Funnene fremkommer i den ferske undersøkelsen Sports Travel Scorecard, som Hotels.com lanserer. Undersøkelsen avslører sportsfansens reisevaner, og er basert på tilbakemeldinger fra 3250 respondenter fra hele Europa.

Russerne, spanjolene og tyrkerne er ivrigst

I snitt reiser dedikerte sportsfans i Europa fire ganger i året, for å oppleve favorittlaget sitt eller for å se verdens beste idrettsutøvere live.

Russland, Tyrkia og Spania ligger helt i tet på listen over den mest dedikerte sportsfansen, her oppgir nemlig 80 prosent av de spurte at de er villige til å reise for å oppleve sportsbegivenheter. Norske sportsinteresserte ligger ikke langt bak teten, her hjemme oppgir over 75 prosent av oss at jo, vi vil reise for å se sport.

Topp ti land som er mest villige til å reise for å se sport:

1. Russland (80%)

2. Spania (80%)

3. Tyrkia (80%)

4. Italia (76%)

5. Nederland (76%)

6. Norge (75%)

7. Sverige (74%)

8. Danmark (66%)

9. Finland (66%)

10. Tyskland (64%)

Booker i seiersrus

Vi booker også hotellovernattinger i seiersrus. 30 prosent av oss oppgir å ha booket hotell etter et sportsarrangement for å feire resultatet.

– Dedikerte sportsfans reiser trolig lengre avstander per år enn mange gjør hele ferien. For eksempel reiser engelske fotballfans i snitt mer enn 320 mil bare for å se innenlands fotballkamper gjennom en sesong, i tillegg til reiser utenlands. Heldigvis for de reisende innenfor sport, finnes det alltid et sted der de kan legge hodet på puten etter at kampen er over, uansett hvor langt hjemmefra de er, sier Simon Matthews i Hotels.com i en pressemelding.

Noen ganger resulterer live sports-eventer i spontane bestillinger av hotellovernatting. Nesten én av fire av de norske respondentene oppgir at de har bestilt et rom etter et sportsarrangement for å feire grunnet resultatet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS