Hans Arild Grøndahl med noen av Nýr-produktene fra Grøndalen Gård. (Foto: Morten Holt)

Nýr – et hvitt, friskt pust for kokkene

Kokkene har omfavnet Nýr, den hvite, fløyelsmyke, syrlige og friske ferskosten fra Grøndalen Gård. En rekke anerkjente restauranter, med Maaemo i spissen, har satt den på menyen.

Publisert
Nýr er egnet til så mangt. Her er den brukt i ostekake. (Foto: Grøndalen Gård)

– Nýr har en unik syre som balanserer smaken både mot salt og søtt, forklarer produsent Hans Arild Grøndahl.

– Per i dag selger vi om lag 90 prosent av alt vi lager til horecamarkedet. Dette er definitivt et produkt kokkene vil ha. I tillegg til selve produktet, er også restaurantene opptatt av å fortelle gjestene om den gode historien bak Nýr, sier han.

Morslykke

For alt dreier seg om gode råvarer og dyrevelferd. Eller rettere sagt morslykke. Kjerneverdiene «stolt», «frisk» og «omtenksom» preger både folk, dyr og miljøet.

– Morslykke, beiting og uteliv er helt avgjørende for kvaliteten på det vi leverer, sier Hans Arild Grøndahl. (Foto: Grøndalen Gård)

– Det aller viktigste for oss er at kua får lov til å være mor til kalven sin. De går fritt hele året. Vi mener at morslykke, beiting og uteliv er helt avgjørende for kvaliteten på det vi leverer, sier Grøndahl, som driver gården sammen med kona Anne Birte Olsen. Og neste generasjon (sønnen Lars Kristian, 28) har allerede sagt ja til å ta over driften, noe Grøndahl synes er stor stas.

Ikke større, men bedre

– Navnet Nýr er satt sammen av ny og yr. Nytt produkt, ny smak, ny driftsmåte med kalv sammen med mor. Yr og glad ku, yr kalv, yr bonde og yr kokk, sier Grøndahl engasjert.

Utviklingen av produktet startet for nesten 20 år siden, da driverne vurderte hva fremtiden skulle bringe for gården

Hans Arild Grøndahl deltok på Lokalmat.no/Matmerks «speed-date», der han presenterte produktene for nye potensielle kunder. (Foto: Morten Holt)

– Den gang var alt søkelys på at gårdene skulle bli større. Ville vi være med på dette? Nei, vi ville ikke blir større, men bedre. Vi ønsket å lage noe kokkene ville ha. Vi startet produktutviklingen, og i 2008 ble de første produktene levert til restauranter, forklarer han.

Deretter brukte han mye tid på å reise rundt til kokkene for å presentere produktet. – Den jobben har jeg mye igjen for i dag, sier han.

Per i dag selger Grøndalen Gård Nýr for om lag én million kroner årlig.

– Det må vel kalles verdiskapning på leirbakkene på Romerike, sier ha smilende.

Nýr

– Nýr kan brukes som friskt følge til frokostblandinger, et alternativ til rømme i all matlaging, i stedet for annen ferskost i ostekaker, og som magert tilbehør til dessert i stedet for kremfløte – for å nevne noe. Nýr er produsert av økologisk pasteurisert helmelk uten noen form for tilsetningsstoffer. Mysen er silt av uten bruk av løpe, og når melken er syrnet ferdig, henger vi opp massen i osteposer slik at mysen renner av. Dette gir Nýr en fantastisk konsistens, forklarer Grøndahl, som sammen med Lars-Erik Undrum (Villa Sole) også har utviklet Nýr-is, som blant annet er egnet til softis.

– Melken kommer fra 19 kuer av rasen norsk rødt fe. Fra mai til oktober spiser kuene gress fra verdifulle kulturbeiter ned mot Glomma. Her er det et stort mangfold av gressarter, kløverarter, blomster og urter. Kuene kan gå inn og ut som de selv ønsker hele året. Inne holder kuene til i løsdriftsfjøset, der de ligger på halmseng. Ny halm blir tilført hver dag. I tillegg til fôret kuene spiser ute får de låvetørket høy inne. Det er ikke soya i kraftforet og vi bruker ikke antibiotika mot jurbetennelse, påpeker Grøndahl.

Ved Glomma i Akershus

Grøndalen Gård på Auli i Nes i Akershus er en gammel gård, som har vært i samme slekt siden 1600-tallet. Etter at Grøndahl tok over i 1983, har det skjedd store endringer på gården, og nå drives den økologisk.

Det er bygget nytt løsdriftsfjøs og i 2013 sto ny bygning med meieri ferdig på gården (Grøndalen Gårdsmeieri).

Det er også oppført et stort solcelleanlegg på låvetaket og solfangere på meieritaket. Det har ført til at gården er selvforsynt med strøm i løpet av et helt år.

Du kan lese mye mer om produktene på Nyr.no

Les mer i magasinet Horeca (nummer 3 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS