Vi forsyner oss godt fra baderommet. (Foto: Colourbox.com)
Vi forsyner oss godt fra baderommet. (Foto: Colourbox.com)

Langfingrede hotellgjester

Over halvparten av reisende nordmenn innrømmer å ha stjålet minst én ting fra hotellet de bor på når de er på ferie.

Publisert

Undersøkelsen

En ny undersøkelse om langfingrede gjester av Hotels.com avslører at de vanligste gjenstandene som blir stjålet fra hotellene, sammen med toalettartikler som topper listen, er te, kaffe og tøfler.

* 67 % har ingen problemer med å fortelle andre at de har tatt med seg noen suvenirer hjem fra hotellene de har bodd på.

* Ingen dårlig samvittighet

Bare 16 % innrømmer at de har litt dårlig samvittighet etter å ha stjålet ting fra hotellet, men de klarer likevel ikke å la være.

* Det beste av alt er gratisnetter

Over 28 % mener at det beste kuppet er en gratis overnatting, og 50 % sier at det de savner aller mest fra et hotellopphold, er et måltid tilberedt av kokken på hotellet.

– Det viser seg altså at nordmenn også er skurker med stil! En ny undersøkelse av fra Hotels.com (1), som kalles Sticky Fingers-undersøkelsen, avslører at over halvparten av reisende nordmenn (52 %) har stjålet minst én ting fra et hotell. De har ikke engang dårlig samvittighet, for 67 % av dem har ingen skrupler med å fortelle familie og venner om plyndringen, uten å skamme seg i det hele tatt.

Den begrensede reiseaktiviteten har ført til at alle er klare for hotellivet igjen, og 28 % mener at det største «kuppet» er å få en gratisovernatting på et hotell. Nordmenn innrømmer (62 %) imidlertid at det har vært toalettartikler som har toppet listen over populære ting å stjele med seg fra ferieturen.

Det beste hotellivet

Ettersom nydelig utsikt (58 %), en balkong (53 %), et lekkert rom (37 %) og en fantastisk og stor seng (37 %) er det nordmenn ønsker seg mest på hotelloppholdet sitt, er dette tross alt ting som ikke er så enkle å stjele (... og alle hotelleiere kan puste lettet ut). Men fristelsen er stor når det gjelder gjenstander i en mer tilgjengelig størrelse.

Nest etter de små toalettartiklene (62 %), innrømmer 22 % at de har tatt med seg te, kaffe og sukkerposer hjem, 18 % har spankulert ut med hotelltøflene og 10 % har «pakket inn» hotelloppholdet med en badekåpe – slik at «gavepakken» stadig kan finnes frem, også lenge etter at de har kommet hjem.

Litt mer overraskende er det kanskje at nordmenn innrømmer å ha stjålet uvanlige gjenstander som tallerkener og bestikk (5 %), kaffetrakter/vannkoker (3 %), TV (5 %) og til og med resepsjonsklokken (2 %). Det som imidlertid topper listen er komfort, og 16 % sier at det de ønsker seg mest av alt fra hotellet, er den lekre badekåpen og tøflene. Det overgår til og med kunst, møbler og den store sengen.

Skyldige fornøyelser for 16 % av nordmenn

Bare 16 % av reisende nordmenn har dårlig samvittighet over å ta med seg en liten ting eller to fra hotellet. Og over en fjerdedel (28 %) synes det er helt naturlig å ta for seg av ting på hotellet – vi vet jo alle at det er umulig å si nei til de myke, deilige tøflene.

Til slutt må vi nevne våghalsene som sier at de elsker spenningen (7 %) ved å fylle lommene med rundstykker fra frokostbuffeen før de sjekker ut – snakk om å leve farlig.

Det vi savner mest

2020 ble året uten reising, og nordmenn er uten tvil klare for å hoppe tilbake i de store hotellsengene og nyte et 5-stjerners opphold igjen.

I perioden med reiserestriksjoner har halvparten (50 %) sagt at de savner maten til kokken på hotellet aller mest. 43 % savner velværebehandlingene i hotellets spaområde og boblebadet mest – vær så snill å gi meg den lavendelduftende massasjeoljen. For 37 % handler alt om det rene og fine baderommet, og 35 % savner den perfekt oppredde sengen.

– Vi vet at dere alle savner å stjele med dere ting fra hotellene – alt fra tøfler til bestikk og til og med fjernkontrollen. Hotels.com er klare til å hjelpe dere tilbake til skurkerollen. Hotels.com er rett ved din side når du er klar for å reise igjen, så sørg for at kofferten har plass til gjenstandene som nesten på umerkelig vis reiser hjem med deg, sier Emma Tagg, som er global merkevaresjef hos Hotels.com.

(1) Undersøkelsen ble gjennomført av OnePoll fra 1.–3. mars 2021 med 4500 respondenter fra Italia, Spania, Frankrike, Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS