Frederik Dahl hos Oslo Håndverksdestilleri viser frem den nye akevitten Mannskoret på Smak 2020 på Norges Varemesse denne uka. (Foto: Morten Holt)
Frederik Dahl hos Oslo Håndverksdestilleri viser frem den nye akevitten Mannskoret på Smak 2020 på Norges Varemesse denne uka. (Foto: Morten Holt)

Oslo Håndverksdestilleri: Baryton og børst på Oslo øst

En dag i oktober 2019 banket det på døren til Oslo Håndverksdestilleri. Utenfor sto en liten gjeng som kort presenterte seg før de kom til poenget: «Vi synes dere lager sabla godt brennevin. Kan dere lage en akevitt for oss?». Kort fortalt var det slik akevitten Mannskoret ble til.

Publisert

Koret hadde noen svært uortodokse ideer til hva de ønsket i akevitten.

– Vi er vel mest kjent for å være det destilleriet som bare bruker vekster som naturlig vokser i Norge. Flere av de ideene de kom med vil vi nok aldri selv kommet på å teste og jeg tror heller ingen andre noen gang har gjort det i forbindelse med akevitt, sier salgs- og markedssjef i Oslo Håndverksdestilleri, Frederik Dahl.

Av disse ulike ideene landet man på noe som Oslo Håndverksdestilleri aldri ville ha brukt ellers; chipotle chili og sitronskall.

Startet av DumDum Boys-vokalist Prepple Houmb

– Ganske uventet oppdaget vi at det skjedde noe veldig spennende med kombinasjonen chili og vår akevitt preget av ville urter og lagret i 18 måneder på bourbonfat. Jeg synes vi har laget en akevitt som passer perfekt til kaldt øl, gode stunder, grillmat, biff, svinekjøtt og taco, sier destillatør Matt Ensor.

Mannskoret kaller seg «et kor for folk som ikke trodde de likte korsang», og har sine faste øvinger ikke langt fra destilleriet på Bryn. På Kampen Bistro møtes de hver tirsdag, og synger gamle rock- og popklassikere, nasjonalsanger fra nedlagte stater og et og annet klassisk korverk. Koret ble startet i 2002 av DumDum Boys-vokalist Prepple Houmb, radioprogramleder Espen Thoresen og TV-produsent Hasse Lindmo.

Mannskoret

Medlemsmassen beskriver de selv som følgene:

«Atten skravlebøtter, tre bassister, en drøss med fedre, åtte og en halv trøndere, to bergensere, tre vokalister, to skuespillere hvorav en morder, et par hissigpropper, en t-skjorteselger, to regissører, en bilmekaniker, en tangevangelist, tre komikere (minst), to nyforelskede (til enhver tid), åtte nærsynte, minst dobbelt så mange langsynte, fire motorsyklister, et utall døgenikter, en østerdøl, en frimerkesamler, en biloppretter, noen rundbrennere, ingen rogalendinger eller nordlendinger, fem flintiser, fire radiotryner, noen fylliker, en skoselger, fjorten ektemenn, tre programledere, elleve tullinger, en bæring eller to, endel særlig risikosøkende, en mopedist, tretten fraskilte, to fluefiskere, mange frilansere, noen litt i overkant engstelige, en fyllekjører, en manager samt to skaphomser (statistisk sett)».

Skal synge seg gjennom Oslos barer

Akevitten ble som seg hør og bør lansert med brask og bram når koret markerte avslutning av hvit måned med to fullsatte konserter i begynnelsen av februar på Youngs.

Riktignok er den ikke tilgjengelig i polets bestillingsutvalg før fredag 6. mars. Noe som heller ikke koret lar gå upåaktet hen. De legger nemlig ut på en omfattende turne gjennom Oslo sentrum dagen etter. Målet er å gjennomføre en konsert på 15 ulike barer i løpet av to timer.

Som de selv sier på etiketten: «Det er noe med menn som synger og brennevin!».

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca