Ryfylke Fjordhotell. (Foto: Ryfylke Fjordhotell)
Ryfylke Fjordhotell. (Foto: Ryfylke Fjordhotell)

Nye eiere for Ryfylke Fjordhotell

Reiselivsselskapet Norwegian Experience overtar i dag Ryfylke Fjordhotell på Sand i Suldal kommune. Norsk reiseliv overlever koronapandemien, mener selskapet.

Publisert

– Vi er veldig stolte over å kunne inkludere denne perlen i Ryfylke i vår hotellfamilie, sier CEO i Norwegian Experience, Ola Thuen Neergaard.

Norwegian Experience eier fra før Preikestolen Basecamp, med blant annet Preikestolen Fjellstue og guide- og aktivitetsselskapet Outdoorlife Norway, og har klare ambisjoner om å bli en sentral aktør i det norske reiselivsmarkedet.

Ola Thuen Neergård. (Foto: Tord F. Paulsen)
Ola Thuen Neergård. (Foto: Tord F. Paulsen)

– Det er spesielle tider med Covid-19, men vi har klokkertro på et norsk reiseliv også etter pandemien, sier Thuen Neergaard.

Selger etter 24 år

Ryfylke Fjordhotel ligger ved Sand sentrum, helt i elvemunningen til Suldalslågen og med suldalslaksen som nærmeste nabo. Hotellet har 64 rom, restaurant og bar, selskapsrom og salonger, samt kurs- og konferansefasiliteter.

Hotellet åpnet i 1996, og har vært drevet av ekteparet Erling og Tina Cosette Asbjørnsen. I september 2019 signaliserte de at hotellet var til salgs, og har siden januar vært i dialog med Norwegian Experience. Nå er altså overtakelsen på plass. Tina Cosette Asbjørnsen fortsetter som daglig leder fram til høsten.

Permitterte ansatte – inntil videre

Asbjørnsen har tatt nødvendige grep i dagens smittesituasjon. Personalet er for tiden permittert, men vil gradvis bli tatt inn igjen etter hvert som situasjonen normaliserer seg og gjestene kommer tilbake.

– Jeg er glad for at hotellet vi har levd med og for i 24 år, nå skal drives videre av ambisiøse og kompetente eiere. Dette blir et løft for både Sand og regionen for øvrig, sier hun.

Skal sikre arbeidsplassene

Norwegian Experience skal bruke Ryfylke som trekkplaster for turister som ønsker opplevelser i fantastisk norsk natur. Selskapet ser frem til å aktivt samarbeide med de øvrige aktørene, og sammen med de bidra til å utvikle reiselivet i Ryfylke.

– Vi jobber målrettet ut fra mottoet «Opplevelser du vil dele». Strategien går ut på å gjøre ikoniske naturattraksjoner tilgjengelige på en enkel og ansvarlig måte. Det gjør vi best sammen med andre. Nå handler det om å sikre arbeidsplasser og gjøre Norwegian Experience klar for den virkeligheten som venter oss etter pandemien, sier Ola Thuen Nergaard.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca