Innhold fra annonsør
Slik spiller bakeriperle og Norengros hverandre gode:
– Deres løsning er gull for oss
Etter to lange år med pandemi nærmer Grains bakeri seg endelig normal drift igjen. Nå gleder de seg til å åpne tre nye avdelinger.
Å gå inn dørene til Grains bakeri på Majorstua gir deg nesten følelsen av å tre inn i en annen tidsalder.
I en tid der industriproduserte bakverk fra store kjeder preger mange norske byer, er Grains en av få uavhengige aktører der håndlagde delikatesser fortsatt produseres av konditorer få meter unna disken der de selges.
Fargerike terter, crêpe galette, nysmurte baguetter og croissanter i ulike varianter er en liten del av det rike utvalget som tilbys sultne gjester.
– Vi åpnet i 2018 og har faktisk klart å holde åpent hver dag under hele pandemien. Det har vært veldig tøft, men nå som vi er på vei mot et åpent samfunn igjen er tallene bedre enn noen gang, sier Dan Alexander Nypan, som er daglig leder i Grains.
Leverer når varene trengs
En utfordring for små og mellomstore bedrifter gjennom pandemien har vært å få levert forbruksvarene de er avhengig av i den daglige driften.
Dan forteller blant annet om å gå dør til dør på jakt etter take away-kopper til kaffe. I tillegg er ikke Grains’ lokaler store nok til å lagre det de har behov for.
– Det sier seg jo selv hvor prekært dette er; går vi tom for kakebokser kan ingen gjester kjøpe med seg kaker. Ingen kopper, ingen take away-kaffe, sier Dan og legger til:
– Derfor er løsningen til Norengros gull for oss. De lagrer emballasjen til produktene vi tilbyr med vår logo trykket på, så leverer de det til oss etter behov.
Jeanette Andersen, som er prosjektleder i Norengros, sier selskapet er veldig glad i å få være med å bygge unike merkevarer som hos Grains.
– Vi får et veldig spesielt forhold til slike kunder, og for en aktør som Grains er det en stor fordel at vi har varene deres på lager hele tiden. Det gir dem en trygghet, for dette er produkter et bakeri absolutt ikke kan gå tomme for, forklarer Jeanette.
Les mer: Vår kompetanse – din trygghet
Finner kundens spesifikke behov
Dan sier det som skiller Norengros fra deres tidligere leverandør, er ekspertisen Grains møter hos de ansatte.
– Mathilde, vår assisterende daglig leder, har fra starten jobbet for å kutte plast hvor enn hun kunne. Med Jeanette inn i prosessen har de klart å fjerne all ikke-nedbrytbar plast fra vår emballasje. Det er ganske rått, sier han.
Jeanette forteller at Norengros har stort fokus på at de ansatte har kompetansen som gjør at de kan finne rett løsning for kundene, uansett hvilken bransje de tilhører.
– Norengros har mer enn 200 fagspesialister innen våre fagrupper, og ettersom vi har mer enn 40.000 varelinjer er det viktig å kunne bistå kundene våre og finne produktene som er skreddersydd deres behov. Det er slik vi spiller hverandre gode.
Mange medlemsfordeler
Norengros har også et samarbeid med NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, som gir deres medlemsbedrifter flere fordeler.
Grains er én av rundt 3500 bedrifter som er tilsluttet innkjøpssamarbeidet til NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. De får dermed gode medlemsfordeler når de handler hos Norengros.
– Norengros og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har hatt et langt og godt samarbeid, sier Alexandra Buan.
Hun er kategorisjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og trekker frem den unike kompetansen til Norengros som en av årsakene til samarbeidet.
– Norengros har svært god personlig service, gir gode faglige råd og leverer riktige produkter til riktig tid, sier Alexandra videre.
Les mer: Slik jobber Norengros med miljø og bærekraft
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden sier deres medlemsbedrifter har et stort engasjement for miljøet, og at Norengros er en viktig bidragsyter i dette arbeidet.
– Vi ønsker å bygge Norge som en bærekraftig reiselivsdestinasjon. Derfor vil vi at mat skal serveres i miljøvennlig emballasje som er laget av fornybare ressurser, forteller Alexandra.
Tilbake på Majorstua er Dan og de andre ansatte i Grains opptatte med åpningen av tre nye avdelinger. Først på Frogner, så i den voksende bydelen Løren, og til slutt på Frysja - hvor det også blir restaurant.
– En av grunnene til at jeg tror vi har lykkes siden åpningen i 2018, er at vi har klart å skape en nabolagsfølelse. Vi har truffet veldig bredt, med kunder fra alle mulige aldersgrupper. Og vi er veldig glade for å se at mange av de samme kundene ofte kommer innom, flere ganger hver uke, avslutter han med et smil.