Thor Morten Jacobsen, Christine Bugge Jensen og Sissel Bjørk Dahl hos Jensen & Co. (Foto: Morten Holt)

Satser på fri for-produkter

Jensen & Co satser i storhusholdningsmarkedet. Fra nye lokaler i Lillestrøm sentrum ruller de nå ut nyheter og konsepter i markedet, der det spesielt satses på fri for-produkter.

Publisert
Thor Morten Jacobsen (fra venstre), Christine Bugge Jensen og Sissel Bjørk Dahl er sentrale personer i Jensen & Cos nye satsing mot storkjøkkenmarkedet. (Foto: Morten Holt)

I over 150 år, helt siden 1866, har selskapet vært en aktør i mat-, dagligvare- og storkjøkkenbransjen, og Jensen ledes i dag av femte generasjon Jensen, Christine Bugge Jensen.

I fjor flyttet Jensen også inn i nye lokaler i Portalen i sentrum av Lillestrøm, der matglede og naturlig sunnhet er sentrale stikkord i nysatsingen.

En ny, spennende reise

Sissel Bjørk Dahl er Key Account Manager hos Jensen. (Foto: Morten Holt)

– Dette er en ny, spennende reise for oss. I tillegg til at vi nå har etablert oss i splitter nye lokaler, gjør vi en satsing på serveringsmarkedet, og vi har et mål om at 30 prosent av omsetningen skal være storhusholdning, forteller Bugge Jensen.

– Vi er tilbake for fullt i storhusholdning, der vi blant annet satser på fri for-produkter; glutenfrie og melkefrie produkter, samt plantebaserte varer. Hele vårt sortiment på om lag 200 produkter fra rundt 20 produsenter er tilgjengelig hos Asko og Servicegrossistene, forteller Sissel Bjørk Dahl, som er KAM hos Jensen. Hun kom til Jensen i 2016, og har mange års erfaring med bruk og salg av fri for-produkter til det norske markedet.

Alltid mat

Jensens historie startet som en delikatesseforretning i Torggata 5 i Oslo, der det også ble produsert marmelade. Opp gjennom årene har driften alltid vært fokusert på mat- og drikkevarer.

I en åtteårsperiode, fra 2008 til 2016, la selskapet ned satsingen på storkjøkkenmarkedet, men nå satses det for fullt igjen.

– Vi skal være en tilbyder av fri for, rene råvarer, plantebasert og økologiske produkter. Sortimentet vi tar med oss inn i serveringsmarkedet bygger videre på dagligvarekonseptene, og ønsker med dette å følge forbrukeren gjennom dagen. Vi samarbeider aktivt med våre leverandører for å tilpasse produkt og konsept til den norske forbruker til de ulike kanaler. Med den porteføljen vi nå har, mener vi at det igjen er riktig å satse på horecamarkedet, sier Bugge Jensen.

Satsing på horeca

Jensen har en budsjettert omsetning på 250 millioner kroner inneværende år, og per nå utgjør horeca en mindre andel. Målsettingen er 30 prosent i løpet av noen få år.

– Akkurat nå er horeca et stort satsingsområde for oss, sier Thor Morten Jacobsen, som er salgsansvarlig for dagligvare og horeca i selskapet.

– Gjestene på hoteller og andre serveringssteder er ute etter bredde og et godt utvalg. Gluten- eller melkefrie produkter er oftere etterspurt, ikke nødvendigvis på grunn av allergier, påpeker Jacobsen.

God merking er viktig

– Det er viktig at disse produktene er lett tilgjengelig, og fremfor alt godt merket, for eksempel på frokostbuffeen. Da slipper gjestene å stadig spørre. Vi har god dialog med brukerstedene, som gjør det daglige arbeidet enklere. Enkelte av våre produkter er merket «glutenfritt» allerede før de kommer til serveringsbordet, og det setter både gjester og fremfor alt de som skal servere det, stor pris på, sier Bjørk Dahl og Bugge Jensen.

Les mer om Jensen & Co i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 2 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS