Alkoholfritt øl er på vei til å bli det helt store, forteller kvalitetssjef Fraser Gormley hos Brewdog. (Foto: Georg Mathisen)
Alkoholfritt øl er på vei til å bli det helt store, forteller kvalitetssjef Fraser Gormley hos Brewdog. (Foto: Georg Mathisen)

Brewdog prøver alkoholfri bryggeripub

På den nye baren til Brewdog serveres det bare øl uten alkohol. – Det er en flott mulighet til å vise hva vi kan gjøre med alkoholfritt, sier kvalitetssjef Fraser Gormley.

Publisert

Opprørerbryggeriet er kjent for frisk markedsføring – for eksempel ved å gi aksjer til Donald Trump slik at han kunne satse på investeringene sine i stedet for på politikken, og ved å lansere «Hello My Name is Mette Marit» (uten bindestrek), som måtte selges med navnet «Hello My Name is Censored» i Norge.

Niall Tease tapper både kjent og eksperimentelt øl på bryggeripuben Dog Tap. (Foto: Georg Mathisen)
Niall Tease tapper både kjent og eksperimentelt øl på bryggeripuben Dog Tap. (Foto: Georg Mathisen)

Drakk dårlig øl

Men Brewdog går også nye veier med produktene sine. Flere hundre ølsorter fra bryggeriet i Ellon, utenfor Aberdeen på den skotske østkysten, har dels holdt seg i noenlunde standard IPA-land, dels ligget langt fremme i å utvikle nye og spennende smaker.

– I det siste har vi vært veldig interesserte i å gjøre ting på andre måter. Derfor ser vi på hva vi kan gjøre alkoholfritt, forteller Fraser Gormley.

Han har en doktorgrad i mikrobiologi. Privat kjente han gründerne James Watt og Martin Dickie lenge før de begynte å brygge selv. – Vi pleide å drikke dritdårlig øl sammen, smiler han.

Hjemmebrent

Gormley får bartender Niall Tease på bryggerihovedkvarterets egen pub Dog Tap til å tappe en alkoholfri kaffestout.

– Her har vi ikke bare brygget ølet, men også brent kaffen selv her på bryggeriet. Denne retter seg mot gjestene som normalt dikker Guinness og Murphy’s, men som ikke skal ha alkohol. De setter pris på den, sier han.

Alt blir alkoholfritt

Prøvebrygget kan få en sentral plass på den siste nyvinningen til Brewdog:

– Vi åpner den første alkoholfrie baren vår. Det skjer i London. Dette er en glimrende mulighet til å vise hvordan det kan gjøres, sier Gormley.

«Alkoholfritt» i denne sammenhengen, det betyr under 0,5 prosent alkohol.

– Da vi begynte å brygge det første alkoholfrie ølet vårt, Nanny State, brygget vi til 0,4 prosent for å ha en sikkerhetsmargin, forklarer han.

Pekt ut som trend

På høstens Anuga-messe ble også alkoholfritt pekt ut som en av mange viktige trender i mat og drikke:

– Det kommer alternativer til alt, og drikke med null eller nesten ikke alkohol er et av dem. En alkoholfri gin tonic, for eksempel, kan være et alternativ til både vanlig gin tonic og til brus og andre alkoholfrie drikker, forklarer markedsanalytiker Irene Kersbergen i Innova Market Insights.

Fraser Gormley forteller hvordan Brewdog satser nettopp på å høre på forbrukerne og gjøre som de sier. Bryggeriet har 130 000 småaksjonærer som inviteres til en stor fest – også kjent som generalforsamling – hvert år.

Smakshjelp

– Vi kjører ofte meningsmålinger og konkurranser for å spørre hva slags øl vi skal brygge. Det er viktig at vi har noe som alle liker. Flaggskipet vårt er likevel Punk IPA. Det var det første ølet vi laget og står fremdeles for halvparten av produksjonen. I år brygger vi sannsynligvis 300 000 hektoliter med Punk IPA, forteller han.

Både de 85 barene, bryggeriet og hovedkontoret til Brewdog holder på samme stil og følelse.

– Industriell «speakeasy». Her skal det gå an å slappe av og chille. Det ser litt røft ut, og det skal formidle en følelse av null stress, sier kvalitetssjefen hos Brewdog.

Les mer om den alkoholfrie bryggeripuben i magasinet Horeca (nummer 7 2019)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca