Alkoholfri gin og rom fra Danmark

Det var en 100-dagers alkoholfri utfordring som inspirerte ISH-grunnleggeren Morten Sørensen til å lage alkoholfrie versjoner av klassisk gin og rom, navngitt GinISH og RumISH. Nå lanseres produktene på Vinmonopolet.

Publisert

– Jeg innså at det var et absolutt behov for å forandre de sosiale normene rundt det å drikke alkohol. Jeg ønsket å tilby et alkoholfritt alternativ for de som ikke alltid har lyst til å drikke alkohol, men som setter pris på de sosiale aspektene ved å nyte en cocktail, uttaler Morten Sørensen.

ISH er alternativet for sportsutøveren, den gravide kvinnen, sjåføren eller bare for de som ønsker et alkoholfritt alternativ, samme hva grunnen er. ISH er for deg som kan rocke dansegulvet edru, og for de som rett og slett vil våkne opp med et klart hode på en søndag morgen.

– Det viktigste for meg er at du ikke føler at du må nedgradere en smaksopplevelse bare fordi du velger bort alkohol. Det skal være minst like bra, om ikke bedre, enn drinkene du er vant til, sier Morten Sørensen og fortsetter: – Det er ikke fordi du må utelukke alkohol helt fra livet ditt, vi vet bare at det er mange mennesker som i visse situasjoner liker å hoppe over alkoholen - og våre drikker gjør dette mye lettere og mer smakfullt.

Kjente smaker

«GinISH og RumISH er laget av naturlige ingredienser som einerbær, vanilje, korianderfrø og muskatnøtt, de samme ingrediensene du finner i en typisk gin eller rom. Aromaene er nøye trukket fra de naturlige plantene og krydderne, med proprietære oppskrifter kombinert for få de kjente smakene du kjenner deg igjen i. Det er ikke tilsatt sukker og ISH er så og si kalorifrie drikker. For å kompensere mangelen på alkohol, blir capsicum trukket ut fra skjellene til chilifrø», heter det i pressemeldingen.

– Det et det som gir den brennende følelsen bak i halsen. Vi trenger den brennende varmen for å gjøre den tilfredsstillende – for å gjøre det til en drikke for voksne, sier Sørensen.

Enorm vekst på ett år

ISH Spirits har vunnet Nordic Organic Awards 2018, i tillegg til gull (Rumish) og sølv (Ginish) i International Food Contest, og ble nylig kåret til Danmarks mest lovende startup i Scale-Up Denmark.

Siden lanseringen i oktober 2018, har ISH klart å utvide til Sverige, UK og Norge, og over 1500 hyller i butikker, barer og restauranter. Men dette er bare begynnelsen sier Morten. De har allerede konkrete planer for eksempelvis Tyskland, Belgia og ikke minst USA.

Store planer

– Vi er små, men et team med høye ambisjoner som planlegger å doble vår globale tilstedeværelse før utgangen av 2019. Vi har også nye spennende produkter i produksjon, som vi lanserer tidlig neste år. Vi ønsker å være go-to-merkevaren som gjør det enkelt å enten redusere alkoholforbruket eller være helt alkoholfri. Det er helt vilt hvor godt ISH har blitt mottatt i markedet. Man kan virkelig merke hvor mange mennesker som har savnet et godt alkoholfritt alternativ, forteller Sørensen.

– Vi er «first mover» i en helt ny kategori og derfor ser vi det også som vårt ansvar å sette en høy standard med det vi lager. Vi løser et reelt problem og det er vi stolte av, sier han.

Lanseres i Vinmonopolet 1. november

Å få anerkjennelse for kvalitet på produktene, og ikke minst hylleplassering i 65 av Norges Vinmonopol, henger høyt hos gründeren.

– For ISH handler det om tilgjengelighet. Vi løser et reelt problem, men vi gjør kun det hvis produktene våre ligger i hyllene i situasjoner hvor du kjøper til inn til festen eller middagen. Samarbeidet vårt med Vinmonopolet er et viktig skritt i reisen vår, og vi kunne ikke være mer begeistret, forteller Sørensen.

NoLo-cocktails (no&low)

GinISH og RumISH er begge beregnet for å blande med mixers. ISH Spirits er imidlertid opptatt av både NO (ingen alkohol) og LOW (lavt alkoholnivå).

Her finner du noen oppskrifter med drinker med GinISH og RumiISH.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca