Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Kaffeprodusent tar grep mot klimautfordringer

Nordmenn drikker store mengder kaffe. Samtidig skaper klimautfordringer store problemer for kaffeindustrien. Kaffegiganten Nescafé tar grep, og gjennomfører den største relanseringen av Nescafé Gull noensinne.

Publisert

Ifølge en undersøkelse gjennomført av IPSOS i 2017, er nordmenns kaffeforbruk i verdenstoppen.

7 av 10 nordmenn drikker kaffe hver dag og konsumet ligger i snitt på 3,7 kopper kaffe daglig. Det tilsvarer at nærmere 12,8 millioner kopper kaffe blir konsumert hver dag.

Kaffens klimautfordringer

Samtidig som kaffeforbruket er høyt, opplever kaffeindustrien store utfordringer. Økte temperaturer og uforutsigbart regn har ført til at kaffeproduksjon reduseres mange steder, særlig i Latin-Amerika.
I Cauca-regionen i Colombia, er produksjonen av kaffebønner 70 prosent lavere i dag enn for fem år siden. Angelika Rosenberg, norsk kategorisjef for kaffe i Nestlé Norge, sier at selskapet tar utfordringene på alvor.

– Som verdens største kaffeselskap, har Nescafé et ansvar og et mål om å bidra til en mer bærekraftig kaffebransje. I bunn ligger en langvarig lidenskap for kaffe, og et sterkt ønske om å utgjøre en positiv forskjell for kaffebønder og familiene deres, kaffedrikkere og miljøet, sier Rosenberg.

Aktive tiltak

I Tours i Frankrike har Nescafé utviklet et forskningssenter hvor de dyrker frem ekstra høytytende og robuste planter. 220 millioner av plantene skal doneres til kaffebønder frem mot 2020. I andre enden av verdikjeden, relanseres nå Nescafé Gull – en favoritt blant norske kaffedrikkere. Nescafé Gull relanseres nå med ny og forbedret kaffeblanding og design. Det gir en rikere og mer avrundet smak av friskbrygget kaffe og er bedre for miljøet.

– Når vi nå relanserer Nescafé Gull, er det ikke bare en ny og forbedret kaffeblanding og oppdatert design, men også emballasje som gjør at vi kan øke fyllingsgraden med mellom 11 og 14 prosent, avhengig av produkt. Nestlé har redusert utslippet av drivhusgasser med hele 39 prosent per tonn produkt siden 2006, og med den nye emballasjen vil vi nå transporteres mindre luft og redusere CO2-utslippene ytterligere. Dette er viktig både for oss og for kundene våre, forteller Rosenberg.

Grut er ut

Også i hjemmet er det mulig å være mer miljøbevisst i kaffedrikkingen sin. Mette Nygård Havre i Folkebevegelsen Spis opp maten, forteller at det produseres hele ti tonn kaffegrut daglig, og det bare i Oslo.

– Veldig mange lager en hel kanne kaffe, for deretter å helle ut slanten. Med Nescafé unngår man sløsing og du sitter ikke igjen med grut og kaffefilter som skal i avfallet. Tilgangen til kaffe er truet. Derfor bør alle være mer bevisste på å unngå sløsing av både mat og drikke, sier Havre.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Dette gjør du for å redusere ditt kaffesvinn

Hell kaffen i en termos, slik holder den seg varm lenger

Frys kaffen til isbiter

Lag kaffen om til iskaffe eller drinker

Bruk kaffen til baking eller matlaging, eksempelvis sjokoladedessert eller marinade

Bland den i jorda – kaffegrut er organisk materiale og egner seg godt i blomsterpottene

Powered by Labrador CMS