Thomas Walman er fabrikksjef hos Lantmännen Unibake på Langhus. (Foto: Morten Holt)

Satser enda mer på Langhus

Lantmännen Unibake har lange tradisjoner på Langhus. Nå er det investert i en ny produksjonslinje for hvetebakst, som settes i sving over nyttår.

Publisert
Markeds- og innovasjonsdirektør, Aina Hagen (til venstre) og digital- og PR-ansvarlig, Torunn Smedal Kallmyr hos Lantmännen Unibake. (Foto: Morten Holt)

– For oss er det viktig å holde produksjonen i Norge. Det sikrer samtidig norske arbeidsplasser. Vi har tradisjoner med bakst her på Langhus helt siden 1970, og vi produserer med lidenskap og stolthet, sier markeds- og innovasjonsdirektør hos Lantmännen Unibake Norge, Aina Hagen.

Wenche Sæther og Nongluck R. Hofsvang er veteraner hos Lantmännen Unibake på Langhus. (Foto: Morten Holt)

Viktig grep

Fabrikksjef Thomas Walman forteller at de ser nye muligheter i lokalene på Langhus, og hvetebakstlinjen skal nå implementeres inn i de eksisterende linjene.

Lantmännen Unibakes hovedkontor og -fabrikk i Norge - på Langhus. (Foto: Morten Holt)

– Dette er også et viktig grep for å fornye oss og satse på nye produkter. Markedet beveger seg dessuten veldig raskt, og det er viktig å være i forkant for å utvikle produksjonen. Dette gir oss en unik mulighet til å videreutvikle egne konsepter og innovasjoner i tiden som kommer, sier Walman.

Produksjon i Norge

Baker Jimmy Dinh styrer produksjonslinjen. (Foto: Morten Holt)

– Det er viktig for oss å ha produksjon og beholde arbeidsplassene i Norge, det gir oss også en mulighet for å knytte tettere bånd mellom innovasjon og produksjon, sier digital- og PR-ansvarlig for Lantmännen Unibake i Norge, Torunn Smedal Kallmyr.

Per i dag blir om lag en tredjedel av Lantmännen Unibakes produkter (omsetning) produsert på Langhus. De resterende kommer fra produsenter innad i konsernet i Sverige, Danmark, Belgia og Tyskland.

– Vi er bakere!

– Vi er bakere! Det er det vi kan, og det er det vi er stolte av. Derfor skal vi selvfølgelig utvikle dette hjemme i Norge. I nært samarbeid med horecabransjen, sier Aina Hagen.

Lantmännen har stort søkelys på hotell- og restaurantbransjen, en svært viktig målgruppe.

– Vi har mange muligheter med tanke på ferdighetsgrad. Ønskene er varierte, men vi møter horecakunden slik de ønsker – slik at hver enkelt kan sette sitt sluttpreg på verket. Vi ønsker rett og slett at hver enkelt bedrift skal drive sin egen bakerivirksomhet – men med inspirasjon fra oss, sier Hagen.

Les mye mer om Lantmännen Unibake i siste utgave av magasinet Horeca (nummer 7 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS