Ingenting å si på utsikten eller været på åpningshelgen av Vidsyn i Hafjell. (Foto: Veslemøy Eineteig Wedum).

Suksess med Hafjells nye utsiktsrestaurant

Selv om alpinbakken enda ikke har åpnet var det bare én ting å gjøre under åpningshelgen på Vidsyn, den nye utsiktsrestauranten i Hafjell. Å forlenge åpningstidene.

Publisert

– Dette er så gøy. Ikke i min villeste fantasi trodde jeg dette skulle gå så bra, sier vert og øyværing, Johannes Nermo.

Mens snøkanonene dunder på for fult i bakken ved siden av, godt akkompagnert av en blid sol på en blå himmel, klirrer det i glassene bak dørene på Vidsyn.

Måtte utvide

De få bordene som sto ledige, var reservert. Hele lørdag 28. november var fullbooket. (Foto: Veslemøy Eineteig Wedum).

Stedet lever virkelig opp til sitt navn. Fra bordet inne er det kun egne regnekunnskaper som stopper en i å telle samtlige magiske fjelltopper øst-Norge har å by på.

– Så fort vi har postet noe på Instagram eller Facebook, har det ramlet inn fem nye bordbestillinger. Vi har måtte utvide åpningstidene, sier Nermo.

Og klage gjør han ikke. De som kommer hit denne helgen, kommer kun fordi de er på besøk i fjellet. Ikke på ski. All verdens markedsføring valgte de å droppe for å gi seg selv litt innkjøring og ikke ta vann over hodet. Men der tok de feil.

– Vi valgte å åpne denne helgen på tross av at skianlegget enda ikke har åpnet. Vi tenkte det var en «light» start og fin oppvarming. Men for et trøkk. Her har det rent inn folk siden vi åpnet i dag, sier Nermo.

Tøft år

I fare for å gjenta det vi alle vet. Det siste året har slett ikke vært et innbydende og lovende år hva gjelder nyoppstartede restauranter og samlingspunkt. Ei heller et år for å kaste om seg med kostbare nyvinninger. Alpinco, som er investor, har brukt tre år på prosjektet før det ble realisert. Totalt har det kostet 33 millioner.

– Det har vært et spennende år, uten tvil. Prosjektet har gått sin gang og det har heldigvis ikke vært noen skjær i sjøen med unntak av det åpenbare som har gitt oss ekstra hodebry i form av smittevern og opplæring. Men nå er vi her og skal vi tro interessen var det akkurat dette fjellet trengte, sier han.

Skille seg ut

Utsikt fra Vidsyn. (Foto: Arkiv)

Den iøynefallende restauranten Vidsyn har like mye lokalt blod i driften som i selve prosjektet. I hele høst og vår har det vært heftige runder med interiørarkitekter og designere. En egen gruppe har vært satt ned med utvalgte fra lokale PassBygg og Grimsrud, inkludert Alpincos Anders Buchardt som har god erfaring med unike hoteller, blant annet.

– Det er jo mange hensyn å ta. Akustikken skal fungere selv på travle dager, samtidig som det ikke skal føles som en tom hall de tirsdagene i lavsesong det er færre folk i bakken. Målsetningen har vært å skille seg ut og vise fram noe unikt og det tror jeg vi har klart, sier Nermo i pressemeldingen.

Lokalskutt elg og smittevern

Vidsyn har plass til å huse omtrent 250 sultne skigjester innendørs, og omtrent det samme ute på terrassen. Menyen under åpningshelgen har vært alt fra elgburger, lokalskutt selvsagt, til «club sandwich».

Når det er sagt. Det er nok en stund enda til folk kan sitte tett i tett selv om plassen kan huse mange, og oppstarten er klart preget av smittevern også.

– Ja, som resten av verden berøres jo vi også. Men de ansatte er drillet både to og tre ganger. Det er antibac og vaskerutiner, samt at alle gjester må bestille og betale i app med QR-kode. Heldigvis er folk ganske godt vant med dette nå, sier Nermo.

Folk tar hensyn både til andre og de ansatte. Folk bruker antibac og venter på tur. Det skåles i glassene, og nabobordet er tydelig fornøyd.

– Det er så fantastisk. Å endelig sees og ikke minst få nyte denne utsikten vi kun har sett da vi har sklidd ned bakkene her på ski, sier de enstemmig.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS