F&B-manager Steinar Kokaas (til høyre) og barsjef Thomas Floden på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport med det nye hotell-ølet.
F&B-manager Steinar Kokaas (til høyre) og barsjef Thomas Floden på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport med det nye hotell-ølet.

Gardermoen-hotell lanserer sitt eget øl

Clarion Hotel & Congress Oslo Airport lanserer i samarbeid med Sundbytunet bryggeri og Frank Werme sitt eget øl – High Hops.

Publisert
Barsjef på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport, Thomas Floden, er snart ferdig utdannet ølsommelier. Her med hotellets eget øl, High Hops.
Barsjef på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport, Thomas Floden, er snart ferdig utdannet ølsommelier. Her med hotellets eget øl, High Hops.

– Med passion for øl og ølkultur har Clarion Hotel & Congress Oslo Airport nå brygget et øl som vi mener er tidsriktig og velsmakende. Vår barsjef Thomas Floden og vårt profesjonelle og lidenskapelige barteam har utviklet et forfriskende lettdrukket øl i samarbeid med Sundbytunet Bryggeri og Destilleris egen bryggerimester Frank Werme, opplyser markedskoordinator på hotellet, Linn Tvenge Haugerud.

Eget hotell-øl på Clarion-hotellet på Gardermoen.
Eget hotell-øl på Clarion-hotellet på Gardermoen.

– Et lettdrikkelig øl

High Hops vil bli solgt i hotellets egen bar, The Living Room, samt i restauranten Clarion Classics.
High Hops vil bli solgt i hotellets egen bar, The Living Room, samt i restauranten Clarion Classics.

– Dette er et Session IPA-øl som er smaksatt med blant annet grapefrukt. Vi ønsket oss et lettdrikkelig øl som samtidig kunne kombineres med mat. Blir dette en suksess, vil vi vurdere annet type øl som kan komplementere denne, sier Food & Beverage-manager på hotellet, Steinar Kokaas.

– I dette ølet har vi fokusert på å nå mange mennesker. Vi har laget et øl som passer IPA-elskere så vel som pilsnerelskere. Inspirasjonen er hentet fra tradisjonell IPA, hvor vi i hovedsak fokuserte på fruktighet. Ølet er brygget på de amerikanske humletypene Cascade og Sitra, og balanserte ut med pale, caramell-hell og pilsner-malt. Til slutt tilsatte vi grapefrukt-juice for å tilføre syre og fruktighet, og grapefrukt-skall for å tilføre bitterhet, sier barsjef og snart ferdig utdannet ølsommelier, Thomas Floden.

– Vi er alltid på utkikk etter muligheter for å velge lokalt og økologisk. Det var naturlig å velge Sundbytunet, sier F&B-manager Steinar Kokaas (til høyre), her sammen med barsjef Thomas Floden.
– Vi er alltid på utkikk etter muligheter for å velge lokalt og økologisk. Det var naturlig å velge Sundbytunet, sier F&B-manager Steinar Kokaas (til høyre), her sammen med barsjef Thomas Floden.

High Hops er et øl med en alkoholprosent på 4,7 %, og er klassifisert som et klasse D sterkøl. Det er brygget på vann, malt, gjær, humle, og grapefrukt. Ølet selges både på flaske og på fat.

Lokal og bærekraftig mat og drikke

– Vi har laget et øl som passer alle anledninger, sier Thomas Floden.
– Vi har laget et øl som passer alle anledninger, sier Thomas Floden.

Clarion Hotel & Congress Oslo Airport er opptatt av kortreist og bærekraftig mat, og samarbeider med flere lokale aktører på matsiden. Hotellet har inngått en avtale med Kjøkkenhagen Bakeri fra Hurdal på levering av økologisk brødbakst. Et annet spennende samarbeid er med bonden Anders Næs på gården Lysenmyren om levering av kortreiste poteter som Kerrs Pink, Peik, Erika, Folva. I tillegg benytter hotellet også eplemost fra Nes gård på Hadeland.

– Vi er alltid på utkikk etter muligheter for å velge lokalt og økologisk. Når vi nå skulle brygge vårt eget øl, var det naturlig å kontakte Sundbytunet bryggeri & destilleri på Jessheim, sier Steinar Kokaas.

Til alle anledninger

– Vi har laget et øl som passer alle anledninger. Det passer etter vår mening like godt til tapas som til grillet laks. Den er også god alene som tørsteslukker og som et spennende nytt innspill for ølelskere, sier Floden.

High Hops vil bli solgt i hotellets egen bar, The Living Room, samt i restauranten Clarion Classics. Dessuten vil ølet også bli solgt i forbindelse med konferanser og arrangementer på hotellet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her