Teamet i Waved: Daniel Harper (daglig leder), Fredrik Sande, Jonas Andersen og Endre Hauge Paulsen. (Foto: Waved)
Teamet i Waved: Daniel Harper (daglig leder), Fredrik Sande, Jonas Andersen og Endre Hauge Paulsen. (Foto: Waved)

Bruk av støynivå for å redusere smitte

– Vi har laget et system som kan bruke støynivået til å estimere hvor mange mennesker som er i et lokale. Dette kan være et utrolig godt hjelpemiddel for å minimere smitterisikoen i disse tider, sier markedsansvarlig hos Waved, Fredrik Sande.

Publisert Sist oppdatert
Foto: Waved
Foto: Waved

– Vi har nå jobbet lenge med å utvikle en sensor som bruker støynivået i rommet til å justere volumet på musikken som spilles. Vi var kommet et godt stykke på vei før Covid19-krisen virkelig tok seg opp. Vi hadde et produkt som har vært testet på flere kunder, og vi var klare for å ta steget videre å virkelig begynne å selge produktet. Da regjeringen tok grep og stengte skoler og barnehager 12. mars, skulle vi egentlig ut å installere vårt produkt på en bar i Oslo, men 3 av 4 i teamet ble satt i karantene grunnet utenlandsreise, forteller han videre.

Fortsatte utviklingen

Teamet i Waved: Daniel Harper (daglig leder), Fredrik Sande, Jonas Andersen og Endre Hauge Paulsen. (Foto: Waved)
Teamet i Waved: Daniel Harper (daglig leder), Fredrik Sande, Jonas Andersen og Endre Hauge Paulsen. (Foto: Waved)

Tiden som fulgte etter, med stengte barer og restauranter, gjorde at segmentet Waved rettet seg mot, var stengt ned og salgsmulighetene var små.

– Vi dedikerte da all vår tid på videreutvikling av vårt produkt. Det vårt team har klart å produsere under denne krisen er forbedrede sensorer, en mye mer brukervennlig plattform og generelt et mer robust produkt. Brukervennligheten er nå blitt veldig god, og oppsettet er enkelt, sier Sande.

Utnytte sensorene i en vanskelig tid

Illustrasjonsfoto: Waved
Illustrasjonsfoto: Waved

– Vi har etter mye testing og hardt arbeid nå bestemt oss for å begynne å selge Waved – til tross for krisen, og har begynt å gå i dialog med flere potensielle kunder og samarbeidspartnere. I denne prosessenes søkte vi etter ideer til hvordan vi kan utnytte sensorene i en tid hvor lokalene er stengt og likviditeten til de fleste går nedover.

– Det var da vi kom på at med en sensor som tar opp lydnivået i rommet kan vi også, basert på en tilstrekkelig god algoritme, estimere antall mennesker i et rom. Dette kan være et utrolig godt hjelpemiddel for barer, restauranter, kafeer og retailbransjen så fort myndighetene letter på restriksjonene og åpner opp. Dette er foreløpig under utvikling og vi ønsker å kunne hjelpe til med å holde smittefaren nede, eksempelvis ved å varsle eiere når systemet anslår at tettheten av mennesker er høy, fortsetter Sande.

Oversikt over estimert antall mennesker i lokalene

– Vi kan nå tilby en plattform som justerer lyden på musikken som spilles, i tillegg til at vi kan gi ansatte og ledere oversikt over estimert antall mennesker i lokalene. I lys av dette har vi også tenkt at bruksområdet til vår sensor er mange. Vi kan, basert på støynivå, gi skoler og barnehager et godt estimat på hvor mange mennesker omgås i et gitt rom. Dette gir både ansatte og ledere unik data og innsikt til å jobbe med enda flere tiltak for å sikre at man unngår smitte på best mulig måte. Vi er nå klare for å kunne bidra til å hjelpe Norge tilbake på beina igjen og ønsker å gjøre dette kjent for så mange som mulig, forteller Sande.

Waved

Selskapet ble startet i 2018 av Daniel Harper og Jonas Andersen. Jonas Andersen presenterte ideen for Daniel Harper, og de bestemte veldig raskt at dette var noe de ville gå videre med. Noen måneder senere hadde Endre Hauge Paulsen og Fredrik Sande blitt med i selskapet og vi var på god vei til å lage versjon 1 av produktet.

Les mer om produktene på Waved.no og om selskapet på Strive.as.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca