Daglig leder for Vågåis, Espen Fyksen. (Foto: Vågåis)
Daglig leder for Vågåis, Espen Fyksen. (Foto: Vågåis)

Gourmetiskrem fra Vågå

Denne våren lanseres Vågåis. Bak isen står en liten iskremfabrikk i Gudbrandsdalen som har valgt å kjempe i et marked som totalt domineres av to aktører. Nå satses det på horecamarkedet.

Publisert

– Noen opplever kanskje at vi mangler kreativitet når vi velger å kalle den nye iskremenserien vår for Vågåis. Den er jo tross alt produsert på Vågå med frisk melk og fløte fra distriktet, så hvorfor skal vi finne på et fancy engelsk navn som mange andre velger å gjøre, sier gründer og daglig leder av den lille iskremfabrikken, Espen Fyksen

Gode råvarer

– Vi har hele historien rett utenfor døra vår. Vi er stolte av Vågå, ei bygd med stolte tradisjoner innenfor landbruk og matkultur, fortsetter han.

Med sin beliggenhet ved foten av Jotunheimen, finnes det stor variasjon både i kulturlandskap og natur.

– Vi har kanskje verdens beste meierivarer kun et steinkast unna, legger medgründer Rolf Stokke til.

Michelin-standard

– Her i Vågå er det fullt ut mulig å lage markedets beste iskrem. Selv om vi holder til i en norsk fjellbygd og lar oss inspirere av det lokale, tar vi gjerne turen gjennom skog og dalfører og ut i den store verden for å finne ingrediensene som er nødvendig for å lage de beste smakene, sier de.

Med seg på laget har de konditoren og matkjemikeren Pierre Xavier Chinniah, som er ansvarlig for produktutvikling og kvalitet. Chinniah er født og oppvokst i Canada, men har bodd i Norge siden 1996. Han er utdannet konditor i Frankrike, og har arbeide ved en rekke Michelin-restauranter.

– Iskremen vår er av en slik smak og kvalitet at den like gjerne kunne blitt servert på en hvilken som helst Michelin-restaurant, hevder Stokke.

Snur oss for rundt

Chinniah rister litt på hodet, og mener at det kanskje var å ta litt hardt i.

– Ett av våre fremste fortrinn er derimot at vi er en liten aktør som kan snu oss fort rundt og vi utvikler gjerne nye produkter i samarbeid med våre kunder, sier Chinniah.

– Jeg stiller opp for å hjelpe våre kunder med oppskrifter, tilrettelegging av dessertmenyer o.l. Har noen ideer eller innspill, så er vi alltid lydhøre, legger han til.

Litt stolt forteller Stokke videre at det er den lille fabrikken på Vågå som leverer iskremen til blant annet Døgnvill-kjedens kjente milkshakes.

Fabrikken på Vågå satser nå enda sterkere på horecamarkedet.

– Vi har latt oss begeistre av ulike is-tradisjoner og trender, og har derfor kommer vårt utvalg til horeca i fem ulike kategorier: Gourmet, premium, gelato, sorbet og vegan, forteller Chinniah.

Gourmet

Gourmetserien vil hele tiden være i utvikling, og inspireres både av det lokale og det mer eksotiske. Dette er iskremen der det ikke er spart på noe understreker Chinniah. Utgangspunktet er selvfølgelig førsteklasses melk og fløte fra Gudbrandsdalen, og smakstilsetningene er nøye utvalgt. I vår gourmet-serie brukes kun naturlige råvarer med rene smaker og uten fargetilsetninger. Fettinnhold varier også ut fra hva vi mener gir den beste opplevelsen av hver enkelt smak.

Serien inneholder klassiske smaker som ekte vanilje med egg, sjokolade fra Valrhona, kaffe kaldbrygget i melk eller ekte pistasj fra Bronte på Sicilia. I tillegg leverer vi mer uvante smaker som f.eks. iskrem smaksatt med brunost fra Heidal Ysteri.

Gourmet-serien egner seg utmerket til bruk i ulike desserter, men er selvfølgelig også helt uimotestålig servert på enkleste vis.

Premium

Premium-serien er også iskrem av meget høy kvalitet. Ingen av smakene inneholder egg og fettinnholdet ligger på 11-12%. For noen smaker brukes det naturlige aromaer og fargestoffer for å gi smak og utseende et ekstra lite piff. Premium-isen egner seg spesielt godt for presentasjon i en kule-is disk. Du finner et stort spenn av smaker, fra bestselgerne til mer spesielle varianter som f.eks. lakris, lime og habanero.

Gelato

Den italienske gelatoen kjennetegnes av mindre fett enn i premium iskrem. Kombinasjonen av mindre fett og mer sødme, gjør at smakstilsetningene kommer tydeligere frem og gir en is som oppleves frisk og smaksrik. I våre gelatoer bruker vi smakstilsetninger fra de beste produsentene i Italia, men fersk melk og fløte kommer selvfølgelig fra Gudbrandsdalen. Dermed får du det beste fra to verdener, gelato som vi er tør påstå er bedre enn det det meste du får servert i Italia, hvor det ofte ikke brukes ferske meierivarer i produksjonen legger Chinniah til.

Sorbet

Hvis man virkelig skal få fram frukt- og bærsmaken, er det best å bare droppe meieriproduktene fullstendig. Vågåis sine sorbeter er har høyt innhold av frukt og bær og helt uten allergener, forteller Chinniah videre.

Vegan

– Det er nok mange som opplever at vi nå går over bekken etter vann eller kanskje rettere sagt kokosmelk, når vi har verdens beste melk og fløte rett utenfor døren», sier Fyksen.

– Vi er en bedrift som liker å tro at vi følger med i timen, og vi ser at det er mange kunder som ønsker et alternativ til tradisjonell iskrem», sier Stokke. Faktum er at flere og flere, særlig unge, ønsker seg melkefrie produkter - enten på grunn av miljøhensyn, dyrevelferd eller intoleranse. Når det gjelder is, ønsker mange likevel den deilig, kremete konsistensen de er vant med fra tradisjonell iskrem. Vi har satt oss som mål å lage den beste vegan-isen, hvor fraværet av fløte og melk ikke går på bekostning av smak og konsistens, utdyper Michelin-konditoren.

– Vi i Norge følger trender som i verden for øvrig. Det har blant annet vært en økning i antall veganere i USA på 600 prosent siden 2014, og det finnes nå 20 millioner amerikanere eller ca 6% av befolkningen som utelukkende følger et plantebasert kosthold. I England er nå 7% veganere med en enorm økning bare side 2016, og alt tyder på at nordmenn følger i samme spor tro Stokke.

Brand Foods AS

I tillegg til å satse sterkere på Horeca, leverer den vesle iskremfabrikken på Vågå i dag «Flåklypa-isen» og ungdommens egen iskrem «Evas Datter» for dagligvare.

– SBlant oppgavene som står foran oss nå sier Stokke er å bli valgt av flere restauranter, serveringssteder og innkjøpsgrupper. Vi er en liten lokal produsent, men det er nok mange spisesteder som ønsker seg noe nytt og annerledes på menykartet eller på flagget utenfor inngangsdøren, tror Stokke.

– Du trenger heller ikke være størst for å produsere den beste iskremen, legger han til. At vi lager kvalitetsiskrem med de beste råvarene, kan ingen ta fra oss. Iskrem-kompetanse og flinke folk i produksjonen er det som skal til, enten det er vegan-is eller mer tradisjonell iskrem som står på menyen, sier han.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca