Bulmers til topps i prestisjetung kåring

Bulmers Original, Bulmes Pære og Bulmers Red Berries vinner gull for sin høye kvalitet i anerkjente Monde Selection Quality Awards. Bulmers er i Hansa Borgs portefølje.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er stolte av å ha Bulmers i porteføljen vår, og denne prestisjetunge anerkjennelsen er en bekreftelse på at Bulmers er verdsatte produkter av ypperste klasse, sier marketingsjef hos Hansa Borg Bryggerier, Theodor Espelid.

Hansa Borg overtok full drift av Bulmers i Norge i 2018

Bulmers har en sterk posisjon spesielt i Nord-Europa, og er en av de viktigste merkevarene i porteføljen til siderprodusent Heineken. Hansa Borg har solgt Bulmers siden 2012, men overtok den fulle driften av Bulmers i Norge i februar 2018.

I testen er kvaliteten på Bulmers Red Berries (Crushed Berries & Lime), Bulmers Pære og Bulmers Original blitt evaluert av et panel av uavhengige og anerkjente eksperter. Dette er gjort i løpet av en fire måneder lang utvelgelsesprosess, hvor juryen smaker og kvalifiserer produkter etter kriterier som blant annet vurderer emballasje, design, lukt og smak.

Vokser i dagligvare og uteliv

– Bulmers har hatt en fin utvikling de siste årene, med vekst i både dagligvare og uteliv. Merkevaren har i dag rundt 6,5 prosent av sider-markedet i Norge, mens andelen i uteliv er i underkant av 30 prosent, sier Espelid.

Sider-kategorien har hatt en vekst i Norge de siste årene, med et blomstrende utvalg og flere smaksprofiler. Tørr-sider segmentet har med Bulmers i spissen gitt sider et mer maskulint preg, som nok gjør at flere har fått øyene opp for kategorien. Den semitørre sideren har i dag en bred målgruppe fra begge kjønn.

Semitørre sider-varianter vokser

– Utviklingen innen sider er spennende. Fra å være et 100 prosent søtsider-land, er det semitørre sider-varianter som har vokst mest de siste årene. Vi opplever likevel ikke at søt- og semitørr sider spiser av hverandres markedsandeler, siden målgruppen er forskjellig. Hovedforbruker for søt sider er 18 til 25 år, mens aldersgruppen 25 til 40 år i større grad nyter tørr og semitørr sider, forklarer Espelid.

Grevens cider, som også er en del av Hansa Borg sin portefølje, er markedsledende innen sider-segmentet, med en markedsandel på nesten 50 prosent i dagligvarehandelen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca