
Hotellkjede i vekst
Smarthotel vokser i Norge, og hvis alt går slik kjedesjef Ørjan Kjærstad ønsker, vil kjeden ha 8-9 hoteller i løpet av de nærmeste 2-3 årene.

Hotellkjeden har per i dag fire hoteller, samt et partnerhotell i Bergen (se egen sak). Det hele startet med Smarthotel Forus mellom Stavanger og Sandnes for 15 år siden, i 2003, men kjeden fikk nye visjoner og muligheter med nye hoteller da nye eiere (Rolf Hodne og Arne Incoronato) kom på banen.
– Målet har vært å bli landsdekkende, og å være til stede i alle de store norske byene, sier Ørjan Kjærstad, som har ledet Smarthotel de siste åtte årene.

Flere prosjekter
Neste stopp ble Troms. Smarthotel Tromsø ble åpnet i mai 2013, deretter fulgte Smarthotel Oslo i juli samme år, mens Smarthotel Hammerfest ble åpnet i september 2015. Og nå åpnes kjedens første partnerhotell i Bergen.
Les også: Bergen Harbour Hotel og Smarthotel med samarbeidsavtale
Kjærstad forteller at det arbeides med å få enda et hotell i hovedstaden, Bergen og Stavanger.

– Vi har også dialog med mulige partnere i Trondheim, Kristiansand og Drammen, og hvis alt går slik vi ønsker, vil det være 8-9 smarthoteller i løpet av de nærmeste årene, sier han.
Rimelig og effektivt
Smarthotel er en kjede i lavpriskategorien, men Kjærstad påpeker at hotellene langt fra fremstår som «billighoteller».

– Vi ønsker å tilby god overnatting med kvalitet til en lav pris, fremholder kjedesjefen, som ikke ønsker å bli omtalt som administrerende direktør. Heller ikke sjefene på hotellene er hotelldirektører; de er driftsledere.
– Smarthotel skal fremstå som folkelig og jordnær, og vi gjør ikke noe overdådig fordi vi skal være et rimelig og folkelig alternativ, påpeker Kjærstad.
Arealeffektive rom
Han forteller at Smarthotel er opptatt av utnyttelsesgrad.
– Når en annen kjede bygger et hotell med plass til 150 rom, vil Smarthotell få plass til 200 rom i det samme bygget. Vi er opptatt av å være arealeffektive. På våre hoteller er rommene fra ni til 13 kvadratmeter. Rommene er litt mindre, men det er viktig for oss med kvalitet, sier Kjærstad, som påpeker at Smarthotel tilbyr både superior-rom og handicaprom i tillegg til de ordinære rommene.

Det samme gjenspeiler seg for eksempel ved frokostserveringen.
– Vi har et litt mindre utvalg enn de store kjedene, men tilbyr en god skandinavisk frokost, sier han.
Hotellene tilbyr heller ikke treningsrom eller restaurant, for å være konkurransedyktige på pris i markedet. De har heller ikke egen renholdsavdeling, men henter disse tjenestene eksternt hos AB Solutions.
Smartverter
Når du ankommer et Smarthotel, møtes du av en såkalt «Smartvert» i resepsjonen – som har tilhørende butikk og bar.
– Smartvertene er våre ansikt utad. De tar imot gjestene, hjelper deg ved spørsmål, serverer deg, og bidrar rundt frokostserveringen. Våre gjester blir godt kjent med smartvertene, som alltid er til stede, og det har vi fått veldig gode tilbakemeldinger på, forteller Kjærstad.
Du kan lese mye mer om Smarthotel i magasinet Horeca, nummer 2 2018
Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)
Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her
Smarthotel AS
Etablert: 2003.
Kjedesjef: Ørjan Kjærstad.
Eiere: Rolf S. Hodne og Arne Incoronato.
Styreleder: Kjell Rommetvedt.
Administrasjon: Stavanger.
Antall hoteller: 5 (per 1. april 2018).
Antall rom/sengeplasser: 788/1166.
Antall årsverk i kjeden: 55.
Nettside: Smarthotel.no.