Madelaine og Jon Bertelsen har utviklet akevitten «Jul på Senja». (Foto: Det Norske Brenneri)
Madelaine og Jon Bertelsen har utviklet akevitten «Jul på Senja». (Foto: Det Norske Brenneri)

Far og datter Bertelsen med juleakevitt

Det Norske Brenneri lanserer «Jul på Senja», som blir Senjas første juleakevitt. Det er Jon Bertelsen som har tatt med sin datter Madelaine i utviklingen av akevitten.

Publisert

«Master Blender» på Det Norske Brenneri er senjaværingen Jon Bertelsen. Datteren Madelaine går i lære hos sin far om destillasjon, fat og komponering av smaker, helt i tråd med franske familietradisjoner. Sammen har de laget denne juleakevitten, med utgangspunkt i hva de mener kravstore senjaværinger vil like», heter det i en pressemelding.

Rene smaker fra hav, fjell og mark

Madelaine og Jon Bertelsen har utviklet akevitten «Jul på Senja». (Foto: Det Norske Brenneri)
Madelaine og Jon Bertelsen har utviklet akevitten «Jul på Senja». (Foto: Det Norske Brenneri)

– På Senja er vi bortskjemt med rene smaker fra hav, fjell og mark. Dette var utgangspunktet for hva vi ønsket med denne akevitten, sier Jon Bertelsen.

Disse prinsippene overført til akevitt betyr at seks av vekstene som benyttes som krydder er høstet ferske i Grimstad. Dette gir en frisk smak som passer godt til tradisjonell julemat.

Ønsker å vekke glede med humor

Brenneriet lanserte «Senja Akevitt» i et begrenset opplag i november i fjor (2019), og den ble utsolgt allerede i sommer.

Årets nykommer har fått et lekent uttrykk, med foto av Bergsfjorden og Skaland, med nisse-illustrasjon av Madelaine Bertelsen selv.

– Når vi blander akevitter søker vi et harmonisk uttrykk, men når jeg illustrerer ønsker jeg å vekke glede med humor, sier Madelaine Bertelsen.

«Jul på Senja» blir tilgjengelig i Vinmonopolets bestillingsutvalg fra fredag 6. november 2020.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca