Marine Harvest og Keep-It med samarbeid

Marine Harvest vil revolusjonere det globale ferskfisk-markedet med den norskutviklede holdbarhetsindikatoren Keep-It.

Publisert

'Marine Harvest blir dermed det første globale sjømatselskapet som kan tilby kunder og forbrukere et verktøy som viser produktets faktiske ferskhet og holdbarhet, noe som vil redefinere hvordan bransjen og konsumentene forholder seg til ferskhet på fisk.

Administrerende direktør i Keep-it Technologies, Kristen A. Hovland (til venstre) og konserndirektør for salg og marketing i Marine Harvest, Ola Brattvoll.
Administrerende direktør i Keep-it Technologies, Kristen A. Hovland (til venstre) og konserndirektør for salg og marketing i Marine Harvest, Ola Brattvoll.

Sikrer kvaliteten

– Norsk fisk er svært ettertraktet på det globale markedet. Samtidig har fisken det travelt i kjølekjeden, og noen ganger kan veien helt frem til forbruker bli både lang og uforutsigbar. Med Keep-it holdbarhetsindikator kan vi tilby våre kunder og forbrukere et verktøy som både er enkelt og smart, og som sikrer at den høye kvaliteten vi har på våre produkter blir ivaretatt. Dette tror vi vil bidra til å styrke vår merkevare, sier konserndirektør for salg og marketing i Marine Harvest, Ola Brattvoll, i en pressemelding.

Gir løpende informasjon

Keep-it holdbarhetsindikator er det eneste verktøyet på markedet som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet gjennom å registrere temperatur over tid, i motsetning til det tradisjonelle datostempelet som er et statisk estimat.

Gjennom hele verdikjeden, fra produksjon til konsumpsjon, vil holdbarhetsindikatoren sikre ferskhet, matvarekvalitet og redusere matsvinn.

I den nylig inngåtte avtalen mellom Marine Harvest og Keep-it Technologies er planen å lansere Keep-it holdbarhetsindikatorer i 10 markeder innen utgangen av 2019. Allerede i 2017 skal flere testlanseringer finne sted i sentrale europeiske land og dagligvarekjeder.

– Samarbeidet med Marine Harvest gjør at vi kan innta det internasjonale markedet på en meget effektiv og relevant måte fordi sjømat er et svært egnet ferskvareprodukt for Keep-it. Dette er noe vi har jobbet for i lang tid, og det er stort for oss som en liten gründerbedrift å nå kunne ta steget ut på verdensmarkedet sammen med et norsk verdensledende sjømatsselskap. Vi er ydmyke ovenfor denne muligheten, men mener allikevel at vi sammen med Marine Harvest vil kunne skape en aldri så liten revolusjon i markedet for fersk fisk, sier administrerende direktør i Keep-it Technologies, Kristen A. Hovland.

Marine Harvest og Keep-it Technologies er representert på verdens største sjømatsmesse denne uken, Seafood Expo Global som finner sted i Brüssel denne uka (25.-27. april), og vil her lansere det nye samarbeidet.

Treffer en grønn bølge i Europa

Mer enn 25 millioner produkter med Keep-it indikatorer er solgt i Norge hittil og har blant annet bidratt til at REMA 1000 sitter i førersetet når det gjelder faktisk holdbarhet på ferskvarer og bekjempelse av matsvinn i Norge.

I Europa eksisterer det ingen reelle konkurrenter til Keep-it, men fra både matvarebransjen og forbrukere er det en etterspørsel etter bedre rutiner og verktøy for matkvalitet og mattrygghet, samtidig som myndighetene i flere land arbeider aktiv for å redusere matsvinn.

– Holdbarhetsindikatoren Keep-it kan derfor bli et nøkkelinitiativ for å skape videre vekst i ferskfisk kategorien både i og utenfor Europa og vi har store forventinger til denne nye teknologien, sier Brattvoll.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS