Wilhelmsen House i Tønsberg. (Foto: Morten Holt)

Gjør hotellene resepsjonsfrie

Det startet med Wilhelmsen House i Tønsberg. Nå har IT-firmaet GetShop, som selger en løsning som gjør hoteller resepsjonsfrie («smart-hoteller»), 18 overnattingssteder på kundelista.

Publisert

Selskapet har doblet årlig omsetning de siste fire årene, og porteføljen har vokst fra ett til 18 hoteller i den samme perioden. I 2013 omsatte selskapet for 400 000 kroner, i 2016 for 2,3 millioner kroner, og i 2017 ender omsetningen på rundt fire millioner kroner.

Firmaet ble etablert av brødrene Pål og Kai Tønder, og i dag teller GetShop fire faste ansatte, men nye ansettelser forventes i løpet av 2018.

– Kort fortalt om konseptet: Gjesten bestiller rom på nett, får så en kode på SMS/epost, som fungerer så lenge gjesten er innsjekket. Etter endt opphold, fungerer ikke koden, og ny kode genereres til neste gjest. Denne teknologien er veldig ny i Norge, og etter det vi kjenner til er vi de eneste som tilbyr tjenesten i Norge, opplyser Øyvind Iversen hos GetShop AS.

Wilhelmsen House i Tønsberg. (Foto: Morten Holt)

Startet hos Wilhelmsen House i Tønsberg

GetShop startet opprinnelig som en netthandel-løsning (derav navnet GetShop).

– Men konkurransen var voldsom i det markedet. Vi ønsket å tenke i nye baner, og kom over Wilhelmsen House i Tønsberg, som var på utkikk etter en løsning som gjorde det mulig å sjekke gjester inn og ut – uten å ha noen til stede i resepsjonen. Det var ikke lett, men med et voldsomt engasjement og tusenvis av timer med prøving og feiling fikk vi det til, forklarer Iversen.

Enkel oppkobling. Her er daglig leder Pål Tønder hos Akers Have. (Foto: Getshop).

– Løsningen som vi startet med i Wilhelmsen House viste seg å ikke være bred nok nok til serieproduksjon, så vi gikk i tenkeboksen og utviklet et nytt produkt for å kunne selge det inn andre steder. Vi så et stort potensial for og et behov i markedet for dette, og vi jobber kontinuerlig med å finne nye integrasjoner og løsninger etter hvert som vi får nye kunder og ser nye behov, forklarer han videre.

Enkelt og effektivt

– Konseptet er like enkelt som det er effektivt. Det som kan automatiseres bør automatiseres. Folk bestiller rommet enkelt på nett selv, får en kode på telefonen sin som de låser seg inn på rommet med. Etter endt opphold fungerer ikke koden, og når renholdsarbeideren markerer rommet som rent, så vil neste kode ligge klar til neste gjest i systemet, forklarer Iversen videre.

Gjesten bestiller rom på nett, får så en kode på SMS/epost, som fungerer så lenge gjesten er innsjekket. Her er daglig leder Pål Tønder på Kongsvinger Budget Hotel. (Foto: Getshop)

Han forteller også at selskapet har et eget restaurantsystem for de hotellene som har restaurant.

– Vi gjør det så lett at det i prinsippet kun er rengjøringspersonalet som trengs på hotellet. Resepsjonisten kan sitte i sofakroken hjemme, og åpne døren for hotellgjesten. Det er ekstreme kostnader å spare på vårt konsept, og det er flere hoteller som har slitt med røde tall som har kommet til oss, som i dag har en veldig sunn økonomi, legger han til.

Teknologien

Iversen opplyser at GetShop bruker trådløs teknologi som er beregnet for automatisering av hjem.

– Denne teknologien gjør at vi kan automatisere store deler av hotelldriften, alt fra låser (adgangskontrollsystemer) til lys- og varmeforbruk. Ved å koble alt dette sammen i et nettverk, kan vi tilby en skybasert løsning for å dekke de fleste behovene kundene har, forteller Iversen.

Nå utvikles systemet ytterligere: – Vi har sett en trend at det ikke er alle utenlandske turister som har smarttelefon eller PC med seg på ferie. Da er det ikke like lett å få bestilt et hotellrom. Så de siste månedene har vi utviklet en egen betalingsterminal der gjesten kan bestille rom i lobbyen eller utenfor hotellet. Den vil vi lansere i løpet av desember 2018, sier Iversen.

18 hoteller og overnattingssteder

GetShop har nå 18 hoteller i porteføljen, deriblant nevnte Wilhelmsen House i Tønsberg, Rena Hotell, Trysil Hotell, Banken Hotell, Kongsvinger Budget Hotel, Høland Gårdshotell og Utsikten Hotell.

– Vi i har per i dag valgt å holde oss i Norge, men vi er i samtaler med hoteller i Australia, USA, Tyskland, India, Nederland og Sverige, som synes konseptet er meget interessant. Det er mulig vi prøver oss på det internasjonale markedet i løpet av 2018.

Du kan lese mer i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 2 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS