Hurtigruten skal bygge fire nye skip. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Største Hurtigruten-investeringen noensinne

Hurtigruten gjør sin første investering i selskapets 120-årige historie når det nå skal bygges fire flunkende nye skip. Det første skal stå ferdig om to år.

Publisert

Hurtigruten og skipsbyggingskonsernet Kleven signerer intensjonsavtale om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.

Avtalen om byggingen av nye skip vil sikre Hurtigrutens posisjon innen opplevelsesturisme i Arktis og Antarktis.

Sikrer posisjonen i Arktis og Antarktis

Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Daniel Skjeldam i Hurtigruten og Ståle Rasmussen hos Kleven. (Foto: Tor Farstad)

Avtalen synliggjør Norges sterke internasjonale rolle som verftsnasjon. Den vil også sikre Hurtigrutens posisjon som verdensledende innen opplevelsesturisme i Arktis og Antarktis.

Økt aktivitet i Ulsteinvik

Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven, Ståle Rasmussen, hadde all grunn til å smile under dagens offentliggjøring av avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

Hurtigruten satser på nye, moderne skip. Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra den anerkjente skipsdesigneren Espen Øino. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Oppdraget betyr økt aktivitet i Ulsteinvik i år framover.

Sikrer arbeidsplasser

Slik blir Hurtigrutens nye skip. (Illustrasjon: Hurtigruten)

– Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen.

Brukt Kleven også tidligere

Det er mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip, ekspedisjonsskipet MS Fram. Hurtigruten har i denne prosessen vurdert tolv verft over hele verden. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.

– Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.

Miljøvennlig teknologi

Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten. Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer.

– Hurtigruten skal være fremst innen grønn shipping. Miljøhensyn er satt i høysetet og ny teknologi skal bidra til lavere utslipp, sier Skjeldam.

Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra den anerkjente skipsdesigneren Espen Øino. De er konstruerte for lavt drivstofforbruk og maksimal komfort ombord.

– Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS