Daglig leder June Dahlskaas serverer. (Foto: Lysefjorden Sjokolade)

Rekordomsetning med leid isbar

Med leid isbar fra Isbarkompaniet gjorde June Dahlskaas i Lysefjorden Sjokolade braksuksess i sommersesongen i fjor, og i år kommer isbaren på plass enda tidligere.

Publisert
Trafikken ved isbaren var så stor i fjor, at sesongen utvides vesentlig i 2018. (Foto: Lysefjorden Sjokolade)

June Dahlskaas, som er daglig leder for Lysefjorden Sjokolade, fikk for alvor oppleve at sommerstemte nordmenn er glad i iskrem. De sørget for rekordomsetning i fjor sommer.

– Vi hadde en flying start. Etter åpning 1. juni, var det helt tomt to dager etter. Det var en helt vill etterspørsel de første dagene. Uansett om det var regn eller solskinn, var isbaren godt besøkt, forteller Dahlskaas.

Turid Dahlskaas og Martine Idsøe Johnsen i isbaren i fjor. (Foto: Lysefjorden Sjokolade)

Drevet siden 2013

Dahlskaas har drevet sjokoladefabrikken Lysefjorden Sjokolade i Forsand kommune i Rogaland siden 2013.

Inspirert av Gutta på Haugen i Oslo bestemte hun seg for å leie isbar fra Isbarkompaniet sommeren 2017, og tilby iskrem med egenlaget topping.

– Vi nådde budsjettet hver dag, også da det regnet. Det var dager da køen sto tvers over torget hvor isbaren sto, forteller Dahlskaas.

Iskremsalget tok helt av i fjor, og i år utvider Lysefjorden Sjokolade sesongen. (Foto: Lysefjorden Sjokolade)

Med egenlaget sjokolade og ulike toppinger med blant annet mango, karamell og mandler traff hun iskremelskere rett i hjertet.

Ny giv i 2018

Suksessen ga mersmak, og Lysefjorden Sjokolade har allerede planlagt ny isbar-sesong.

Lei en ferdig isbar fra Isbarkompaniet i regi Hennig-Olsen Is. (Foto: Hennig-Olsen)

– Planen for 2018 er å starte 1. mai – med åpent sju dager i uken frem til august og skolestart. Da prøver vi ut noen nye toppinger, men beholder bestselgerne, sier Dahlskaas.

Innehaver June Dahlskaas. (Foto: Lysefjorden Sjokolade)

Fjorårets mest populære topping, «Salte fjelltopper», som består av smeltet melkesjokolade toppet med salte mandler, og «Kongen», en egenlaget karamellsaus toppet med hakkede peanøtter, vil nok derfor finnes på menyen i år også.

Fiks-ferdig isbar

Isbar-konseptet har blitt testet ut i flere byer, blant annet i samarbeid med Gutta på Haugen i Oslo og Fløyen i Bergen. Isbaren er ferdig innredet med isdisker, softismaskin og nødvendig tilbehør, og fraktes med lastebil til ønsket lokasjon. Alle som ønsker det, kan leie en isbar med iskrem fra Hennig-Olsen Is.

– Vi har utviklet en fiks-ferdig isbar hvor leietakere får merkevaren Hennig-Olsen Is i ryggen og tilgang til alle våre produkter. På den måten kan vi gå sammen med lokale aktører om å spre iskremglede i det ganske land. Det er veldig morsomt å se at June Dahlskaas har hatt så stor suksess med sin isbar, sier styreleder Isbarkompaniet, Jarl Olsen.

Dahlskaas anbefaler konseptet til andre som leker med tanken om å åpne en isbar i sitt nærområde:

– Jeg anbefaler dette for andre, men du bør ha interesse for å gjøre det lille ekstra ut av serveringen. Med en liten porsjon yrkesstolthet blir dette ekstra bra, sier Dahlskaas.

Her kan du lese mer om hvordan du kan leie en isbar

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Hennig-Olsen Is AS

Hennig-Olsen Is har siden 1924 holdt håndverkstradisjonene i hevd, og er en av få

gjenværende familiebedrifter i næringsmiddelindustrien.

I dag produserer iskremfabrikken nesten 30 millioner liter iskrem og frosne desserter i året. Det utgjør nesten halvparten av det norske iskremmarkedet.

Iskremfabrikken i Kristiansand ble bygd i 1960, og har siden den gang vært under kontinuerlig utvikling med det mest moderne utstyret innen iskremproduksjon.

Hennig-Olsen Is har i dag ca. 250 årsverk og har i tillegg til hovedkontoret i Kristiansand regionkontorer i Oslo, Haugesund, Bergen, Molde, Trondheim og Tromsø.

Les mer på Hennig-Olsen.no

Powered by Labrador CMS